קודאק ישראל- שינוי בארגונים 2009

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3116
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
תקציר מנהלים.. 3
תיאור כללי של החברה. 3
תיאור השינוי שעברה החברה. 3
ניתוח השינוי 3
סוג השינוי 3
טיפולוגיה של סוגי השינוי 3
הגדרת תחום השינוי 3
טיפולוגיה של ארגונים זזים.. 3
ישום עקרון שדה הכוחות. 3
תהליך הכנסת השינוי (פול הרסי) 3
עיקרון השליטה בתהליך (Warrick) 3
תגובות לשינוי: טיפולוגיה של תגובות ל- Downsizing. 3
עוצמת השינוי, תרבות ותגובות לשינוי 3
מנהיגות. 3
ניתוח עקרונות על פי עולם החיות. 3
מקורות. 3
נספח – ראיון עם יעל רוזן 3
תקציר מנהלים חברת איסטמן קודאק הוקמה ב-1880 ומרכזה ברוצ'סטר, ניו יורק, כחברה לייצור לוחות צילום (dry plates). במשך השנים שינתה קודאק את תחומי פעילותה והחלה לעסוק בתחומים רבים נוספים, החל מסרטי צילום וכלה במדפסות. בשנת 2005 היא רכשה את חברת קריאו הקנדית, המובילה העולמית בשוק הקדם דפוס. בעקבות העסקה הוקמה בקודאק חטיבת התקשורת הגרפית, אליה סופחה השלוחה המקומית של קריאו (קראו-סאיטקס, פרי מיזוג משנת 2000 של פעילות קדם דפוס של סאיטקס בחברת קראו הקנדית), לימים קודאק ישראל.
קודאק ישראל, המספקת מערכות חומרה ותוכנה לתעשיות קדם-הדפוס והדפוס הדיגיטלי, היא החטיבה התפעולית העיקרית בבעלות מלאה של חברת האם, איסטמן קודאק.  המרכז בפתח תקווה אחראי בעיקר על מו"פ וייצור ומעסיק כ- 800 עובדים. בעבודה זו ננתח את השינוי אותו עוברת קודאק ישראל בימים אלו, העברת קווי ייצור לסין, שינוי שמלווה בפיטורין של כ-150 מעוברי החברה וכבר הוביל להתפטרותו של מנכ"ל החברה, אבי ולדמן. עד לאחרונה כללה מחלקת הייצור בארץ 4 מפעלי ייצור, אך בחודש נובמבר האחרון החליטה חברת האם על תהליך התיעלות שבמהלכו, במטרה לצמצם עלויות, יועברו שניים מקווי הייצור לסין. מעבר זה הוא חלק ממגמה בה החלה החברה בשנים האחרונות, במסגרתה כבר הועתקו לסין בהצלחה קוי ייצור מארה"ב ומקנדה. השינוי הינו מורכב ובעל אתגרים רבים, שכן יש לנהל את המעבר בצורה כזו שתבטיח מעבר חלק ופגיעה מינימלית בתוצאות העיסקיות של החברה העולמית. תהליך המעבר מתוכנן להמשך כ- 6-8
חודשים, במהלכם יש צורך להמשיך ולייצר בקווי היצור המתעתדים לסגירה ובמקביל לעבוד כצוות, עם הסינים, על מנת להעביר להם את הידע הדרוש, כך שיוכלו להחליף בצורה חלקה את קווי היצור הישראליים. השינוי המתואר הינו שינוי מ Type A הנובע מהשפעות חיצוניות, כוחות השוק, על החברה. זהו שינוי ממעלה שניה, שינוי רב מימדי המורכב משינויים במבנה, באנשים ובאסטרטגית החברה. חברת קודאק הינה חברה בשינוי מתמיד, וכתוצאה מכך גם חברת קודאק ישראל.
קודאק מושפעת באופן משמעותי וחזק משינויים בשוק ומשתנה בהתאם.
בעבודה זו נסקור את שדה הכוחות הנוצר כתוצאה מהשינוי, ננתח את תהליך הכנסת השינוי, על פי המודל של פול הרסי ואת עיקרון השליטה בתהליך לפי המודל של Warrick.
נבין מה התגובות הצפויות לשינוי ומה עוצמת ההתנגדות הצפויה, נבחן את המנהיגות הקיימת בהובלת השינוי ובאמצעות עקרונות מעולם החיות נסקור את השינוי.
השינוי בו בחרנו להתמקד נמצא בשלבים ראשוניים כך שלא ניתן עדיין לדעת מה יעלה בגורלו, למרות זאת ניתן כבר לנתחו ולאתר נקודות כשל ונקודות תורפה עתידיות.
שינוי המלווה בפיטורי עובדים לעולם יהיה שינוי קשה ומכאיב אך דווקא בשינויים מסוג זה התהליך הינו קריטי להצלחת השינוי.