מיסוי על עסקאות באינטרנט

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4429
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא :. – 2
– הבסיס החוקתי – 4
– קיים דין למסחר באינטרנט?. – 4
– הדין הנוהג באירופה והיחס בין המע"מ למסחר האלקטרוני – 11
– מס הכנסה – בעסקאות אינטרנט בינלאומיות. – 14
– הבעייתיות שעלתה בספרות הבינ"ל. – 18
– לסיכום. – 19
– מבוא : משנה לשנה מדינות העולם מתקרבות זו לזו והופכות לכפר גלובאלי אחד. הן בהיבטי גבולות והן בהיבטי מטבע, מסחר, חקיקה ועוד.  רבות מהמדינות אף ממסדות זאת כגון האיחוד האירופי החל משנת 1992, או כללי מסחר בירורים הממוסדים במוסד הOCED, WTO ועוד. מדינות אחרות מבטאות מגמה זאת בביטול הפיקוח על מטבע חוץ ובאמנות למניעת מס חוצות מדינות.
מגמה זו מאפשרת לגופים עסקיים למקם עצמם במדינות שונות בעולם, ולקיים פעילות עסקית בינלאומית ביתר קלות, וזאת ללא חסמים כלכליים ומנהלתיים שהיו קיימים בעשורים הקודמים, האינטרנט הינו אחד הגורמים הטכנולוגיים המתקדמים ביותר התורם לתהליך הגלובליזציה, והוא פותח בפני עולם העסקים מגוון כמעט בלתי נדלה של אפשרויות. ההון הדרוש לצורך השימוש באינטרנט לצרכי מסחר הינו בדרך כלל נמוך יחסית להקמת מסחר בדרכים מסורתיות של חנות מחסן ומלאי. נוסף על כך, שימוש זה לרוב איננו מחייב העסקת גורמי ביניים כגון מתווכים, בנקים ומוסדות פיננסיים למיניהם בין ספק המוצר או השירות לבין הלקוח הסופי. הגישה לאמצעי זה של מסחר בינלאומי נפתחת גם לעסקים קטנים וגם לאדם הפרטי שיכול בקלות לפתוח אתר או לחלופין לסחור דרך אתר מאחסן / מתווך לאחר ביצוע מספר פעולות פשוטות. על פי נתונים שפורסמו באתר TheMarker 60% מהישראלים ביצעו בשנת הסקר עסקה אחת לפחות דרך האינטרנט ונפח כלל העסקאות נאמד בכ-1.3 מיליארד שקל בשנה.
על פי מימדי העסקאות ושיעור ההרחבה והביטחון באוכלוסיה בשימוש בכלי זה חובה עלינו להקדיש לסוג זה של עסקאות מחשבה וחקיקה רחבה, אשר כפי שאפרט בהמשך אינה רחבה דיה.
בעבודתי אסקור את השינויים והסוגיות שעולות עקב התפתחות המסחר הבין לאומי, ובפרט בכלי המסחר המתפתח ביותר – האינטרנט, שהוא מנוע הצמיחה המרכזי של מסחר בין לאומי.
בעבודתי אתמקד בהשפעתו של המסחר באינטרנט על מע"מ  ומס הכנסה. מע"מ הוא המס העקיף העיקרי הדורש התייחסות עקב המסחר באינטרנט. מסים עקיפים אחרים כגון מכס ומס קנייה אינם מעוררים לעת עתה שאלות מיסוי כתוצאה ממסחר באינטרנט. בנוגע למכס, הוצהר ע"י ארגון הסחר העולמי כי המסחר באינטרנט הוא אזור סחר חופשי ממכס בכל הקשור לעסקאות בנכסים בלתי מוחשיים. לעניין מס הקנייה, שאלה זו לא רלוונטית מכיוון שמס זה חל על רשימה סגורה של מוצרים אשר אינה כוללת מוצרים בלתי מוחשיים.
חשיבות הבחינה היא הן לצורך הקלה ועידוד של חברות ואזרחים לכניסה לסוג מסחר וזאת הן כקונים והן כמוכרים בכך שיודע בבהירות לגדרם של איזה מיסים ופטורים נכנס ובכך שאי הכרה בפרטים יכולה לגרום מחד לתשלום כפל מס, בארץ ובחו"ל עבור אותה עסקה, ומאידך בהפסד של רווח עקב אי שימוש בהטבה של מע"מ בשווי אפס לצורך קיזוז מס תשומות (כפי שיפורט בהמשך).