היהודים המשיחים ככת

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 3943
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

      תוכן עניינים
מבוא. 4
רקע  4
ממצאים.. 8
דיון וסיכום.. 9
ביבליוגרפיה. 10 נספחים.. 11
מבוא
בעבודה זו ברצוננו לעמוד על התופעה המוגדרת כקהילת היהודים המשיחיים בישראל. סוגיית היהודים המשיחיים משכה את תשומת ליבנו מתוך הקרבה של משפחתו של בן זוגה של זהר אל קהילה זו. הסיפורים סביב הפעילויות והטקסים אשר נערכים בקהילה עוררו דיון סביב השאלות האם היהודים המשיחיים הם כת? האם הם למעשה נוצרים ב"תחפושת"? על שאלות אלו ננסה לענות. ראשית, נחשוף את מאפייני הכתות בנוסף, נתעמק בכתות בישראל. שנית, בפרק הממצאים ננתח מאפיינים של כת אל מול ראיון שביצענו עם חברת קהילת היהודים המשיחיים. לסיום, נדון בסוגיות אקטואליות בחברה הישראלית- חוק השבות וגיוס לצה"ל בהקשר של חברי קהילה זו.
רקע
כתות תפיסה של תנועה והתארגנות של קהילה ככת היא תלוית זמן ותקופה. נראה כי רוב הדתות הגדולות הוגדרו ככת באיזושהי תקופה בהיסטוריה . הנצרות נחשבה לכת מסוכנת בתחילתה ואף נעשו צעדים לכלותה (  Ogloff, . &  Pfeifer, 
1 992).
 "חשוב שנבין כי גם האדם הממוצע, הנורמאלי והאינטליגנטי, עלול להיות מובל כדי שייטול חלק בפעולות בלתי מוסריות, בלתי חוקיות, אלימות וחסרות היגיון-שעלולות להביאו להרס עצמי ולהתנהגות שאינה עולה בקנה אחד עם ערכיו ואישיותו. רובנו יכולים ללכת שולל בידי דמויות שאנו סומכים עליהן, אשר יעשו שימוש באמון שלנו, תוך הבטחות למימוש שאיפותינו הבלתי ממומשות" (זימברדו, 1997)  קביעתו זו של הד"ר זימברדו, עשויה להישמע תמוהה לאדם שלא נתקל מעודו באופן פעולתן של כתות.
שכן הוא משווה בנפשו כי המצטרפים אליהן, מצויים בהכרח בשולי החברה, או לוקים בנפשם, אך אין זה כך.
בישראל, כמו בכל העולם המערבי, הפרופיל של חברי כתות שונה לחלוטין. מדובר בצעירים בני עשרים עד שלושים פלוס, ברובם אקדמאיים בעלי מקצועות חופשיים. הם נקלעו לכתות במהלך חיפוש דרך רוחנית, או בעקבות משבר כגון מוות במשפחה או גירושים.
לכתות יש שיטות באמצעותן הן משעבדות את מאמיניהן: שטיפות מוח, היפנוזה, מניפולציות. הפעלת השיטות הללו, בונה אצל חברי הכת אישיות חדשה, שונה בהרבה מאישיותם הקודמת ונטולת מנגנוני בקורת ושיפוט.
 בעקבות התאבדויות המוניות של כתות בשלהי שנות ה-80 של ארה"ב מצאו הסוציולוגים צורך ללמוד יותר על תנועות דתיות חדשות ועל השלכות החברתיות והאישיות שלהן. הבעיה נעוצה בכך שהבדלה בין כת לבין  תנועה לגיטימית. נראה כי המצטרפים מאמינים תחילה כי הם חלק מתנועה לגיטימית והם פועלים יחד לשם שיפור העצמי, ולכן ההבחנה מטשטשת עד כדי שהפועלים בתוך כת, לאו דווקא ידעו שהם נפלו למלכודת דבש, עד שיהיה מאוחר מדי. הגבול מתחיל להיווצר בטוטליות שהתנועה דורשת. כתות דורשות מחוייבות מלאה , מגורים בקומונה, שעיבוד של חשבונות הבנק ועבודה במשרה מלאה בקומונה למען התנועה (Barker, 1986). לכן יש צורך בהגדרה ראשונית על מהי כת. ביבליוגרפיה אייזנשטדט ש'נ (2004). פונדמנטליזם, כתיתתיות ומהפכה:המדד היעקוביני של המודרניות.
חיפה:אוניברסיטת חיפה אלבוגן, י' מ', (1972) התפילה בישראל בהתפתחותה ההיסטורית (עמ' 233–239). תל אביב: דביר.
גדליה א', (1967). עיונים בתולדות ישראל כרך א', (עמ' 26-47). תל-אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד.
דן י', (1999). המשיחיות היהודית המודרנית, (עמ' 203-189). אוניברסיטה משודרת, ההוצאה לאור של משרד הביטחון: תל אביב  כתות , סיבות תוצאות ומה שבניהם  נדלה מתוך 'אתר הישראלי לנפגעי כתות' בתאריך
1 2.05.2010, http://www.infokatot.com/ כתות-יהודים משחיים . נדלה מתוך 'אתר הישראלי לנפגעי כתות' בתאריך 12.05.2010, http://www.infokatot.com/39450/יהודים-משיחיים Barker e. (1986). Religous Movements: Cult and Anticult Since Jonestown. Annual Review of Sociology, Vol. 12 (1986), pp. 329-346
Published by: Annual Reviews Stable URL: http://www.jstor.org/stable/2083206
Nerel G.(2009), Christological Observations within Yeshua Judaism, (pp. 51-62). Mishkan L.
R. Iannaccone ( 1992). Sacrifice and Stigma: Reducing Free-riding in Cults, Communes, and Other Collectives. The Journal of Political Economy, Vol.
100, No. 2, pp. 271-291 Published by: The University of Chicago Press Stable URL: http://www.jstor.org/stable/2138608
 Ogloff, j. and  Jeffrey E. , .(
1  992). Cults and the Law: A Discussionof the Legality of Alleged Cult .Activities Behavioral Sciences and the Law, Voi. 10,117-1 40 .