השפעת PTSD על דפוסי שינה אצל ילדים ומתבגרים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 7416
מספר מקורות 37

תקציר העבודה

"השפעת  PTSD  על דפוסי שינה אצל ילדים ומתבגרים" עבודה סמינריונית בקורס:
 "שינה והפרעות שינה בילדות"- 10904
אוגוסט 
2 010 תוכן העניינים

1 . מבוא –..4

2 . הגדרת לחץ וטראומה -..5
     2.1  מהי טראומה? -…6
     2.2  מהי חרדה פוסט טראומטית? …7
3 . שינה ותפקידי השינה ..11
    3.1 הגדרת השינה -..11
    3.2 מבנה השינה –11
    3.3 שנת REM –.12
4 . טראומה ומאפייני שינה 12
     4.1 חוויות טראומטיות הקשורות להתעללות בילדים-…16
     4.2 לחץ עקב מלחמות, אסונות ואירועי טרור …18
     4.3 שינה, טראומה ומגדר –..22
     4.4
אסונות .23
5.
דיון –..26
6 .
ביבליוגרפיה 27
1 . תקציר העבודה הנוכחית עוסקת בהשפעת  פוסט טראומה על דפוסי שינה של ילדים ומתבגרים.
במסגרת העבודה, נסקרה מידת ההשפעה של חוויות טראומטיות על דפוסי שינה של ילדים קטנים, מתבגרים ואף מבוגרים ונמצא כי יש קשר הדוק ביניהם.  השערת המחקר  היא כי ככל שאדם חווה חוויות טראומטיות קשות יותר, כך ישנה ירידה באיכות החיים בכלל ובהפרעות שינה בפרט.  העבודה התבססה על מחקרים אמפיריים אשר ברובם תמכו בהשפעתן של חוויות טראומטיות על איכות השינה.  כלומר, השערת המחקר אוששה.
הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD – Post Traumatic Stress Disorder  ) מוגדרת על פי ה-    DSM- IV- TR ( 2000 ), כתגובה ממושכת לטראומה חד פעמית או לחילופין לטראומה מצטברת.  ביטוייה כוללים בין היתר, שחזור והחייאה מחדש של הזכרון הטראומטי שוב ושוב בחלומות, בהקיץ ובמציאות היומיומית.  הימנעות מגירויים או מאזכורים שיש בהם בכדי להזכיר את הטראומה ומכלול סימפטומים של חרדה ועוררות רגשית שהופיעו מאז הטראומה ולא היו קודם לכן. התסמינים נוכחים בקרב אלו שחוו את האירוע הטראומטי , ונמשכים יותר מחודש ימים מהחשיפה לטראומה.  PTSD  מתפתח  כאשר אירועים שונים,  וביניהם אירועים טראומטיים אינם מעובדים או מטופלים והאדם אינו מסוגל לשלב או להכיל את המציאות הספציפית של האירוע, מה שגורם להעלאה חוזרת ונשנית של תמונות מהאירוע, של התנהגויות, רגשות ומצבים פסיכולוגיים Caldwell & Redeker (2005).
המחקרים מראים כי הפרעות שינה הינן מרכיב  משמעותי ב – PTSD.
 הפרעות שינה גורמות לשינויים בתהליכים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים כמו גם לבעיות בתפקוד היומיומי, כולל תשישות, ישנוניות במהלך היום וחוסר תפקוד קוגניטיבי.  לאנשים עם הפרעות שינה יש גם איכות חיים ירודה ובריאות כללית ירודה.  בקרב הסובלים מטראומה, הפרעות שינה כמו אינסומניה והפרעות נשימה בשינה מלוות לרוב בבעיות רגשיות והתנהגותיות כמו דכאון ואף שימוש בסמים. עבודה זו נכתבה מתוך רצון להעלות את המודעות לחשיבות הנושא ולקשר ההדוק בין חוויות פוסטראומטיות לבין הפרעות שינה ומתוך כך לידיעה כי ניתן לקבל עזרה טיפולית מקצועית ולהביא לשיפור באיכות החיים.