ניהול השיווק-תוכנית עבודה לעסק

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 4824
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

כללי העבודה המסכמת הינה הזדמנות טובה ליישם את העקרונות והמסגרות אשר נלמדו בקורס ולהשתמש בשפה המתאימה. תכלית העבודה הינה כתיבת תכנית שיווקית (כלומר כתיבת החלק השיווקי בתכנית העסקית כפי שיפורט להלן). התכנית אמורה לענות על בעיה שיווקית עפ"י בחירתכם (כגון השקת מוצר חדש, כניסת מתחרה וכד'.) בכתיבת העבודה עליכם לזכור שהיא מיועדת למנהלי הפירמה ולא לקהל הלקוחות. בכתיבה, מומלץ מאוד להיעזר בחומר הרלוונטי שנלמד במסגרת ההרצאות בכיתה וכן גם בחומר הקריאה כפי שמופיע בסילבוס. את העבודה הנכם יכולים לכתוב בקבוצות של עד 3 סטודנטים, והנכם מתבקשים לציין את שם המוביל בכל חלק בעבודה. היקף העבודה לא יעלה על 12 עמודים במרווח הדפסה שאיננו פחות משורה וחצי וגודל פונט 12. בנוסף הנכם יכולים לצרף נספחים בהיקף שלא יעלה על 10 עמודים נוספים. (בסה"כ מקסימום 22 עמודים).
על הכתיבה להיות עניינית ובהירה תוך שימוש מושכל במושגים שנלמדו במסגרת הקורס. כמו-כן נדרשת עקביות בחן החלקים השונים של העבודה תוך גילוי חשיבה עסקית סבירה. אם הנכם עושים שימוש במידע רלוונטי עליכם להפנות את הקורא למידע הנ"ל. בכתיבתכם הנכם מתבקשים לעמוד במבנה התכנית השיווקית המוצגת להלן.
מבנה העבודה
1 .   סיכום מנהלים על הסיכום שלא יעלה על עמוד אחד לתאר את הבעיה השיווקית אשר לה אמורה התכנית השיווקית לתת מענה ולכלול תקציר של הממצאים והמסקנות שעלו מן הניתוחים שביצעתם, עיקרי האסטרטגיה השיווקית והיעדים המומלצים על ידכם.
2 .   תוכן עניינים

3 .    ניתוח מצב בסעיף זה הנכם מתבקשים להגדיר את זירת הפעולה של תכניתכם, לנתח את הענף שבו פועלת היחידה העסקית שלכם וכן את השוק אשר אליו היא פונה. בפרט, עליכם לפלח את השוק לפלחי השוק הרלבנטיים והעיקריים, מצאו מיהם הלקוחות הפוטנציאלים ומה ניתן להעריך לגביהם (מאפייני צריכה, תהליך קבלת החלטות קנייה וכדומה.) הצביעו על מתחרים פוטנציאלים וזהו מגמות משפיעות בסביבה השיווקית.
4 .    ניתוח הזדמנויות ואיומים בסעיף זה הנכם מתבקשים להציג את ניתוח ה- SWOT עבור התכנית השיווקית.
5.    יעדים בסעיף זה הנכם מתבקשים להציג את יעדיי התכנית השיווקית. באופן כללי סביר שאין בידכם מידע המאפשר הגדרה כמותית מדויקת של יעדיי התכנית לכן הציגו את היעדים בקווים כלליים. על היעדים להיות מסודרים באופן הירארכי ולהיות עקביים האחד עם השני.

6 .    אסטרטגיה שיווקית בסעיף זה הנכם מתבקשים לכתוב עבור כל מרכיב באסטרטגיה מה נדרש לעשות, כיצד ומתי ולהעריך עד כמה שניתן גם עלויות. המרכיבים אשר אליהם נדרשת התייחסותכם מוצגים להלן:
·       שוק המטרה הנבחר הגדירו לאילו שוקיי מטרה בכוונתכם להיכנס ובאיזה סדר.
·       מיצוב הסבירו באילו תכונות של המוצר בכוונתכם להשתמש בכדי להשיג בידול וכן מהו המיצוב אשר אליו אתם שואפים להגיע.
·       החלטת מוצר הגדירו אילו מוצרים תמכרו ומהי חבילת השירותים הנלווים להם. נמקו את החלטתכם.
·       המחרה הציעו קווים מנחים למדיניות המחירים של החברה. האם בכוונתכם לדרוש מחירים שונים לפלחים שונים? כיצד אמור להשתנות המחיר על פניי הזמן (אם בכלל)? נמקו את שיקוליכם.
·       תקשורת שיווקית הציעו קווים מנחים למדיניות התקשורת ובכללה: זיהוי קהל מטרה, קביעת יעדי התקשורת, עיצוב המסר, בחירת ערוצי תקשורת, תקציב תקשורת, תמהיל תקשורת ומדידת תוצאות התקשורת. בהקשר זה אין הכוונה שתכתבו תכנית פרסום מפורטת אלא שתקבעו מגמות עיקריות.
·       ערוצי הפצה תארו באופן כללי את המדיניות הראויה לערוצי ההפצה.
·       מחקר ופיתוח במידת הצורך הגדירו יעדים למחקר ופיתוח עתידיים.
·       מחקר שוק הגדירו יעדים למחקר שוק כבסיס לצמיחה עתידית.
7.    חומר עזר לעבודה ישנם מספר מקורות אשר עליהם הנכם יכולים להסתמך כחומר עזר לעבודה כגון: אתרי אינטרנט רלבנטיים (יצרנים, משווקים, ביקורת וכו'), מאגרי מידע על קטעי עיתונות (לדוגמא YNET , NRG, גלובס או דה-מרקר), אתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ואף סקרים וראיונות גישוש הנעשים על ידכם ועוד.
נא ציינו את רשימת המקורות שלכם בנספח והפנו אל המקורות במקומות הרלבנטים בגוף העבודה.
בהצלחה!!!! ""שוקוהוליק"": סדנאות להכנת שוקולד: עבודה מסכמת בקורס ניהול השיווק
1 . סיכום מנהלים (יעל) סדנאות השוקולד של ""שוקוהוליק""  הן מוצר מוביל בעסק שנפתח בשנת 2007 והוא בתהליך צמיחה. העסק מנוהל ומופעל על-ידי אדם אחד, יובל חדד, שמתמחה גם בצד המקצועי של הכנת השוקולד, גם בהעברת הסדנאות וגם בניהול ובשיווק העסק. קצב הזמנת הסדנאות הוא כ- 6 סדנאות בחודש בממוצע. הסדנאות גמישות ומתאימות לארועים מגוונים, בסדרי גודל שונים וכוללות דגשים שונים. הסדנאות משווקות בעיקר באינטרנט, בעזרת פניה לסוכנים משניים ובהעברת מידע מפה לאוזן.
עקב הרצון להעלות את כמות הסדנאות המתבצעות ואת הרווחים מהן, וכן להתמקד בעיקר באזור הדרום ולמצב את "שוקוהוליק" כמוצר מוביל באזור בו אין עדיין תחרות, הוחלט לבחון את קהלי היעד של המוצר, חוזקותיו וחולשותיו, והמתחרים הפוטנציאלים שלו, ולבנות תכנית שיווקית שתתאים למוצר. במהלך הבדיקה שערכנו, באו לידי ביטוי חוזקות המוצר:
איכות, גמישות, נסיון ויכולת עבודה עם אנשים, חולשות המוצר: חוסר גיבוי ועזרה, ניידות ומיקום מגבילים, חוסר תיעוד קודם. ההזדמנויות בהן הבחנו הן שוק מתרחב של צרכני סדנאות ועלייה במודעות לתחום הלימוד הקולינרי. האיומים הם התחרות, אשר בדרום עדיין נמוכה אך צפויה להתעצם, עקב עליה בכמות הסדנאות והגופים המעבירים אותן בכל הארץ, וכניסת חברות כגון "ליה" לבאר-שבע, חברה המייצרת שוקולד אך גם משווקת סדנאות, התייקרות חומרי גלם ונסיעות.
הלקוחות עשויים להגיע מהמגזר הפרטי והעסקי, כאשר מהנסיון שהצטבר עד כה נראה כי בשני מגזרים אלו קהל היעד הפוטנציאלי הן בעיקר נשים, חלקן מעוניינות בסדנאות כמעבירות זמן איכות, וחלקן מזמינות את הסדנא עבור מקום עבודתן עקב תפקידיהן בחברות עסקיות.
משאלונים שחילקנו, עלה קהל יעד פוטנציאלי נוסף – גברים (בעיקר) ונשים, המעוניינים לשפר את יכולותיהם המקצועיות בהכנת שוקולד. קהלי היעד במגזר הפרטי הם ממעמד סוציו אקונומי בינוני ומעלה. עוד עולה מהשאלונים, כי סדנאות השוקולד נתפסות כמלמדות, נקשרות לאיכויות החיוביות של השוקולד אך גם לעלות גבוהה ולמותרות.
הוחלט כי השיווק יתמקד בשוקי המטרה העיקריים שזוהו כרלוונטיים, במטרה ליצור שוק מקומי של אנשים אשר יעריכו את איכות המוצר, ירצו ויוכלו לשלם עליו. הוחלט למצב את המוצר כמוצר מגוון, המתאים למטרות חברתיות ומקצועיות כאחת, לפי צורך. נבנתה תכנית שיווקית הכוללת הגדרה מפורטת של המוצר, מיצובו כמוצר איכותי, מקצועי וחווייתי. עוצב מסר המתאים למיצוב המוצר (מהו מיצוב המוצר?) ונקבעו ערוצי התקשורת המתאימים לחברה בשלב זה.
2. תוכן העניינים
עמ'         נושא **         1.
סיכום מנהלים **         3.
ניתוח מצב **         4.
ניתוח חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים **         5.
יעדים **         6.
אסטרטגיה שיווקית **         7.
חומר עזר לעבודה **        8.
נספחים