פרויקט במימון - פצצת הזמן הדמוגרפית והפנסיה שלנו - הפרויקט קיבל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
ציון 85
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3631
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

תוכן העניינים
תקציר מנהלים.. 3
1 המחקר האמפירי. 4
1 .1      מתודולוגיה. 4
1 .2      מקורות הנתונים. 5
1 .3      תוצאות. 6
1 .4      בחינת השערות המחקר. 11
1 .5      סיכום ומסקנות. 14
1 .6      המלצות. 15
תקציר מנהלים פצצת הזמן הדמוגרפית המשפיעה על הפנסיה שלנו מעסיקה זה זמן רב גורמים שונים. העולם חווה שורה של בעיות מבניות כגון עלייה בכמות הקשישים באוכלוסיה (פירמידה הפוכה), ירידה בהשתתפות בכוח העבודה בגילאים המבוגרים ועלייה משמעותית בהתחייבויות קרנות הפנסיה הממשלתיות. התחיבויות אלו לא מכוסות על ידי משאבים אקטוארים, מה שעשוי להביא לפשיטת רגל של המדינות בעולם.
הספרות המחקרית מציעה מודלים שונים לתיאור הבעיה, אך כולם מגיעים לאותן המסקנות המפורטות למעלה, אך קיימים ויכוחים על תחום הזמן ועצמת הבעיה. הספרות נוגעת בהחלטות הפרט מתי לפרוש על פי תועלתו הפרטית, ברפורמות שונות שמדינות עורכות במערכת החיסכון הסוציאלי שלהן וכלה במודלים המתארים התנהגות בין דורית ומשאבים אקטוארים.
המחקר שלנו התמקד ב 7 מדינות – ישראל, 3 מדינות מה OECD (ארה"ב, צרפת וגרמניה) ו 3 מדינות מתפתחות (דרום אפריקה, הודו וצ'ילה). דגמנו על פני עשור 6 משתנים דמוגרפיים וכלכליים המהווים אינדיקטורים לתחום החיסכון הסוציאלי והפנסיוני, וביצענו עיבוד סטטיסטי על מנת לבחון קשרים והשפעות ביניהם.
הנתונים נלקחו ממאגר המידע של הבנק העולמי.
נמצא קשר מובהק בין שיעור התמיכה לנטל המס ובין התרומה לתכניות הפנסיה לגודל האוכלוסיה. לעומת זאת לא נמצא קשר בין שיעור הצמיחה לנטל המס ובין התרומה לתכניות הפנסיה ושיעור האבטלה.
העלאת גודל האוכלוסיה (למשל באמצעות לידה או הגירה) נמצאה כפתרון מובהק לשיפור התרומה לתכניות הפנסיה, כמו גם ירידה בשיעור התמיכה – הגדלת כמות העובדים במשק (דמוגרפית) תביא לשיפור בנטל המס ובצורך לממן את תכניות הפנסיה.
לעומת זאת, לא נמצא קשר בין צמיחה לנטל המס, אם כי בישראל עצמה נמצא קשר מובהק שכזה בעוצמה חלשה יחסית. צמיחה, אנו מסיקות, אינה תרופת הפלא לבעיה. גם שיעור האבטלה לא נמצא כקשור בצורה מובהקת לתרומה לתכניות הפנסיה, אם כי בישראל נמצא קשר שכזה. הקטנת האבטלה היא ערך חברתי וכלכלי מהמעלה הראשונה, אך כשמדובר במימון הפנסיה, כנראה שהשפעתו אינה כה גדולה במדינות עולם (במדגם שלנו – למעט ישראל שם היה קשר מובהק וחזק).
לסיכום, נראה כי הפתרון לפצצת הזמן הוא קודם כל דמוגרפי.
זה אולי נראה ברור מאליו, אך לא נתקלנו בספרות התיאורטית בהצעות לעידוד ילודה כפתרון לבעיה.