סמינר - הקשר שבין אסטרטגיה של רכישות ומיזוגים בזירה הבינלאומית לבין נטישת עובדים

תקציר העבודה

תקציר כיום חברות רבות מבצעות רכישות ומיזוגים כאסטרטגיה של שותפים עסקיים לצמיחה והתפתחות מהירות.
מיזוגים ורכישות (M&A – Margins and Acquisitions) יכולים להתבצע בשוק לוקלי או בשוק הגלובלי, אך השווקים הגלובליים הם אלו שגרמו לחברות רבות להפנות את תשומת ליבן לאסטרטגיות של מיזוגים ורכישות, ועל-ידי כך להבטיח את יכולת התחרותיות של חברות אלה, תוך כדי יישום אסטרטגיות חדשניות ויצירתיות באמצעות מוצריהן ותהליכי ייצור מתקדמים. שני העשורים האחרונים הצביעו על שינויים גדולים אשר בוצעו בפירמות וארגונים גדולים ובמיוחד פירמות גלובליות, אשר התבטאו בשינויים מרחיקי לכת במבני הארגון, תהליכים פנימיים ואסטרטגיות. יחד עם זאת, הסטטיסטיקה עדיין מצביעה על שיעור הצלחה נמוך של תהליכים של מיזוגים ורכישות. אחד התחומים המשמעותיים המשפיעים על הצלחת המיזוגים הינו ההון האנושי.
בחינת מיזוגים ורכישות שבוצעו בפועל העלתה כי עובדים רבים, ובמיוחד בחברה הנרכשת או הממוזגת, מתנגדים למיזוגים ורכישות וכי שיעור נטישת העובדים עולה לאחר מיזוג או רכישה. מחקר זה ביקש לבחון באם מידת המעורבות של העובדים בתהליך המיזוג משפיע לשלילה על נטישת העובדים, כלומר האם ככל שעובדים מעורבים יותר בתהליך, כך שיעור הנטישה שלהם ירד.
לשם כך, בוצע מחקר תיאורי באמצעות סקירת ספרות מחקרית ותיאורטית. מממצאי המחקר עולה כי רכישות ומיזוגים, כמו כל שינוי ארגוני אחר, מביאים לחשש, לחץ וירידת שביעות רצון. גורמים אלה מביאים בתורם לנטישת עובדים. כמו כן נמצא כי הגברת מידת המעורבות של העובדים בתהליך השינוי ושיתופם בו מצמצם את הרגשות השליליים ובכך מעלה את שביעות רצונם ומצמצם את שיעור הנטישה.      תוכן עניינים

1 . מבוא. 4
2 .
מיזוגים ורכישות. 7
2 .1. תכנון רכישה או מיזוג 9
2 .2. סיבות לביצוע רכישות ומיזוגים.. 10
3 . נטישת עובדים.. 13
3 .1. גורמים המשפיעים על נטישת עובדים.. 14
3 .2. שיטות לשימור עובדים.. 15
4 . השפעת מיזוגים ורכישות על נטישת עובדים.. 17
5. שינוי ארגוני והשפעתו על עובדים.. 19
5.1. מעורבות עובדים בתהליך של שינוי ארגוני והשפעתה על הצלחת התהליך. 22
6 . סיכום.. 27
7. ביבליוגרפיה. 30
8 . נספחים.. 33