אזכורים ומשמעויותיהם הרומזים לעיר ירושלים בספרי התורה ירושלים אשר בחרתי!?

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2008
מספר מילים 4519
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

אזכורים ומשמעויותיהם  הרומזים לעיר ירושלים בספרי התורה ירושלים אשר בחרתי!?
-תקציר- ירושלים מרכזית מאוד בדת הישראלית. הד לדבר ניתן למצוא בספרי הנביאים והכתובים. המלה יְרוּשָׁלִַם מופיעה בספרי הנ"ך שש מאות וארבעים פעמים בצורתה זו ועוד עשרים ושישה פעמים  בצורתה הארמית יְרוּשְׁלֶם כינויה האחר, ציון מופיעה מאה חמישים וארבע פעמים (חלקם מציינים את שמה של ארץ ישראל כולה). המספר הרב של הופעת השם בספרי הנ"ך אכן משכנע שמדובר באחת הערים המרכזיות ביותר שיש בתנ"ך. אולם, שמה של העיר אינו נאמר ולו פעם אחת בספרי החומש. הפעם הראשונה שירושלים מופיעה בתנ"ך היא בספר יהושע, כאשר מלך ירושלים קורא לעוד ארבעה מלכים נוספים להלחם על גבעון נגד יהושע וצבאו. ירושלים הפכה לעיר המקודשת והמרכזית ביותר גם בספרי הנ"ך וגם במסורות היהודיות וביניהם חז"ל והפרשנים השונים. לכן העובדה שירושלים אינה נזכרת בשמה המפורש בספרי התורה מעלה תהיות רבות הן בפרשנות המסורתית והן בביקורתית שמנסים להתמודד עם התשובה לשאלה זו. יש ארבע אזכורים מרכזיים בתורה המרמזים על העיר ירושלים ואף עליהם ישנו ויכוח אם אכן מדובר ברמזים לירושלים או לערים אחרות. ארבעת האזכורים הם: הסיפור שבו נזכר מלכי צדק מלך שלם, סיפור עקדת יצחק בארץ המוריה, הביטוי שמופיע בספר דברים "המקום אשר יבחר ה" ופרשת זאת הברכה בסוף ספר דברים. רמזים אלו מעלים את התהייה אודות משמעותם, מטרתם ומקוריותם בטקסט המקראי.
תהייה נוספת; בתנ"ך ישנו מוטיב חשוב מאוד של ריכוז הפולחן במקום אחד ומוטיב זה מתקשר לעיר ירושלים. במיוחד בתקופתו של יאשיהו ניתן לראות את ההקשר. יאשיהו עורך רפורמה שבה הוא מנתץ את כל המזבחות שאינם בהר הבית. מתקופת יאשיהו והלאה ירושלים הופכת למקום היחידי שבו ניתן להקריב קרבנות ולעבוד את ה'. נשאלת השאלה אם יש קשר בין מוטיב זה לבין הרמזים לירושלים בתורה. האם המוטיב מאוחר נוצר לאחר התקדשותה של ירושלים או שהוא קדום והיה קיים לפני שהעיר נכבשה ע"י ישראל.
בעבודה זו אחקור ארבעת רמזים אלו ואנסה להתמודד עם השאלות שהבאתי לעי"ל.
תוכן העניינים:
מבוא                                                                               עמ' 2
פרק א- המעשה במלכי-צדק, מלך שלם                                                      עמ'
4 Ÿ         פרשנות מסורתית                                                           Ÿ         פרשנות ביקורתית Ÿ         סיכום פרק ב – עקדת יצחק בהר ה                                                                     עמ' 7
Ÿ         פרשנות מסורתית Ÿ         פרשנות ביקורתית Ÿ         סיכום פרק ג – "המקום אשר יבחר ה"                                                                 עמ'
1 0 Ÿ         פרשנות מסורתית Ÿ         פרשנות ביקורתית Ÿ         סיכום פרק ד – פרשת "וזאת הברכה"                                                                  עמ'
1 2
Ÿ         פרשנות מסורתית Ÿ         פרשנות ביקורתית Ÿ         סיכום פרק ה – סיכום: ריבוי הפולחן מול ריכוז הפולחן                                        עמ'
1 4
רשימה ביבליוגרפית                                                                            עמ'
1 6