השפעת העובדים הזרים על שוק העבודה בישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 7628
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

תוכן העניינים
                                                                                                                                עמ'
1 .        מבוא -…3

2 .        נתונים כלליים-הסיבות לכניסת העובדים הזרים לישראל -.4-5

3 .        השלכות העובדים הזרים על שוק העבודה הישראלי ..6

4 .        ניתוח מאמרים -6-22
5.        השוואה בין-לאומית –23-24

6 .        מחקר אמפירי …
5 -26
7.        סיכום ומסקנות -.27

8 .        ביבליוגרפיה –.28
9.        נספחים –…29-41
מבוא
שנות התשעים היוו מפנה בשוק העבודה בישראל. בעקבות הגלובליזציה בשווקי העבודה חל גידול מהיר ברמת החיים בישראל, כבמדינות המערביות (מדינות מפותחות). לאור השיפור ברמת החיים זרם ניכר של עובדים זרים נכנס למשק הישראלי, כאשר חלקם שוהה בארץ ללא היתר. לרוב מקורם של מהגרים אלו הוא בארצות עם שכר עבודה נמוך, ביטחון סוציאלי מועט ואבטלה גבוהה – גורמים אלו מכונים גורמי הדחייה מארץ המוצא. המניעים שעודדו את העובדים הזרים להגיע לישראל היו הסיכויים הגדולים למציאת עבודה עם שכר גבוה (בהשוואה לארץ המוצא) ועוד, כלומר: רצונם הוא לשפר את תנאי חייהם – מניעים אלו מכונים גורמי המשיכה לישראל.
בעבודה זו נבקש לבחון את ההשלכות של כניסת העובדים הזרים לישראל על שוק העבודה המקומי. נבדוק את השפעתם על אי השוויון בהתחלקות ההכנסות, האבטלה המקומית, ושכר העבודה של המקומיים. טענתנו היא שכניסת עובדים זרים למשק הישראלי משפיעה באופן שונה על שכר העבודה של מקומיים בעלי הון אנושי ומיעוטי הון אנושי. כמו כן נדון בסוגיה האם עובדים זרים מהווים גורמי ייצור משלים לכוח העבודה המקומי או תחליפי.
חשוב לציין שבמהלך העבודה נתמקד בעובדים זרים בעלי היתרי כניסה לישראל ולא נעסוק בעובדים ללא היתר כניסה.
תחילה נגדיר מהו מהגר ומהו עובד זר. נציג את הסיבות לכניסת העובדים הזרים לישראל, מאלו מדינות הגיעו ובאילו תחומי עיסוק החלו לעבוד. לאחר מכן נמנה את ההשלכות של התופעה על שוק העבודה המקומי. לשם כך ננתח את מאמרם של דניאל גוטליב (2002) ו- Javier Ortega (2000) המתארים את השפעת העובדים הזרים על שוק עבודה מן ההיבט הכלכלי וכן את הפתרונות האפשריים למניעת התופעה, כאשר הראשון עוסק בכלכלת ישראל בעוד האחרון הנו מאמר כללי. במהלך ניתוח זה נשווה את ההשפעה של עובדים אלו בישראל לעומת מדינות מפותחות אחרות.                                                                                                                  קריאה מהנה.