השגת יעדים סביבתיים בתחום התחבורה - מדיניות ההתמודדות עם בעיית זיהום האוויר שמקורן ברכבים פרטיים

תקציר העבודה

ראשי פרקים-                                                                                                                                                עמודים:
מבוא

1 ) צפון אמריקה (ארה"ב וקנדה)- השימוש באמצעי מדיניות תחבורתית להשגת יעדים סביבתיים           1- 4

2 ) מערב אירופה-  השימוש באמצעי מדיניות תחבורתית להשגת יעדים סביבתיים                                 5-9

3 ) דוגמאות ליישום תחבורה עירונית בת קיימא ברחבי העולם המפותח אשר הגיעו לכלל מימוש           10-12
·                                טוקיו                                                                                                                               10 ·                                סינגפור                                                                                                                       
1 0-11
·                                קוריטיבה                                                                                                                     11-12

4 ) סיכום ומסקנות- השוואת הניסיון הבינלאומי לגבי יחסי תחבורה ואיכות הסביבה                             13-15
ביבליוגרפיה מבוא
ששה מיליארד תושבי כדור הארץ עושים שימוש יומיומי זה או אחר בתחבורה. מחציתם, אלה המתגוררים באזורים עירוניים, אינם מסוגלים לקיים אורח-חיים נורמלי ללא האוטובוס, הרכבת ובעיקר הרכב הפרטי. בארצות-הברית לבדה נמכרות מידי שנה כמיליון מכוניות חדשות, ובעולם כולו זהו אמצעי התחבורה הנפוץ ביותר. לפיכך נושא התחבורה הינו, ללא ספק, אחד הנושאים החשובים המורכבים ואולי הבעייתיים ביותר של החברה המודרנית.
עם עליית המודעות להיבטים הסביבתיים של תחבורה, וההחמרה היחסית בתרומת התחבורה למפגעים סביבתיים ברחבי אירופה וארה"ב נשאלת השאלה כיצד הן שילבו את ההיבטים הסביבתיים במדיניות התחבורה.
רוב הבעיות הסביבתיות מתחבורה אינן ייחודיות למדינה ספציפית בעולם המערבי, וגם לא השיקולים בקביעת מדיניות תחבורתית להתמודדות עם הבעיות הללו. לאור ההבדלים המהותיים בין צפון-אמריקה למערב-אירופה וכן ההבדלים בדגשי המדיניות בין שני אזורים אלו, חולקה הסקירה בהתאם.   המגמות הבולטות של גידול בכמות הנסיעות והגידול בהשפעות הסביבתיות השליליות הנובעות מכך יוצרות שינוי בתפיסת בעיית התחבורה.
במרבית המדינות המפותחות ניתן כיום משקל גדל והולך לשיקולי איכות הסביבה בתהליך התכנון וההשקעות בתשתית התחבורה.
ניתוח המשקל היחסי שניתן במדינות אירופה לנושא הסביבה בהשוואה לנושאי הצמיחה הכלכלית והשוויוניות החברתית Masser, at al 1992)) הצביע על עליית החשיבות המיוחסת לנושא הסביבה. כתב-העת המדעי המרכזי בתחום התחבורה (Transportation Research) ייסד לאחרונה סדרה חדשה (D) המוקדשת לנושא התחבורה והסביבה.
עבודה זו מסכמת את כיווני המדיניות העיקריים במדינות המפותחות, ולא נכללות בה מדינות מתפתחות או מדינות מזרח-אירופה. כמו-כן, הדגש ניתן למדיניות בה כבר קיים ניסיון מעשי ולא להצעות מדיניות שטרם יושמו. הסיבה לכך היא שהצעות מדיניות לוקות לעיתים קרובות בגישה אופטימית מדי לגבי תועלותיהן, שכן הן אינן בהכרח צופות נכונה את מלוא מגוון התגובות האפשריות לאותם אמצעי מדיניות. לעומת זאת, נכללים בסקירה ממצאים לגבי המגמות העיקריות במדינות הנסקרות מבחינת הפרמטרים הסביבתיים (ובייחוד לגבי איכות האוויר), שכן מגמות אלו עשויות ללמד על האפקטיביות של השימוש בכלי המדיניות השונים. הדגש על איכות האוויר נובע מכך שברוב המדינות בעיה זו נתפסת כבעיה החמורה ביותר בתחום איכות הסביבה והתחבורה וכן משום שבתחום זה קל יחסית לקבוע יעדים.     שלושה משתנים חשובים ביותר לדיון על סביבה ותחבורה הינם: התפרוסת של הפעילות האנושית במרחב ובמיוחד המבנה העירוני, רמת המינוע ומערכת התכנון. בכל השלושה ישנם הבדלים עקרוניים בין המצב בצפון-אמריקה לבין זה השורר באירופה. לאור ההבדלים המהותיים בין צפון-אמריקה למערב-אירופה וכן ההבדלים בדגשי המדיניות בין שני אזורים אלו, חולקו פרקי העבודה בהתאם. כאמור, מדינות העולם המערבי אינן יכולות כיום להפריד את הטיפול בבעיות התחבורה מהבעיות הסביבתיות ולכן כל מדיניות תחבורה ברמה לאומית או מקומית חייבת להתייחס להשפעות הסביבתיות של מערכת התחבורה. עבודה זו תציג את מדיניות ההתמודדות עם בעיית זיהום האוויר שמקורן ברכבים פרטיים; הפתרונות התחבורתיים/סביבתיים אשר יושמו, הלכה למעשה, במערב אירופה ובארה"ב. העבודה תנסה לפרוש את מגוון כלי המדיניות המסייעים בהתמודדות עם יחסי תחבורה/סביבה, בדגש על התמודדות ארה"ב ומערב אירופה עם בעיית זיהום האוויר הנובע מרכבים פרטיים.