פיתוח תוכניות לימודים של האוניברסיטה הפתוחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2621
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

ממ"ן
1 3
פיתוח תוכניות לימודים שאלה
1 א.      הערכה הבית ספרית נבדלת מפעולות הערכה הנהוגות כיום בביה"ס בכך שנהוג לבצע פעולות הערכה ע"י בדיקה ובחינה של איכות מרכיב אחד מתוך ביה"ס כמרכיב העומד בפני עצמו ללא הקשרם לגורמים הנוספים הקיימים בביה"ס ויתכן ומשפיעים עם אותו מרכיב. בד"כ נהוג להעריך את הישגי התלמידים ביחידת הוראה, הערכת חומרי הלמידה, דרכי ההוראה. ע"פ מארש פעולות הערכה הבית ספריות צריכות להיות הרבה מעבר לכך הן צריכות לבדוק את האינטראקציה שבין כל המרכיבים הנ"ל, אינטראקציה בין המורה לתלמיד, אינטראקציה בין דרכי ההוראה לתוכנית הלימודים, למטרות … הערכה הבית ספרית צריכה להקיף את מכלול היבטי התוכנית. היות וביה"ס מקיף קבוצות אינטרסים שונות כמו מורים, מנהלים, תלמידים, הורים, אנשי חינוך ובעלי עניין נוספים אשר לכל אחד מהם יכולה להיות השקפה אחרת על מטרות החינוך מחקרי הערכה הבית ספריים חייבים לשקף מגמות שונות ולא לתת דגש לא הוגן למימד יחיד. מטרת הערכה הבית ספרית היא לבחון כיצד מורים ותלמידים מתמודדים עם תוכניות הלימודים והיא אינה מצטמצמת לבחינת הישגי התלמידים או אופני ההוראה של המורה, אלא מקיפה את מכלול היבטי התוכנית והאינטראקציה ביניהם ובזאת באה לידי ביטוי ייחודה של הערכה הבית ספרית.
ב.      מארש מציע להעריך את התלמידים, המורים, תוכנית הלימודים והסביבה כאשר כל פעולת הערכה חייבת לבדוק את ההשפעה והאינטראקציה שבין ארבעת הגרמים הנ"ל.  תלמידים – כאן ניתן יהיה להעריך את יכולות התלמידים, צורכיהם, חומי העניין, יחסי הגומלין ביניהם לבין המורים, שימוש שלהם בדרכי ההוראה ובחומרי הלמידה המוצעים. מידע לגבי התלמידים יהיה חייב לכלול נתונים לגבי רמות אקדמיות קודמות, מידע מעודכן לגבי הכתה הנוכחית, אינטראקציה עם המורה וכמובן הישגים לימודיים.
מורים – חשוב שמחקרי הערכה יתמקדו גם בביצועי המורה עצמו על מנת לסייע למורה לשפוט ולהעריך את ביצועיו וע"י כך לשפר, לתקן, את דרכי הוראתם. איסוף נתוני הערכה על מורים דורש תמיכה רבה, רצון טוב והבנה מצד המורים. כדי לאסוף מידע לגבי מורים ודרכי הוראתם ניתן –