פירוק חברה - זכות קיזוז והמועד הקובע

מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 13591
מספר מקורות 43

תקציר העבודה

מבוא:
במועד פירוק חברה, בתנאים מסוימים יכול להיווצר מצב בו מקוזזים חובות של נושה החברה מחובות, שחייבת לו החברה.
הוראות החוק בעניין הקיזוז, נועדו למען מספר מטרות מרכזיות וביניהן: מניעת עוול כלפי הצד שהתחייבויותיו על פי החוזה נאכפו בשעה שההתחייבות כלפיו על ידי הצד השני לא מקוימת או מקוימת בחלקה. למשל: כשהחייב משלם את מלוא חובו, ואילו החברה מצידה משלמת לו תשלום חלקי של חובה בצורת דיבידנד (תשלום) המתחלק בין כלל הנושים.
הצגה טובה ומהימנה של מכלול היחסים בין החברה לחייב.
חיסכון בהליכי משפט מיותרים.
הקטנת הסיכוי להפלייתם של נושים אחרים בשל פירוקה של החברה החייבת.
אי הצדק שעלול להיגרם לחייב, אשר יאלץ לשלם לחברה המתפרקת את מלוא החוב, אך יקבל מהחברה, רק חלק קטן מחובה אליו, אם בכלל, בהנחה שהחברה חדלת פרעון.
בעבודתי זו בחרתי לדון בשאלת ה מועד הקובע לקיזוז בהליכי חדלות פרעון של אישיות משפטיית מסוג חברה, קרי הליך פירוק חברה. בפסיקה נדונה זכות הקיזוז בצורה רחבה במטרה לקבוע בצורה ברורה את המעבר של חברה מהיותה אישיות משפטית אשר נתונה למרות הדין הכללי למצב בו הופכת החברה לחדלת פירעון ואז חלים עליה דיני חדלות פירעון והעקרונות הנגזרים מדינים אלו מכוח הדין המצוי. אולם, קיימת אי בהירות בנוגע למהו הדין המצוי? בנוגע לעיתוי הקובע לזכות הקיזוז בהליכי חדלות פרעון של חברה.  בדין המצוי קיימת לקונה בנושא זה והדבר היוצר אי וודאות באופן פסיקת בתי המשפט השונים בנושא זה. כמו כן נראה כי מתח זה  בא לידי ביטוי באקטיביזים שיפוטי אשר בא לידי ביטוי בניסיון להתחקות אחר הדין הרצוי. בעבודה זאת אבחן את הדין המצוי תוך התחקות אחר הדין הרצוי, תוך בחינה של  ארבעה היבטים מרכזיים:
בתחילה אדון בזכות הקיזוז מכוח הדין הכללי , בהמשך נבחן את זכות הקיזוז בחדלות פירעון של חברה תוך ניסיון להגדיר את נפקות המועד הקובע ולבסוף אעמוד על שאלת המועד הקובע לקיזוז בהליכי הקפאת הליכים ובהליכי פירוק בראיית המשפט העליון והמחוקק תוך ניתוח הדין המצוי בעניין זה אל מול הדין הרצוי.
תוכן מבוא: 3
פרק א' – זכות הקיזוז 4
זכות הקיזוז מכוח דיני החוזים  4
זכות הקיזוז בעת הגעת חברה לחדלות פירעון והליכי פשיטת רגל  6
היחס בין זכות הקיזוז מכוח דיני החוזים לזכות הקיזוז בחדלות פירעון של חברה. 8
היחס בין פושט רגל לחברה בחדלות פירעון 9
פרק ב': העיתוי לביצוע קיזוז בעת הקפאת הליכים  10 המועד הקובע בקיזוז כשמתמנה לחברה כונס נכסים  13
פרק ג': העיתוי לקיזוז בעת פירוק חברה  18
מועד הקיזוז בפירוק חברה לאור הלכת אמדאוס  18
משמעות ה"הדדיות" 20 ידיעת המערערת לגבי מעשה פשיטת הרגל  21
המועד הקובע בהליכי פירוק חברה  21
השלכות הלכת אמדאוס  23
מבט משווה 
5 סיכום  28
בבליוגפיה  29