מושגי יסוד ביחב"ל - פתרון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2091

תקציר העבודה

                                                                                    03.05.2011
פתרון ממ"ן 12 – מושגי יסוד ביחסים בינלאומיים תשובה לשאלה 1:
להערכתי מדינת הלאום עדיין משמשת כשחקן חשוב ומרכזי ביחסים בינלאומיים למרות שישנה תזה שמדינת הלאום הולכת ונחלשת.
ניתן לראות בוודאות שישנה תלות בין מדינות ורצון לשיתוף פעולה במספר נושאים מרכזיים אולם גם בתלות זו עדיין ישנם אינטרסים פנימיים ורצון של המדינה לשמור על זהותה ועוצמתה, והאינטרס הלאומי עדיין קיים והוא מאוד חשוב למדינה.
מצד שני תהליך הגלובליזציה ושיתוף פעולה כלכלי בין מדינות גורם לשחיקתה של מדינת הלאום ובכך לממשלות אין יכולת ממשית להשפיע ולקבל החלטות עצמאיות מבלי להתייחס למצב בשאר המדינות ובמיוחד לנעשה במדינות מובילות ומשפיעות. בנוסף לאור הנסיבות והמתרחש סביבנו ברמה הביטחונית לא קיים גוף או ארגון חיצוני שיכול לספק ומסוגל לתת ביטחון טוב כשם שעושה המדינה. יש להתייחס לתחום זה בהתאם לעוצמתה של מדינה, מיקומה והדילמות הביטחוניות באזור. מדינת ישראל, למרות שמושפעת ונמצאת תחת תלות גומלין (ארה"ב, מערב אירופה ועוד),חייבת לתחזק באופן קבוע ולתקצב תחום זה רק ע"י ממשלה וצבא סדיר המתוקצב בהתאם ופועל על פי הצורך בהתאם להחלטות הממשלה (שיקולים פוליטיים ואינטרס ביטחוני לאומי).
גרסת הנגד בתחום הביטחון אומרת שלאור התפתחות הנשק הגרעיני, התחזקות בתחום החלל, נשק ארוך טווח ומדויק ויכולתם של מדינות לפגוע אחת בשנייה ולגרום לנזק בלתי הפיך אין באמת ביכולתה-