מבוא למשאבי אנוש - עבודת אמצע סמסטר, 9 עמודים, מרצה: גל שטרנברג. העבודה עוסקת בניהול משאבי האנוש במוסד פיננסי גדול בארץ

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 93
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3686
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

    קורס: מבוא
לניהול משאבי אנוש   עבודה מטרת העבודה:
העלאת המלצות לשיפור מערכת משאבי אנוש (מיון/גיוס/הערכה/הדרכה)  על ידי:התמקדות בתהליך או פרויקט המבוצע בארגון באחת ממערכות משאבי אנוש – גיוס, מיון, הדרכה והערכה – ניתוח התהליך ע"י חומר הקורס וביבליוגרפיה רלוונטית והמלצות לשימור ושיפור התהליך.
הנחיות תיאור הארגון הנבחר – (20 נק' עד 2
עמודים):
יש לציין רק את המאפיינים הבולטים והמשמעותיים בארגון, במטרה לתת רקע לניתוח התהליך או הפרויקט שנבחר בעבודה.                                  א.         בחרו ארגון אותו אתם מכירים. גודל הארגון: 100 איש ומעלה. בארגון קטן יותר מערכות משאבי אנוש פחות מגובשות והדבר יקשה על עבודתכם.
                                 ב.         תארו את הארגון בקצרה (עמוד 1): ייעודו, גילו, תחומי פעילותו, אסטרטגיה, מאפייני סביבה בולטים במיוחד (מתחרים, אילוצי רגולציה, ספקים, לקוחות), נתח שוק (במידה ואין נתונים מהארגון, נסו להעריך), רווח/הפסד (באופן כללי אין צורך בנתונים מדויקים), מגמות או שינויים שהארגון עובר או עומד לעבור.
                                  ג.          תארו את המבנה הארגוני (רצוי לצרף תרשים ארגוני). תארו את מבנה מחלקת משאבי אנוש ואת המבנה הארגוני של היחידה שבה מתמקדים בעבודה.                                  ד.         תארו את הסביבה הפנים-ארגונית, מאפיינים בולטים בלבד כגון: הנורמות והמנהגים הקיימים בארגון. הערכים והתפיסות של הארגון, דברים חיצוניים ומוחשיים כגון לבוש, שפה, סמלים ומיתוסים, גישתו של הארגון לחדשנות, לקיחת סיכונים, שיתוף הפעולה בין עובדים וחשיבות עבודת צוות בארגון, מידת הסמכות והעצמאות בקבלת החלטות, גישתו של הארגון לתגמולים, כגון קידום על בסיס ביצועים, יציבות – עד כמה קיימת דרך מסודרת לעשות דברים בארגון, מכוונות לאנשים או לתוצאות, שימת לב לפרטים – עד כמה מדקדקים בעשייה ויורדים לפרטים, מידת התחרותיות וחשיבות ההצלחה והאסרטיביות בארגון.                                  ה.         פרטו נתונים על העובדים בארגון: כמות עובדים, קבוצות תפקידים עיקריות, גיל חציוני, חתכי השכלה, התפלגות נשים/גברים, אופן התקשרות חוזית לארגון, האם קיים ארגון עובדים או צורת העסקה מיוחדת כגון:
מיקור חוץ.
התמקדות בתהליך / פרויקט במערכת משאבי אנוש (20 נקודות, עמוד אחד):
מערכת משאבי אנוש: מערכת גיוס, מערכת מיון, מערכת הדרכה, מערכת הערכת ביצועים.                                  א.         בחרו מערכת/ות משאבי אנוש (אחת או שתיים – ראו הנחיות פרוצדוראליות) ספרו בקצרה על היחידה הארגונית שעוסקת במערכת שבחרתם (לדוגמה:
מחלקת הדרכה שעוסקת במערכת הדרכה מקצועית והכשרת עובדים חדשים לכל אגפי החברה) – מי העובדים ובעלי התפקידים האחראים על המערכת שנבחרה, מה מטרות היחידה ועל אילו תהליכים היא אחראית, מול מי בעיקר הם עובדים בארגון.
                                 ב.         במערכת/ות  שנבחרה/ו, בחרו פרויקט או תהליך מרכזי שמופעל (למשל: מערכת הערכה דו שנתית למנהלים). תארו את הפרויקט: הפעילויות העיקריות, המטרות והיעדים, דרכי הפעולה על מנת להשיג את המטרות, מדדי ההצלחה – איך ולפי מה יודעים שהפרויקט או התהליך משיג את יעדיו?, תוצאות בפועל – האם הפרויקט או התהליך מצליחים בפועל  ע"פ המדדים שצוינו?, מהם התוצאות?, האם מנהל/ת משאבי אנוש / הנהלת הארגון שבעי רצון מהתוצאות?
3 .      ניתוח ביקורתי של התהליך/ הפרויקט הנבחר (30 נקודות, 2
עמודים):
בשאלה זו אין צורך להציע פתרונות או דרכי שיפור, רק לציין מה ולמה כדאי לשפר ולא איך לשפר.                                  א.         אספו את מקורות המידע הרלוונטיים למערכת משאבי אנוש שבחרתם מתוך חומר הקורס, הביבליוגרפיה המומלצת ואפשרי גם מקורות רלוונטיים אחרים.
                                 ב.         נתחו את התהליך אל מול התיאוריה, במה דומה ושונה הנעשה בפועל מול המלצות התיאוריה.
                                  ג.          רשמו ביקורת ורשמים שלכם. מה הייתם משמרים בתהליך ומה הייתם משפרים. הצעה לתוכנית שיפור ו/או שינוי בתהליך הנבחר (30 נקודות, 2 עמודים):
ההמלצות צריכות להיות רלוונטיות וישימות. ההמלצות צריכות להתמקד ביחס לתהליך/פרויקט הנבחר. אם ישנו משהו בולט, ניתן גם להוסיף המלצות כלליות לארגון, אבל לעשות הפרדה ברורה בין המלצות לשיפור התהליך (גיוס/מיון/הדרכה/הערכה ) ובין המלצות כלליות לארגון.
                                 א.         פרטו על סמך הביקורת שניתן בסעיף הקודם כיצד הייתם ממליצים לשפר את התהליך וכיצד לדעתכם הארגון צריך לנקוט.                                  ב.         לגבי כל המלצה יש לפרט – מה התוצאה המצופה מהפעלת המלצה זו? האם המלצה זו רלוונטית וישימה אל מול אילוצי משאבים, עלות מול תועלת (באופן כללי אין צורך בתחשיבים מדויקים –  ?(ROIתוך כמה זמן ניתן יהיה להפעיל את ההמלצה ולראות את השינוי? הנחיות פרוצדוראליות יש לשמור על יחס הסטודנטים המשתתפים מטלה אל מול מספר הפרויקטים הנבחרים:
                                 א.          זוגות / שלישיות – ינתחו תהליך או פרויקט אחד                                  ב.         רביעיות / חמישיות – ינתחו 2 תהליכים (באותה מערכת), יבצעו את שאלות 2-4 על כל תהליך.
                                  ג.          אין אפשרות להגיש בבודדים.
עד תאריך 10.3.11 בשעה 17:00 עליכם להגיש שמות חברי הצוות, ותשובה לסעיף 1 בעבודה – תיאור הארגון הנבחר.
בתאריך 16.3.11 – יערך הסבר והדגמה בשיעור.
העבודה תוגש עד ה- 27.4.11. במדור עבודות עד השעה 17:00 אורכה  לא יעלה על 7 עמודים ברווח 1.5, לא כולל נספחים.
קריטריונים לציון:                                  א.         חקירה מעשית בתוך ארגון (עדיף ראיון עם פונקציה במחלקת משאבי אנוש)                                  ב.         שימוש בספרות רלוונטית                                   ג.          תוכנית שיפור הכוללת המלצות נכונות, רלוונטיות וישימות.
מוסד פיננסי גדול (אשת הקשר היא מנהלת משאבי האנוש) שאלה ראשונה הארגון נוסד בשנת 1935, כאשר חזונו הוא "בנקאות אנושית" המשלב אנושיות עם מקצוענות. הארגון שם לו למטרה להוביל את חוויית השירות האנושי והאישי, המבוססת על הקשבה והבנה של צרכי הלקוח ויצירת פתרונות בהירים וחדשניים בהתאמה לשביעות רצונו של הלקוח. חזון הבנק מבוסס על חמישה ערכי יסוד: אהבת אדם, יושרה, מקצוענות, יוזמה ומחויבות, עליהם מבוסס גם הקוד האתי של הארגון. בארגון 7500 מהם 5200 קבועים (בסניפים יש כ4000 עובדים ובמטה כ
5 00). הגיל החציוני של העובדים הקבועים הוא 47. 80% מהעובדים הם בעלי השכלה אקדמית ו- 40% בעלי תואר שני (לרוב במנהל עסקים ו/או כלכלה). בארגון 60% נשים 40% גברים.
קבוצת התפקידים הגדולה ביותר משתייכת למקצועות הליבה שקשורים לפיננסיים, כגון: כספרים, מנהלי סניפים, כלכלנים, יועצי השקעות, בנקאי עסקים ועוד. קבוצה נוספת משתייכת למקצועות של החטיבות התומכות, כגון: תמיכה טכנית, תפעול המערכת הממוחשבת וטכנאים. בנוסף ישנם בארגון-