ניתוח שיווקי לחברת ארומה - עבודה מעולה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2710
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

"ארומה ישראל" הינה רשת אספרסו בר הגדולה בישראל  אשר מונה מעל 100 סניפים בישראל לבדה, כאשר מידי חודש נפתחים בין שניים לשלושה סניפים חדשים ומידי שנה משרתת הרשת כ-
5 מיליון צרכנים (להלן :”הרשת" או “ארומה”). הרשת אשר הוקמה בשנת 1994 בירושלים מצהירה באתר האינטרנט שלה כי העקרונות והערכים שלפיהם היא עובדת הינם:
"קפה איכותי, אוכל טרי ובריא שמוכן במקום על פי הזמנת הלקוח (בין אם יבחר לשבת או לקחת), מחירים נוחים, עיצוב ואווירה מודרניים, וכמובן, שירות מסור.” בשנת 2006 החלה הרשת במהלך של פיתוח שווקים על ידי פתיחת סניפים והצעה לפתיחת סניפי זכיינות בחו"ל. הסניף הראשון, בחו"ל, נפתח בארה"ב- באזור הסוהו בעיר ניו-יורק (בשנת 2009 נפתחו שני סניפים נוספים בניו-יורק). אולם הרשת לא הסתפקה בפתיחת הסניף בניו-יורק ובשנת 2007 נפתח הסניף הראשון של ארומה בטורונטו שבקנדה, בשנת 2009 נפתח סניף נוסף בקנדה. על פי הצהרת הרשת: "מאפייני הרשת בקנדה ובארה"ב דומים מאוד למאפייני הרשת בארץ: קפה גורמה, אוכל טרי ובריא, עיצוב חדשני, אווירה נעימה ושירות מעולה.
שינויים קלים נעשו בתפריט על מנת להתאימו לטעמי השוק המקומי.” (בהצהרה זו של הרשת לעניין השוני והדמיון למאפיינים בישראל עוד נדון בהרחבה בהמשך). בשנים הקרובות קיימת מגמה להמשיך ולהתרחב בצפון אמריקה כולה (כל הסניפים נפתחו תחת המותג “ארומה”).
אולם לא רק לאמריקה התרחבה ארומה אלא גם לאירופה, שם החל פיתוח השווקים בשנת 2009 עת נפתח סניף נוסף תחת המותג "ארומה" באוקראינה (אספרסו בר היחיד של ארומה ישראל שפועל תחת שם המותג באירופה, על-פי העיתונות זאת עקב סכסוך עסקי בין חברת “ארומה תל-אביב" ל-”ארומה ישראל”).
הרשת אף המשיכה והתפתחה למדינות אירופאיות נוספות ופתחה סניפים ברומניה (מאי-2008) קפריסין(דצמבר 2008) וקזחסטאן (יוני 2009) הסניפים שנפתחו במדינות אילו לא פועלים תחת השם ארומה אלא תחת מותג חדש ועצמאי marrone rosso (עין נספח מס' 1, "פירוש השם הינו חום אדום, צבעם של פולי הקפה המשובחים ביותר”). בהקשר זה חשוב להדגיש כי באירופה, המדינה לה מייעדת ארומה את מלא הפוטנציאל היא רומניה (ואף בימים אילו מחפשת ארומה משקיעים חדשים לרשת marrone rosso במדינה).
על-אף שהמותג מרונה רוסו נולד בעקבות סכסוך עסקי בתוך קבוצת ארומה, לרשת החדשה יומרה וכוונה ליצור רשת חדשה בעל סגמנט יוקרתי, ובמילות הסטודיו אשר היה אמון על עבודת האריזה הגראפית ויצירת השפה העיצובית של הרשת:
“מרונה רוסו הינו המותג היוקרתי והממוסד של רשת ארומה ישראל באירופה. המטרה הייתה ליצור תדמית המעבירה חוויה של בית קפה איכותי אירופאי וקלאסי, המגיש גם אוכל והמשמש כמקום בילוי גם בשעות הערב. הפרויקט הושק בשנת 2005, מאז לרשת סניפים ברומניה, קפריסין וקזחסטן, וסניפים נוספים צפויים להיפתח בקרוב.”   שאלה 1
נתחו מהן הסיבות שהחברה החלה בפעילות גלובלית.
בתשובתכם התייחסו לסיבות האפשריות מתוך מגוון הסיבות המשפיעות על פיתוח פעילות גלובאלית של פירמות.
  חדירה לשווקים בינ"ל טומנת בחובה פוטנציאל רב.
לדעתנו, ישנם מספר גורמי דחיפה ומשיכה בהחלטת הרשת לחדור לשווקים בינ"ל.
גורמי דחיפה: