ניהול תפעול בארגון.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5565
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

מסמך זה סקר את תחום התפעול בארגון, תוך התמקדות בשרשרת האספקה. התפעול בארגון הינו הפונקציה הארגונית היוצרת את הערך המוסף לארגון באמצעות תהליך ההמרה.
ניהול תפעולי הינו תחום בניהול המתמחה בייצור טובין ושירותים, משתמש בכלים וטכניקות מיוחדות על-מנת לפתור בעיות ייצור, ומתייחס לניהול היומיומי של לב יחידת הייצור מוצרים או שירותים של הארגון.
בוצעה סקירה של חשיבות התפעול להצלחת הארגון על-ידי שיפור ביצועיו, ונמצא כי היבט היעילות הינו חשוב להצלחת הניהול התפעולי. כמו כן בוצעה סקירה על שרשרת האספקה החולשת על חמש חוליות עיקריות בארגון (רכש, ייצור, אחסון, הפצה ותובלה) תוך סקירת התפתחותה, בחינת תהליכים תפעוליים בשרשרת האספקה, והקשר שלה לאסטרטגיית הארגון. נמצא כי בדומה לתחום התפעולי בכלל, שרשרת האספקה מהווה מרכיב חשוב ביותר ברווחיות החברה ויכולת התחרות שלה.
הוסק כי היבטים חשובים נוספים להצלחה תפעולית הינם אינטגרציה בין חוליות שרשרת האספקה, ובינן לבין מחלקות שונות בחברה, וכן שיתוף במידע בין גופים אלה. בנוסף נבדקו שתיים מחוליות שרשרת האספקה שהינן חוליית הרכש וחוליית הייצור. נבחנו השיקולים המשפיעים על החלטות ייצור ורכש, וכן כיצד שיקולים אלה התבטאו אצל הארגונים באירוע. בין היתר, נמצא כי תהליך בחירת ספקים הינו בעל חשיבות עליונה, כי קיימים קריטריונים שונים לבחירת ספקים וגישות שונות לעבודה עם ספקים, כמו VMI.  לבסוף נבדקה חשיבות היבט האיכות על הייצור והשלכתה על ביצועי הארגון, תוך בחינת מרכיבי האיכות. ניתן הסבר לגבי שלבי יישום שתי גישות להבטחת איכות: ISO 9000, שהינו מערכת של תקנים לאבטחת איכות וגישת ניהול כולל לאיכות.
מסקנת המסמך הינה כי מכיוון שאיכות נקבעת על-ידי הלקוח, ולא על-ידי הארגון/היצרן, הרי שחשיבותה רבה לרמת הביצועים של הארגון.
תוכן עניינים

1 .מבוא 4
1 .1. חשיבותו של התפעול להצלחת הארגון 4
1 .2.פרופיל ענפי 5
1 .3.סוגיות ובעיות תפעול עיקריות 5
2 .שרשרת אספקה 7
2 .1.ציוני דרך והתפתחות 7
2 .2.שרשרת האספקה באירגונים 8
2 .3.תהליכים תפעוליים פנים ארגוניים בשרשרת 8
2 .4.שרשרת האספקה ואסטרטגיית הארגון 9
3 .קבלת החלטות ברכש ויצור 10
3 .1.גורמים משפיעים בהחלטות של יצור או רכש 10
3 .2.השפעת ההחלטה על שרשרת האספקה 11
3 .3.יחסי ספק לקוח בשרשרת וגורמים להצלחתם 11
4 .ניתוח שיקולים בשרשרת האספקה 12
4 .1.הגדרת מטרות רכש ושילובן בשרשרת 12
4 .2.אפשרויות ליישום vmi ומשמעויותיהן 12
4 .3.חשיבות המידע לתהליך הרכש בשרשרת 13
5.ניהול ספקים בשרשרת האספקה 14
5.1.שיקולים בבחירת ספק 14
5.2. תחרותיות בין ספקים 15
5.3.מגבלות בבחירת ספקים 15
5.4.שלבים בפיתוח מקורות הרכש 15
6 .ניהול איכות 17
6 .1.הגדרת איכות וחשיבותה 17
6 .2.שלבי ישום ISO 9000 18
6 .3.שלבי מערכת לאיכות כוללת 18
7.סיכום 20