עבודת סמינר בנושא "ניהול אסטרטגי בחברות גלובאליות"

סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3644
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תקציר ציון סמינר- 94
גלובליזציה הינה תהליך של התרחבות הקשרים הפוליטיים, כלכליים ותרבותיים בין מדינות, חברות או פרטים תוך טשטוש הלאומיות ויצירת קהילה רחבה בתוך שוק אחד, גלובאלי (Held, McGrew, Goldblatt, Perraton;
2 006). ההתמקדות במחקר זה בהקשר של גלובליזציה תהיה בתהליך שעברו חברות בעשרות השנים האחרונות, שהעניק להן נופח גלובאלי (דהיינו בינלאומי). כמו כן בקשרים שחברות אלה מנהלות, קשרים בעלי אוריינטציה כלל עולמית (Knight & Cavusgil ,2004) יש לציין בהקשר הזה, שהתרחבות תופעת ה-BG קשורה קשר הדוק לתהליך הבינאום (Internationalization) של השוק (Andersson & Wictor;2003). מושג ה-BG נולד בעשרים שנים האחרונות והיה למושא מחקר מרכזי בקרב חוקרי התנהגות בפירמות השונות הפועלות ברחבי העולם (Rasmussen, Madsen;2002). העיקרון העומד מאחורי חברות ה-BG הנו שמרגע "היוולדן" הן עוסקות בייצוא ופעילויות בינלאומיות, להבדיל מחברות אחרות שמרכז עבודתן הנו במדינה בה הוקמו (Rasmussen, Madsen;2002). מנהלי החברות רואים בעולם כשוק היעד של החברה מרגע הקמתן (Andersson & Co;2003). מדובר בחברות קטנות עד בינוניות, שמחקרים מראים שלמרות גודלן וחוסר הוותק שלהן, מהוות מתחרה רציני עבור חברות גדולות וותיקות בשוק העסקי (Andersson & Co; 2003). חברות ה-BG מאופיינות במחזור כספי שלא עולה על 100 מיליון דולר, זאת עקב גודלן הקטן יחסית. זאת ועוד, הן תוצר של יזמות עסקית ופריצות דרך משמעותיות בתחום הטכנולוגיה ובעבודתן הן משתמשות בטכנולוגיה פורצת דרך וברעיונות מקוריים וחדשניים לניהול עסקים. הקונספט הגלובאלי שלהם מתבטא בין השאר בכך שהן נוהגות לייצא מרבית מהתוצרת הכללית שלהן (Andersson & Co;2003). מחקרם של (1996;Knight & Cavusgil) מציג את המגמות האחרונות שבעקבותיהם הופיעו חברות ה-BG: מגמה ראשונה היא התחזקותו של השוק הנישתי, שנית היא ההתקדמות הטכנולוגית בתחום העיבוד, מגמה שלישית היא התקדמות בטכנולוגיה בתחום התקשורת         (In Andersson & Co;2003). בתוך כך מציינים החוקרים את יתרונותיהם של חברות ה-BG הנובע בין השאר מהיותן חברות קטנות, יתרונות המתבטאים במהירות התגובה, בגמישות ובסתגלנות. יתרון נוסף ומרכזי נובע מיכולות החדשנות של החברים ב-BG, יכולות המאפשרות להם לייצר מו"פ (R&D) אפקטיבי תוך שיתוף פעולה יעיל באינטגרציה הבינלאומית  (Knight & Co,1996 In Andersson & Co;2003).  הגדרתו של החוקר (1994) McDougall, מתמצתת בצורה הטובה ביותר את מהות ה-BG. להגדרתו, מדובר בארגונים עסקיים שמראשיתם מחפשים אחר הישגים ויתרונות על מתחריהם, זאת באמצעות שימוש במקורות ומכירות של מוצריהם למגוון רב של ארצות (In Andersson & Co;2003). הגדרה ל- BG בעלת אוריינטציה כמותית ניתנה ע"י Knight (1997). להגדרתו מדובר בחברות שנפח הייצוא שלהן הוא לפחות 70% מהפעילות הכוללת, וזאת תוך שלוש שנים מרגע הקמתן.  במסגרת המחקר נבחן את היבטי החדשנות בחברות ה-BG. ממחקרם של Knight & Cavusgil  (2004) עולה כי חברות צעירות, בעלות תרבות חדשנות חזקה ושאיפה לייצוא בינלאומי נוטות לבנאום מוקדם מאשר חברות בעלות אותן מאפיינים אך חסרות מוטיב החדשנות. בנוסף קובעים כי חברות ה- Born Global הן בעלות מימד של יזמות וחדשנות כחלק אינהרנטי מייעודם ועל כן מפגינות עליונות בשוק הגלובאלי (Knight & Cavusgil; 2004). למוטיב החדשנות בחברה עסקית בעידן של כלכלה מפותחת, דהיינו חברות BG, ישנו חשיבות רבה שכן יכולת של שמירה על חדשנות בחברות משמעותה יצירה מתמדת של ידע חדש. שמירה על רמה של חדשנות מובילה גם להתפתחות של יכולות ארגוניות ושמירה על כשירות העובדים וגם בכך טמונה חשיבותה של החדשנות (Knight & Cavusgil; 2004).  חברות ה-BG  המאופיינות באותה חדשנות מגלות עליונות על חברות אחרות אשר בהן מרכיב החדשנות אינו אינהרנטי. אותה עליונות מתבטאת בין השאר ביכולת להתמודד בסביבה תחרותית ובהפגנת כישורים עסקיים טובים יותר. העליונות הנובעת מאותו מרכיב חדשנות מתבטאת בין השאר ביכולתה של החברה לייצר מוצרים חדשים, לייצר מוצרים ישנים בשיטות חדשניות (זולות יותר או פרודוקטיביות יותר) ולגייס מקורות חדשים לעשות עמם עסקים (שוק בינלאומי פתוח ורחב) Knight & Cavusgil; 2004) ). אם כן, החדשנות הינה מרכיב משמעותי בחברות ה-BG  שכן היא מובילה לעליונותן בשוק התחרותי המודרני.    עבודת מחקר זו תבחן את הקונספט של חברות ה- "Born Global" (להלן ייקראו BG) תוך כדי התמקדות בשני משתנים עיקריים: חדשנות (Innovation)  וביצועיים (Performance), כאשר פרמטר הביצועים מורכב מכלכליים (Economical), אסטרטגיים (Strategic) ושביעות רצון של הדרג הניהולי מפעילות הייצוא (Export Venture Satisfaction) בניסיון להוכיח קשר חזק בין השניים.
            כאמור, תחום ה-Born Global הינו חדש יחסית בשדה המחקר, על כן עבודה זאת תעסוק בנדבך שעדיין לא זכה להתייחסות מספקת הקושר חדשנות עם ביצועי הפירמה. נרצה להעלות את השאלה האם קיים קשר בין רמת החדשנות של חברה, ספציפית בחברות ה-BG, לבין ביצועיה הכלכליים, אסטרטגיים ושביעות רצון של הדרג הניהולי מפעילות הייצוא? נתבסס במחקרנו על מחקרים שנעשו עד כה בנושא חדשנות ב-BG ובנושא בחינת ביצועים בפירמות גלובאליות, זאת על מנת לנסות לקשור בין השניים .
תרומתו של המחקר הנוכחי נעוצה בעובדה, כי לא נעשה מחקר החוקר את הקשר בין חדשנות לביצועיים בפלטפורמה הבוחנת ספציפית את חברות BG.             במידה והמחקר הנוכחי ימצא, כי קיים קשר בין חדשנות לבין ביצועי הפירמה הרי שהדבר יתרום רבות להבנת אופיין ואופי פעילותן של חברות BG הפועלות כרגע בזירה הגלובאלית.              במחקר הנוכחי נבדקה אוכלוסיית חברות  אשר עונות על ההגדרה של חברות  BG במדינת ישראל. צוות המחקר בחר להתמקד באוכלוסייה זו כחלק ממחקר רחב היקף אשר נערך במרכז האקדמי רופין בהנחייתה של ד"ר כלנית אפרת,  אשר בוחן את פעילותן של חברות BG ישראליות.