סיכומי מאמרים דפוסי חברה בישראל
מוסד לימוד | המכללה האקדמית עמק יזרעאל |
סוג העבודה | סיכום |
מקצוע | היסטוריה וארכיאולוגיה |
מילות מפתח | אזרחות, דפוסי חברה בישראל |
שנת הגשה | 2011 |
מספר מילים | 7401 |
מספר מקורות | 1 |
תקציר העבודה
סיכום מאמרים- דפוסי חברה בישראל מקורותיה של התרבות הפוליטית הישראלית/ ברוך קימרלינג חלק א שורשי התרבות הפוליטית הישראלית נעוצים באופייה כחברת מהגרים ובסכסוך היהודי- ערבי שנבע מכך.
האידיאולוגיה הציונית אמנם השכילה להינתק מההקשר הקולוניאלי- גלובלי ע"י הדגשת הייחוד שב"בעיה היהודית"- אנטישמיות ורדיפות, אך אידיאולוגיה זו לא הצליחה לשנות את המציאות של קיום "שלא על חרב".
תנועת ההגירה הציונית הוגדרה כ"שיבת ציון"- תיקון עוול מוסרי וקיומי בן אלפי שנים.
עצם הבניית ההגירה וההתישבות במונחים אלו, לא שינתה 3 עובדות בסיסיות:
1. חברה זו הוקמה ע"י מהגרים ממקומות שונים ורואה עצמה כחברה מערבית
2 . חברה זו הוקמה בניגוד לרצונם של תושבי המקום (בתחילה תחת המנדט ואח"כ באופן עצמאי)
3 . ארץ ישראל נבחרה כיעד לא עקב משאביה הרבים, אלא בגלל מניעים אידיאולוגיים- דתיים.
עובדה 3 הפכה את המפעל הציוני למפעל בלתי כדאי ובלתי עצמאי מבחינה כלכלית, הנתמך ע"י סבסוד חיצוני.
חלק ב עם הקמת המדינה לא נפתרו בעיות היסוד הפיזיות והכלכליות. מדינות וחברות דומות אחרות פתרו את המשך קיומן בסביבה עוינת בשתי דרכים:
1. האוכלוסייה המקומית הושמדה פיזית
2 . המהגרים התבוללו באוכלוסיה המקומית (ע"י נישואין, מגורים משותפים וכד') חברות שלא הצליחו בשתי הדרכים שינו את מבניהן תוך העברת השלטון לרוב המקומי, או שנכחדו.
· לחברת המהגרים היהודית לא היה די כח להשמיד את האוכ' המקומית או לגרשה, וגם לאוכ' המקומית לא היה כח מספק להשמדת המהגרים- אך היא הצליחה לאתגר את קיומם.
· גם המנגנון השני, של התבוללות, לא צלח.
שתי החברות היו סגורות ובדלניות.
כתוצאה מכך נוצרו שתי כיתות ("קסטות") שראו זו בזו אויב. בנוסף, רווחה תפיסת "סכום האפס" הטריטוריאלית- הפסד פיסת קרקע של קבוצה אחת, פירושה רווח מיידי בכמות זהה לצד השני.
החברה היהודית הגדירה את יחסיה עם הערבים כ"קונפליקט טוטאלי", לו מס' מאפיינים:
1. נצחון צד אחד, פירושו הכחדה פוליטית ולעתים אף פיזית של הצד השני
2 . בכל "סיבוב ביניים" הפסד צד אחד הוא רווח לצד השני
3 . כל התפתחות בכל תחום של צד אחד, …
הסיכום כולל את המאמרים הבאים:
מקורותיה של התרבות הפוליטית הישראלית/ ברוך קימרלינג
מי עבד במה, עבור מי, ותמורת מה / ? סבירסקי וברנשטיין
מצוקות באוטופיה: מישוב למדינה/ דן הורוביץ ומשה ליסק
כמה הגיגים על יחסים בין יהודים דתיים ללא דתיים/ישעיהו ליבמן
הנרייט דהאן כלב- "בין עולים לותיקים"