השפעת השוני התרבותי על סיכויי הצלחה של מיזוגים ורכישות

תקציר העבודה

   השפעת השוני התרבותי על סיכויי הצלחה של מיזוגים ורכישות מספר המיזוגים בעולם הולך וגדל מדי שנה, אך גם אחוז הכשלונות במיזוגים גבוה, ונע בין 50 אחוז (בסקרים ממעיטים) עד
8 3
אחוז בסקרים אחרים. סיבה העיקרית לכשלונות, אומר ד"ר יעקב ובר, ראש תחום אסטרטגיה ומרצה בכיר בביה"ס לניהול באוניברסיטת בן גוריון, היא העדר או מיעוט ההתחשבות בגורם האנושי במהלך תכנון המיזוג, בביצועו וביישומו. בעבודה זו ננסה לבחון את מידת ההשפעה של הפערים הקיימים בין תרבויות שונות על סיכויי הצלחה של מזוגים ורכישות.
מיזוגים ורכישות:
מיזוגים ורכישות או בקיצורם ממושגים מגבילים באנגלית (Mergers and Acquisitions) M&A, הם פעולות בהם השליטה על ההון של החברה עובר מבעלות אחת לאחרת. במקרה של מיזוג, שתי חברות מחליטות לאחד מאמצים והתחייבויות ולהקים גוף אחיד האחראי על ניהול הנכסים שלהן. במקרה של רכישה, ידידותית או עוינת, חברה אחת קונה חברה אחרת והיא הדומיננטית לעומת מיזוג שמתרחש בין חברות "שוות". עסקת המיזוג נעשית בין החברות ולא בין בעלי המניות.
ז"א החלטה על המיזוג נעשית ע"י האורגנים של החברה כגון הדירקטוריון והאסיפה הכללית ואין צורך בהסכמת כל בעלי המניות. לרוב, החלטות לגבי מיזוגים ורכישות נגזרות מאסטרטגית צמיחה של הארגון. בעולם העסקים של היום קצב הצמיחה הוא אחד המדדים העיקריים של ביצועי הארגון, והתמזגות עם ארגון אחר מהווה דרך מהירה להשיג מטרה זו. כאשר בוחנים את המיזוגים והרכישות ניתן להבחין בכמה סוגים עיקריים:
מיזוג אופקי:
מיזוג אופקי מתרחש בין שתי חברות הפועלות באותו תחום. דוגמא למיזוג אופקי מוצלח הוא מיזוג בין חברת Exxon וחברת Mobil שפעלו שתיהן בתחום הנפט לחברה אחת – ExxonMobil. שווי המיזוג הסתכם ב-77.2 מיליארד דולר (1998).
מיזוג אנכי: מיזוג אנכי מתבצע כאשר חברה אחת נכנסת לתחום שנושק לתחום המקורי שלה. לרוב מיזוגים אנכיים מתרחשים כאשר חברה ספקית מתמזגת עם המפיצה שלה. דוגמא למיזוג אנכי מוצלח הוא מיזוג בין חברת Merck וחברת Medco, האחת יצרנית והשניה מפיצה בשוק התרופות. שווי המיזוג הסתכם ב 6.6 מיליארד דולר (1993).
מיזוג מגבב: מיזוג מגבב זהו מיזוג שבו חברה נכנסת לתחום שונה לגמרי מתחום העיסוק המקורי שלה. דוגמא למיזוג מסוג זה הוא המיזוג בין Benz, יצרנית המכוניות המובילה לבין Daimler, יצרנית המטוסים והפיכת החברה החדשה לחברה היצרנית הגדולה באירופה. יש לציין שההיסטוריה מצביעה על סיכויי הצלחה נמוכים למיזוג המגבב אם כי ישנן חברות, כגון General Electric, שמצליחות להגיע באמצעותו לתוצאות יפות.
הסיבות למיזוגים ורכישות: