השפעת דיבידנד על מחיר מניה

תקציר העבודה

אדר א'  תשע"א, פברואר 2011
תוכן תקציר מנהלים –4
מבוא –6
סקירת ספרות:

1 .       חשיבות יעילות השוק -9
2 .       מדיניות חלוקת דיבידנד .11
3 .       עיתוי ההכרזה 13

4 .       השפעות אחרות –…13
הבסיס התיאורטי -15
מסקנות וסיכום -…17
מבוא -…20 מתודולוגיה 21
השערת המחקר -…21
שיטת המחקר –22
בסיס הנתונים –24
ממצאים ..
5 ניתוח ממצאים -..28
ממצאים נוספים -.29
המשך ניתוח ממצאים –…32
ממצאים נוספים -.32
המשך ניתוח ממצאים –…35
דיון –36
סיכום -.37
המלצה למחקרי המשך –..38
ביבליוגרפיה –…39
נספחים -42
תקציר מנהלים העבודה עוסקת בנושא "השפעת הכרזת דיבידנד על מחיר מניה".
העבודה מתחלקת לשני חלקים עיקריים:

1 .      החלק העיוני
1 .      החלק האמפירי בחלק העיוני, הצגנו את שאלת המחקר:  מהי השפעת הכרזת דיבידנד על מחיר המניה. כדי לענות על הנושא הבאנו מקורות שונים המתייחסים לכך. ערכנו סקירת ספרות מרחיבה, בדקנו מחקרים שונים על בורסות שונות בעולם שנחקרו בתחום זה, ביניהם מדינת ישראל שבה התבצע מחקר דומה על ידי אוניברסיטת ת"א למניות NYSE  המחקר לא בוצע על מניות ת"א 100.
השוק הישראלי  נחקר ונקבע כי הוא שוק המתנהג בצורת "הליכה אקראית". חשיבות יעילות השוק משפיעה גם על התנהגות המניות בעת הכרזה על הדיבידנד השוק הישראלי הינו היחיד מבין השווקים של ישראל,תורכיה,ירדן ומרוקו  שהראה התנהגות "הליכה אקראית" לעומת שווקים אחרים שהראו יעילות נמוכה.
מחקרים מבחינים בין חברות שמחלקות דיבידנד כחלק ממדיניות החברה בנוגע לחלוקת דיבידנדים לבין חברות שמחלקות דיבידנד ללא מדיניות ובאופן אקראי.
המחקרים מצביעים על קשר ישיר בין התנהגות מחיר המניה בעת חלוקת דיבידנד למדיניות החברה לחלוקה. בחלק האמפירי, בדקנו את שאלת המחקר.  חקרנו את התנהגות המניות במדד ת"א 100 בעת הכרזת הדיבידנד. במהלך המחקר הובאו הפרמטרים הידועים לנו, רגישות המניה לתנודות השוק ומחירי המניה בהנחה, על פי המחקרים, כי השוק הישראלי הוא חצי חזק וכי הוא לא מתמחר מידע פנימי הידוע לחברות. עם זאת, למחקר גורמים נוספים בלתי ניתנים לשקלול שנוטרלו חלקית על ידי בדיקת המובהקות שביצענו.
במהלך המחקר נתקלנו במבוי סתום בנוגע ליישום שיטת המחקר עליה התבססנו.
פנינו לעזרה למנחה הפרויקט פרופסור ירון זליכה בעצה אחת יחד פנינו לכותב המחקר Muhammad Akbar מאוניברסיטת Bahria בעיר איסלמאבאד  בפקיסטן וקיבלנו את תשובתו.  בהתאם לכך המשכנו את המחקר.
במקרים נוספים אשר היה ספק בנוגע לנתונים הנחקרים ושיטת המחקר נפגשנו עם פרופסור ירון זליכה ובהמשך אף פנינו לדיקן הסטודנטים פרופסור שמואל האוזר ולמרצה לסטטיסטיקה מר יוסי דרור פריאר.
במהלך המחקר עשינו הבחנה נוספת בין חברות בעלות מדיניות דיבידנד לחברות ללא מדיניות דיבידנד.