טיפול דינאמי ממוקד בנער הסובל מ-ADHD

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3013
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

סיכום תיאורטי  ADHD- הפרעת קשב וריכוז הגדרה הפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות הנקראת גם ADHA, היא מושג מורכב ושנוי במחלוקת. זהו מצב רפואי מוכר הנגרם מליקוי במח. הליקוי הזה גורם לאנשים הסובלים ממנו להתקשות לשלוט בדחפים שלהם, לעכב את התנהגותם ולהישאר מרוכזים. מצב זה מוביל למגוון קשיים לימודיים, התנהגותיים וחברתיים (פינטאן ג. אורגאן,
2 008:  9). אחד החוקרים בולטים בתחום הפרעות הקשב והריכוז, ד"ר ראסל א' בארקלי, רואה את מקור ההפרעה בקושי ביכולת לווסת התנהגות, רגשות ומחשבות, וביכולת לעכב התנהגות (להפעיל אינהיביציות). זו הפרעה נוירו-התפתחותית, כלומר, היא נובעת ממקור ביולוגי-עיצבי, ויש לה ביטויים בשלבי הילדות המוקדמת.
ילד בן 13 לא הופך ביום בהיר אחד ללוקה בקשב ובריכוז, וסביר להניח שבחינה מדוקדקת של ההיסטוריה ההתפתחותית שלו תעלה סימנים מוקדמים לכך, אם אכן זה המקור להתנהגותו.
לעיתים קרובות נראה גם עוד בן משפחה שמפגין התנהגויות דומות, או שבילדותו הראה סימנים דומים, מה שמעלה שאלה לגבי הרכיב התורשתי של לקות הקשב (פינטאן ג. אורגאן, 2008).
כדאי להבהיר מה משמעות המונח "קשב" וכיצד נצפה שהוא יתבטא אצל ילדים בגיל הרך. בכל רגע נתון המוח האנושי מוצף במידע רב מערוצים ומקורות שונים: אנחנו שומעים קולות של כלי רכב מבחוץ, אנשים משוחחים בחדר השני, הטלוויזיה הדולקת בבית השכנים, ורדיו מנגן מרחוק. גם תוך כדי בליל הרעשים הללו נהיה מסוגלים, במרבית המקרים, לנהל שיחה עם אדם שעומד מולנו. היכולת שלנו להקשיב לו, גם מבעד לשאר הקולות שאנחנו קולטים באותו רגע, משמעה שיש לנו יכולת להיות קשובים, לשלוט בקשב.
אבל קשב אינו מכוון רק לגירויים שבשמיעה. גם שאר אברי החישה שלנו משגרים לנו מידע רב. בכל רגע נתון, למעשה, אנחנו צריכים מידה מסוימת של מיקוד הקשב, בחירה סלקטיבית של הגירוי והתמדה והתרכזות אך ורק בו – זוהי יכולת ריכוז. יהיו מי שיתקשו להישאר ממוקדים, ויוסחו בקלות ובמהירות יחסית – כאן נדבר על קושי בקשב. מוסחות וטווח קשב קצר הן מאפיין אחד של הפרעת הקשב והריכוז. ילדים אחרים יפגינו קושי בריכוז, בבחירת הגירוי להתמקד בו, במעקב אחר השלבים שונים של העבודה, ובהתנגדות לגירויים אחרים שפועלים בה בעת. בשפת היום יום בדרך כלל לא נעשית ההבחנה בין