השפעת תמיכת המנהל על הקשר בין תוקפנות לקוחות לשחיקת עובדים נותני שירות. עבודה בתחום שרותי אנוש, משאבי אנוש. שייכת לקורס היבטים במתן שרות.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 5316
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

"השפעת תמיכת המנהל על הקשר בין תוקפנות לקוחות לשחיקת עובדים נותני שירות" תקציר שחיקה בקרב עובדים נותני שירות הינה אחד הגורמים המקשים באופן יומיומי על תפקודו של העובד. מהספרות עולה כי קיים קשר בין שחיקת עובדים לתוקפנות של לקוחות.  מטרתו העיקרית של המחקר הנוכחי הייתה לבדוק השפעת תמיכת המנהל על הקשר שבין תוקפנות לקוחות לשחיקה בקרב נותני שירות. במחקר השתתפו 263 נותני שירות פנים מול פנים משלושת המגזרים: ציבורי, פרטי ושלישי. הנתונים נאספו באמצעות שאלוני דיווח עצמי. הנחנו כי תמיכת מנהל תשמש כגורם הממתן את הקשר שבין תוקפנות לקוחות ושחיקת עובדים נותני שירות. השערתנו אינה נתמכה. לפיכך, חילקנו את המדגם לקבוצות עפ"י משתני רקע
ומצאנו תימוכין להשערה בקבוצות הבאות: נשים ועובדים המשרתים מספר רב של לקוחות.
"אני אדם חזק מאוד, אבל אני מפחד מהתלמידים ובכל בוקר שאני יוצא לעבודה, אני מתפלל שהנסיעה הזו תסתיים בשלום בלי שיקרה לי משהו נורא… אני חש חוסר אונים מול חבורות הבריונים  המסוכנות" (טרבלסקי-חדד, 1999). אלו הם תיאורים של נהגי אוטובוס הנתקלים בכל יום באלימות מילולית ולעיתים אף באלימות פיזית ובבריונות המסכנת אותם ואת כל נוסעי האוטובוס. על תופעת האלימות כלפי נותני שירות  אנו שומעים חדשות לבקרים באמצעי התקשורת: כמעט מידי יום כותרות העיתונים זועקות על מורה שהותקפה ע"י תלמידיה ורופא או אחות שסובלים מהשפלות ע"י המטופלים ומשפחותיהם. רק בשנה האחרונה נתקלנו בשביתת רופאים מביה"ח סורוקה לאור מקרי האלימות הקשים בהם נתקלים הרופאים. תופעה זו גוררת אחריה היבטים שליליים רבים המקשים על תפקודו של נותן השירות.
 בחיי היום יום אנו נחשפים רבות לנותני שירות  המבטאים את תחושתם ומצבם הרגשי באמירות כמו: "אין לי כוח יותר", "נמאס לי" ו"העבודה הזאת עוד תהרוג אותי". ביטוים אלו  עשויים להעיד על לחץ או שחיקה ויכולים  לנבוע ממספר סיבות כמו סכסוכים עם חברים בעבודה, חוסר הוגנות בשכר, אפליה, התנהגויות שליליות מצד לקוחות וכו'. בעבודת מחקר זו, אנו נתמקד בשחיקה כתוצאה מהתנהגויות שליליות של לקוחות כלפי נותני השירות וכיצד תמיכה מצד ההנהלה יכולה להמעיט או להגביר תופעה זו.