דילמת המחקר בתאי גזע עובריים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2721
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

בס"ד                                                                                       דילמת המחקר בתאי גזע עובריים הדילמות על אף שנושא המחקר בתאי גזע עובריים נראה רחוק מהתודעה הציבורית של אלו שאינם עוסקים בו, הרי שעיון בו מגלה נושא טעון ורווי דילמות ומחלוקות, זאת על אף שלרבים מהנוקטים עמדה בעניין אין הבנה מעמיקה בו ובהשלכותיו.
הדילמות נוגעות לפנים רבים; החל מדילמות אתיות, דתיות ומוראליות, וכלה בדילמות כלכליות ופוליטיות. ניתן למקד את שורש הדילמות ב-2 דילמות שורשיות מרכזיות, שמהן מסתעפות הדילמות השונות:
דילמת השורש הראשונה – הדילמה האתית והעקרונית יותר, נובעת מהעובדה שהמקור המרכזי לתאי גזע עובריים אמינים היה, ונותר, ביציות שנלקחו מנשים – כמעט כולן ביציות מופרות. במצב כזה, אם כן, האם ערך החיים (קרי, העובר שעשוי היה להיווצר מאותה ביצית מופרית) איננו עולה על התועלת שניתן להפיק מאותם תאי גזע עובריים – גדולה ככל שתהיה? ומשאלה זו, נובעות שאלות נוספות:
§         האם לא עדיף להשתמש בתאי גזע ממקורות אחרים, שלא מובילים להשמדת העובר, כמו תאי גזע בוגרים (Adult stem cells) או תאי גזע "משופעלים" (induced Pluripotent stem cells), על אף שהפוטנטיות שלהם נמוכה יותר, והם עלולים לגרום לבעיות שלא קיימות בתאי גזע עובריים? האם השקעה בפיתוח המחקר בתאי גזע עובריים לא תבוא על חשבון פיתוח החלופות הללו, כפי שטוענים חלק מהחוקרים?
§         כיצד יש להתייחס למחקר מועיל, אך לא מוסרי, בתאי גזע, שנעשה במדינות אחרות?
דילמת השורש השניה היא, שגם במידה שנתיר שימוש בתאי גזע עובריים – האם התועלת שניתן להפיק מהם עולה על הסיכונים העולים מפיתוח טכניקת השימוש בהם – כמו התפתחות שוק שחור של מסחר בעוברים אנושיים לצורך שימוש בתאי הגזע שלהם , או השלכות פסיכולוגיות כבדות משקל המוטלות על כתפי העובר שממנו הופקו תאי הגזע, והידיעה שעצם לידתו וביאתו לעולם היתה רק לשם השימוש בתאי הגזע שלו? ושאלות נוספות שנובעות מאישור השימוש בתאי גזע עובריים הם:
§         למי שייכים תאי הגזע? להורים? לחברה המפיקה? לגופי מחקר? לממשלה?
§         כיצד משיגים ביציות לשם הפקת תאי גזע? האם מותר לשלם כסף לנשים קשות יום, כדי להשתמש בביציות שלהן? האם ניתן להכריח אנשים להשתתף במחקר שעשוי להועיל להם, כפי שטוענים חלק מהחוקרים?
על דילמות אלו ארחיב בעבודתי, תוך ניסיון להגיע למסקנה ברורה בנוגע למחקר בתאי גזע עובריים.