חברה קיבוצית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
ציון 100
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1658
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

שאלה
2 : א.
מהם העקרונות העומדים ביסוד המבנה הארגוני הפורמאלי בקיבוץ וכיצד כל אחד מהם אמור לתרום לפיזור העצמה בקיבוץ? ב .
עמדו על השחיקה שהתחוללה לאורך השנים בשניים מהעקרונות שהזכרתם.
תשובה : א.
ארבעה עקרונות בסיסיים הנחו את התפתחותו של המבנה הארגוני הפורמאלי :
ריבונות הכלל על הכול, עקרונות השוויון והדמוקרטיה המתגלים בסמכויות האספה הכללית ובתהליכי קבלת ההחלטות הנהוגים בה. היא הייתה ונשארה המקור לסמכותם של כל יתר הגופים והתפקידים הקיימים בקיבוץ.
היא המוסד העליון לחקיקה, לשיפוט, לאישור המדיניות וגם לערעורים. כל חבר קיבוץ הוא גם חבר בגוף זה, והיעדרותו ממנו אינה פוטרת אותו מאחריות להחלטות המתקבלות בה או לנשיאה בתוצאותיהן. האספה היא ביטוי עיקרי לשוויוניותה של החברה הקיבוצית במובן זה שלכל החברים זכות להצביע וכל הקולות שווים, וכן שלכל החברים זכות להעלות שאילתות ונושאים לדיון. כל חבר קיבוץ ראשי להעלות נושאים לדיון כפוף לתקנות פורמאליות מסוימות. תפקידי האספה ברוב הקיבוצים הם: מינוי חברים לתפקידים ולוועדות, קביעת תקנונים וקביעת החלטות כלליות ועקרוניות והחלטות המהוות הנחיה לבעלי התפקידים ומהוועדות, בחירת נציגים וקביעת עמדות הקיבוץ ביחס לגורמי חוץ, אישור התקציב השנתי, עריכת בירורים בין ועדות וממלאי תפקידים.
ברוב הקיבוצים המזכירות היא זו שמציעה ומכינה את הנושאים לדיון באספה. יש קיבוצים שבהם קיימת "נשיאות אספה" נבחרת, המורכבת מחברים שאינם ממלאים תפקיד פורמאלי, ועליהם מוטל להכין את סדר היום, לנהל את הדיון ולפרסם את ההחלטות. במקרים מיוחדים מוצעים נושאים על ידי גופים תנועתיים, גופים