הפעילות הפוליטית בקרב ערביי ארץ ישראל בתקופת מלחמת העולם השנייה: 1945-1939

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2010
מספר מילים 5634
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי הרוח החוג להיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה תוכנית לימודים לבכירים לתואר שני בלימודי המזרח התיכון בן זמננו הפעילות הפוליטית בקרב ערביי ארץ ישראל בתקופת מלחמת העולם השנייה: 1945-1939:
עבודה סמינריונית במסגרת הקורס:
הסכסוך הערבי-ישראלי סמסטר ב'
1 2 לאוגוסט 2010 מבוא:
בשנים 1938-1936 הגיעה התנועה הלאומית של ערביי ארץ ישראל לשיא של גיבוש פנימי והפגנת עוצמה צבאית ומדינית. הסיעות השונות בחברה הערבית כוננו הנהגה מוסכמת בראשותו של המופתי של ירושלים, אל-חאג' אמין אלחוסייני; המרד הערבי הפיל חללים רבים וריתק לארץ עשרות אלפי חיילים ושוטרים בריטיים. גם מדינות ערב השכנות תמכו בתביעות הפוליטיות הפלסטיניות ולחצו על הממשלה הבריטית ללכת לקראתן.
בין השנים 1948-1945 נמצאה אותה תנועה בשפל חסר תקדים: הנהגתה הייתה מנותקת לחלוטין מן הציבור, יכולת פעולתה נחלשה – ובשעת המבחן היא הציגה כושר עמידה צבאי וחוסן פוליטי מוגבלים ביותר.
עבודה זו עוסקת בפעילות הפוליטית של ערביי ארץ ישראל שבין שתי התקופות הללו, דהיינו בשנים 1945-1939, במטרה לבחון אם ניתן לאתר בפרק זמן זה – ובעיקר בעת מלחמת העולם השנייה – תהליכים המגשרים בין שתי הנקודות בהיסטוריה הערבית הפלסטינית, בין גאות ושפל.
אם כן, במסגרת ההתייחסות לנושא בעבודה זו, היא תחולק לשלושה פרקים: הראשון יעסוק בפעילות הפוליטית של ערביי ארץ ישראל ערב מלחמת העולם השנייה. הפרק השני יעסוק בפעילות הפוליטית בשנותיה הראשונות של המלחמה – תקופה המאופיינת בחוסר פעילות – פאסיביות. הפרק השלישי יעסוק בשינוי שחל בפעילות הפוליטית הערבית בחלקה השני של המלחמה, תקופה המאופיינת ביותר אקטיביות.