מבוא לניהול סביבה ומשאבים - סיכום מצויין למבחן. שילוב של כל החומרים נשלחו על ידי הסטודנטים לקראת המבחן

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 15736

תקציר העבודה

‏ חברים יקרים, כפי שתשימו לב, חסרה הרצאה 12 (הפירוט לסרט שראינו בכיתה) להשלמת המחברת. במידה ויש למישהו את ההרצאה הנ"ל, אנא שתפו גם אותנו (תשלחו אליי ואני אוסיף)…
תזכרו! השמועה (הלא נכונה) ש"שיתוף" יפגע לנו בציון הסופי רלוונטית לשנה א'… אז צאו מהסרט ותעזרו לנו במאמץ המשותף!! בברכה, "משתפי פעולה".
1 6/02/2011, ‏י"ב/אדר א/תשע"א הרצאה ראשונה המשבר הסביבתי העולמי הבעיות הסביבתיות העקריות הן:
יש הרבה דברים טובים שקורים בזכות האנושות, הפחתה במימדי העוני והרעב, תוחלת החיים היא גבוהה יותר, ויותר נשים מגיעות לרופא בשליש הראשון להריון. עם הדברים החיובים הללו כמות הסרטן עולה, ואחד מכל שלושה אנשים יחלה בסרטן במהלך חייו. בנוסף למרות שלנו ברור שיש לנו מים זורמים 16% מהעולם לא יודע מה זה. יש לזה השפעות חברתיות כי ילד שצריך להביא מים לא יכול ללכת ללמוד, ולכן העניים בעולם זה לא יכולים לצאת ממעגל העוני כי אין להם את המשאבים. כמו כן במקומות אלה לא תמיד המים נקיים. כל הנושאים הללו הם מקורות להזדמנות כלכלית, למשל נסטלה המציאה שקיות- כמו שקיות תה שתפקידה לטהר מים. ההתחממות הגלובלית מדאיגה בעיקר את חברות הביטוח, הסיבה הא שבגלל ההתחממות יש שיטפונות ויש יותר נזקים לרכוש והחברות הללו מתחילות לספוג יותר ויותר פגיעות. דוגמה נוספת היא הרס של ימה, למשל בכינרת אסרו את הדייג מכיוון שקצב הדיג גבוהה יותר מקצב הילודה של הדגים. גם השוניות באילת נפגעו משינויי האקלים כי זה גורם להלבנה של האלמוגים. אחד הדברים המדאיגים זו השפעת הסביבה על הבריאות שלנו, בעבר הגורמים הרלוונטיים היו תזונה, אורח חיים וגנטיקה. היום יש עלינו השפעה חיצונית שמשפיעה על הבריאות שלנו למשל פלאפונים, מחשבים ניידים ומוצרי קוסמטיקה. מי שהכי חשוף לפגיעות כאלה הם עוברים. אין להם שליטה על מה שקורה להם. עשו בדיקה באפריקה של דם טבורי ומצאו מאות חידקים מסוכנים מאוד וזה אומר שעוד לפני שהם הגיעו לעולם הם כבר נחשפו להרבה סכנות. היום יש גם בעיות נוראיות של עודף משקל של מיליארדי בני אדם, ומיליארדי בני אדם שסובלים מרעב- יש פה אבסורד. היום יש הרבה זנים שנכחדו למשל צפרדעים ודבורים נמצאים היום בסכנת הכחדה, ולדבורים יש חשיבות גדולה מאוד לתוצרת למשל ליצירת עצי אבוקדו ותפוחים- אם לא יהיו דבורים לא יהיו עצים ופרחים. היום יש גם ירידה דראסטית בייצור הזרע אצל גברים, ובעיקר בדנמרק יש ירידה באיכות הזרע. כל הדברים הלה יוצרים דבר שנקרא "פרדוקס הפיתוח", תמיד מאשימים את אנשי הסביבה שהם אנטי פיתוח. וזה נכום חלקת כי התעשיה באמת יוצרת הרבה מהבעיות, אבל הם גם הגורם היחיד שיכול להוציא אותנו מהבעיות האלה. וזה הפרדוקס, שהגורם שיצר את הבעיה הוא היחידי שיכול להוציא אותנו ממנה. זו הסיבה שהיום הגופים הירוקים הם לא נגד התעשיה הם בעדה, אבל הם בעד תעשיה ירוקה. את שינויי הטמפרטורה בכדה"א ניתן לראות בגרף הבא:
אנחנו יכולים לראות בגרף הזה שבמאה שנים האחרונות שהיא קורת מאוד מהר, וכמו כל מערכת גם הגוף שלנו לא מגיב טוב ללחץ שקורה מהם, וגם הטבע לא מסוגל להסתגל מהר ללחץ מהיר.
יש קשר בין פעילות אנושית שמבוטאת בפלטות של גזים שנקראים גזי חממה לבין התחממות כדור הארץ. יש קשר בין סרית דלקים לבין ההתחממות הגלובלית. אחת בעיות שמפחידות את העולם המערבי זה שההתחממות הגלובלית מזיזה זנים שונים של חיות, למשל יתושים מסוימים שמעבירות מלריה צריכים חום, ובגלל ההתחממות הגלובלית יש לו יותר ויותר מקומות שהוא יכול לחיות בהם. בגרף הבא הנקודות האדומות מראות התחממות והנקודות הכחולות מסמנות התקררות,וככול שהנקודה גדולה יותר מספר המעלות הן רבות יותר. ניתן לראות שיש מעט מאוד נקודות כחולות גם היערות פחתו במהלך השנים, לפני 8,000 שנים היערות בעולם נראו כך:
וכיום היערות נראים כך:
הסיבה היא שהשטח הזה לא שייך לאף אחד, הוא שייך למדינה או לעולם, וחברות קנו את השטחים האלה כדי להרוס את היערות וליצור נירות. היום למשל מדינות העולם משלמות כל שנה המון כסף לברזיל כדי שלא כרות את יערות הגשם. …