ניתוח שיווקי לחברת H&M. +פלוס הערות הבודק

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 95
שנת הגשה 2010
מספר מילים 5252

תקציר העבודה

שאלה 1
פירוט גורמי הסביבה שיש לקחת בחשבון בתכנון פעילות הרשת:
סביבה של עסק הינה מכלול השחקנים והכוחות הפעילים בשוק והמשפיעים על יכולת העסק לנהל ביעילות את קשריו עם לקוחות המטרה שלו, ננתח את סביבת המיקרו והמאקרו של H&M.
סביבת מיקרו:
אלו הם השחקנים בסביבתו הקרובה של העסק המשפיעים על יכולתה של H&M את לקוחותיו.משפט לא ברור פנים הארגון- H&M בישראל חייבת להתחשב ביחידות האחרות של הארגון העולמי.יש לקחת בחשבון את קיומם של סניפי הרשת האחרים, כלומר את אופי עבודתם בחו"ל על מנת לשמור על אחידות מסוימת מבחינת אופן השיווק והפרסום, עיצוב החנות.
יש להתייחס להשפעה של מחלקת הפיננסים במטה הרשת שקובעת את התקציבים שיוקצו לסניפים השונים. מבחינת הייצור, החברה לא מעוניינת שייווצר אצלה מלאי בחנויות כצעד אסטרטגי על מנת לשמור על הייחודיות של הרשת. כשמוצר נגמר אין להשיגו וניתן להזמינו רק במידה ועדיין מתבצעת הזמנה מהמפעל, אם לא זה יכול להתארך זמן רב. באופן כללי, כ- 80% מהפריטים נמצאים בכלל סניפי הרשת וכ-20% מותאמים למדינה/לסניף.
גורם נוסף חשוב בגיבוש האסטרטגיה השיווקית הוא מטה הפרסום הכללי של H&M הנמצא בשבדיה. המטה הראשי מתווה את אופי הפרסום של הרשת בכל העולם באופן אחיד, מלבד המדיה אשר מותאמת למדינות השונות וללקוחות השונים הנמצאים במקומות שונים.
ספקים – יש לקחת בחשבון את ספקי הרשת העולמית והמקורות שנדרשים ליצירת המוצרים , את מגוון המלאי המיוצר, תיאום הייצור וכמויותיו לעונות השנה בארץ. באם יש מספר ספקים למוצרי הרשת יש לבחון מאיזה ספק הכי כדאי ומשתלם כלכלית לקבל את המוצרים מבחינת הייצור ומבחינת ההובלה, חשוב לציין כי ל-H&M יש מודעות סביבתית והיא משתדלת להתחשב באיכות הסביבה בכל הנוגע להובלת המוצרים מהיצרנים לחנויות. מתווכים שיווקיים – ישנו מתווך שיווקי חשוב והוא הזכיין והאופן בו הוא רואה את פעילות הרשת בישראל- אנדרו חורש העוזר לארגון לקדם, למכור ולהפיץ את מוצרי הרשת לציבור הישראלי. בנוסף, יש לקחת בחשבון את חברת קניוני ישראל איתם נחתם הסכם לפיו חנויות H&M יפתחו בהם, לכן יש צורך להתחשב במיקומים אותם הם רוצים להציע לרשת, באופן הפרסום של הקניונים ובאופן שהם רוצים להשתמש ברשת החדשה על מנת להגדיל את מספר הלקוחות המבקרים בקניוניהם. מתווכים נוספים הם בחירת משרד הפרסום, משרד יחסי הציבור, האופן בו יעשה קידום המכירות- דבר שאולי יהיה צריך להיעשות בין היתר בתיאום עם קניוני ישראל.
מערך ההפצה הוא גורם חשוב גם כן אותו יש לקחת בחשבון, מיקום החנויות הנוספות, האם באותו הזמן? מה תהיינה אופציות ההפצה? האם תתאפשר הזמנת מוצרים בארץ מהאינטרנט?.
שיתופי פעולה נוספים שיכולים להועיל לרשת, אולי עם רשת בתי קולנוע או מסעדות למשל מבחינת מתן הנחות כדרך שיווק נוספת. לקוחות – הרשת ראשית צריכה להכיר בכך שקיים קהל לקוחות בישראל המורכב מאנשים שטסים לחו"ל ורוכשים ברשת H&M שם ויש להם ציפיות לקבל מוצר דומה לזה שהם ראו במדינות אחרות.
יש להתחשב במגוון הלקוחות (צרכנים) הקיים בישראל למוצרי החברה: חילוניים/דתיים למשל. ייתכן וכדאי להתאים את סגנון המוצרים ואופן השיווק שיהיו בחנויות לטעם הצרכנים במקום בו החנות נמצאת (למשל בירושלים יש אוכלוסיה דתית גדולה לכן כדאי לנסות להתאים לפחות חלק מהמוצרים לאורח החיים שלהם). יש כמובן לקחת בחשבון את טעם הצרכנים באופן כללי בישראל, אשר יתכן והוא שונה מזה של הצרכנים בארצות האחרות בהן הרשת פועלת. בהמשך לכך, H&M  יכולה ללמוד מאופן הכניסה של  ZARA למשל, שמקפידה להתאים את הבגדים בסניפים של הרשת, לפחות בחלקם, לאופי הלקוחות הפוקדים אותם. מלבד שוק הצרכנים הפרטיים קיימים גם ארגונים אחרים שקונים כרטיסי מתנה למשל לעובדיהם, גם עליהם כדאי לרשת לחשוב מבחינת הצעות – גורם זה יכול להיחשב גם כמתווך שיווקי. אפשר לשים לב לאופציה של שוק מסחר בישראל למוצרי רשת H&M במידה ולמשל יוותר שיתוף פעולה עם המשביר ומוצרי H&M ימכרו גם שם.
מתחרים –בישראל קיימות מספר מתחרות רציניות לרשת המספקות לקהל הישראלי מוצרים דומים לאלו של H&M.  בין אם אלו חברות ישראלית-CASTRO ו- FOX ובין אם אלו רשתות אופנה בינלאומיות אחרון- ZARA  ו-MANGO . רשתות אלו פועלות בישראל כבר זמן רב והן כבר הצליחו לבסס את עצמן כאן במידה זו או אחרת, צברו להן קהל לקוחות והן פונות לקהל לקוחות דומה לזה שרשת H&M פונה אליו. בנוסף, ישנן שתי מתחרות נוספות שמגיעות לישראל באותו הזמן- GAP ו- BERSHKA, גם הן רשתות אופנה בינלאומית המציעות מוצרים שפונים לפחות בחלקם לאותו קהל הלקוחות אליו H&M רוצה לפנות. התחרות מול GAP  צריכה להיתפס אף כמעט גדולה יותר כיוון שגם היא תמוקם בקניון עזריאלי בתל אביב, לכן, H&M  צריכה לחשוב על שיווק מבדל גם מהבחינה הזו. עובדה חשובה בתחרות מול CASRTO היא שהרשת תצטרך למצוא דרך להתמודד עם המגמה חדשה יחסית הקורמת עור וגידים בארץ – לקנות יותר תוצרת כחול- לבן (למרות שCASTRO  לא מייצרים בארץ הם עדין נתפסים כרשת ישראלית).
האופציות העומדות לרשות H&M הן או למזג/לרכוש- אופציה שלא באה בחשבון כי מדובר במתחרות שהן רשתות עולמיות והדבר לא מאוד אפשרי. אופציה נוספת היא לבדל עצמה משאר הרשתות המתחרות, או לשנות את עצמה או את קהל המטרה שלה.
הציבור – הכוונה היא לכל קבוצה הרואה עצמה כבעלת עניין ביכולתה של רשת H&M להשיג את מטרותיה. ראשית נציין כי ה"ציבור" הוא שגרם לרשת להיכנס לשוק הישראלי ע"י הקמת קבוצה מאוד גדולה ברשת החברתית "פייסבוק" אשר יצרה לחץ על הרשת מצד אחד והוכיחה לה שקיים הצורך: "קבוצת פייסבוק גדולה מישראל רצתה שנגיע, ויחד עם אקלים האופנה החיובי כאן השוק הישראלי נראה לנו נכון". יפה הציבור מורכב גם מכלל הלקוחות הבינלאומיים של הרשת שיש לחלקו דעות נגד פתיחת הסניפים בישראל בשל המצב הפוליטי והמוניטין הרעוע של ישראל בעולם. קבוצה נוספת היכולה לראות עצמה כבעלת עניין היא איגוד התעשיינים הישראלי, הם יכולים להתנגד לפתיחת הרשת בישראל בטענה שהם כנגד הורדת המחירים במשק הישראלי ופגיעה בכללה הישראלית בכלל.