האינסוף וסימניו על-פי רולאן בארת

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 3917
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תקציר האינסוף תופס מקום של כבוד בתרבות המערב והמזרח כאחד. למשל, כבר במסכת עירובין במשנה נכתב: "אמר רבי אחא בר חנינא:
גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם, שאין בדורו של ר' מאיר כמותו…שלא יכלו חבריו לעמוד על סוף דעתו, …שהוא אומר על טמא טהור-ועל טהור טמא."לעיתים אנו נשאלים ביומיום אם "עמדנו על סוף דעתו" של העניין ואיננו יודעים להשיב משום שהשאלה מותירה בנו ספק שמקורו בתחושה כי לעולם לא נחוש שהנושא הנידון מוצה עד תומו. מכאן נובעת תפיסת האינסוף כדבר מה גדול מעבר ליכולת ההבנה האנושית.
האינסוף הוא מושג בעל משמעויות שונות בשפת היומיום, אך לא רק ביומיום האינסוף תופס מקום מרכזי. לאינסוף משמעות עמוקה בתחומי המתמטיקה, הפילוסופיה וכן התיאולוגיה והאמנות. דומה שהמשותף לכל התחומים הינה הכוונה לתיאור תהליך כלשהו שלא יגיע לסופו לעולם. בעבודה זו אדון בהיבטים אחדים של האינסוף בתחומי הדת, הפילוסופיה המיסטיקה, המתמטיקה והאמנות תוך שימוש ביקורתי בכלי פרשני המוצע ע"י הפילוסוף וההוגה הצרפתי רולאן בארת (Roland Barthes) לניתוח משמעותו של הסימן ∞ וייצוגים אחרים של האינסוף בתחומים אלה. העבודה תנתח את מושג האינסוף וסימניו בהיבטים השונים שצוינו לעיל בראי תורתו של בארת.