פיצויי פיטורים

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2303

תקציר העבודה

דיני עבודה זכות לפיצויי פיטורים כאשר יש טענה של גניבה ממעביד [7/1/10] תוכן עניינים
מבוא
-.3
סמכותו של בית הדין לעבודה …4
שלילת פיצויי פיטורים או הפחתתם ההלכה הרווחת לאורך השנים –5
מגמה של שינוי -…6
דוגמאות מהפסיקה 7
 שאלה משפטית -…8
מהי הסיבה לשינוי שחל בעמדת בית הדין לענייני עבודה בעניין שלילת הפיצויים מעובד שהורשע בגניבה ומה הוביל לשינוי בהלכה? –…8
סיכום -..9
מבוא:
כחלק מחוק דיני העבודה יש לכל עובד ולכל מעביד זכויות שונות, במגוון נושאים שונים  אשר קשורים לזכויות עובדים .ישנן הגבלות ותחומים ברורים, ותפקידם הינו  להגן על העובד או  לחילופין להגן על המעביד, דבר אשר משתנה  כמובן בהתאם לנסיבות המקרה וכמובן בהתאמה לעובדות המציאות. חוק פיצויי פיטורין ומהותו: תשלום של סכום כסף לעובד שפוטר מעבודתו.
הזכות לפיצויי פיטורין מעוגנת בחוק פיצויי פיטורין ושונה לחלוטין מקבלת פיצויים בגין הפרת חוזה. עובד יכול בנסיבות מסוימות להיות זכאי לקבל את שני סוגי הפיצויים, אך בנסיבות שונות יכול שלא לקבל אף אחד מהם.
ככלל זכאי עובד שפוטר מעבודתו לפיצויי פיטורים. כך קובע חוק פיצויי פיטורים תשכ"ג-1963, חריג לכך מצוי בסעיפים 16
ו-17 לחוק פיצויי פיטורים. ס’ 16 לחוק קובע את הזכאות לשלול פיצויים מעובד מכוח הסכם קיבוצי החל על הצדדים וס’ 17 לחוק קובע את סמכות בית הדין לעבודה לעשות זאת בענף בו אין הסכם קיבוצי.  בשנים האחרונות חל שינוי בולט במשק הישראלי, לעיתים קרובות ישנם תהפוכות רבות, וחוסר יציבות במקומות העבודה, רבים מוצאים עצמם נפלטים משוק התעסוקה וזאת למרות שעבדו בחריצות ובמסירות. פיטורי עובד ובייחוד עובד בגיל מבוגר שצמח עם מקום העבודה, יכול להביא לתמורות ושינויים בחייו, מה שיכול להביא לפגיעה בתא המשפחתי ואף לפגיעה במצבו הבריאותי של העובד. התפתחות הטכנולוגיה מגבירה את מודעות העובד לזכויותיו ויותר עובדים מחליטים להתמודד מול המערכת ולדרוש את זכיותיהם. אין מדובר רק בפיצויים ותגמולים למיניהם אלא בהכרה במקום עבודתו של עובד כמטה לחמו, כמקור לסיפוק עצמי, ועל כן המאבק הוא על הזכות להתפרנס בכבוד בהמ"ש נותן לכך את המשקל והתגובה הראויים. אחת ממטרות משפט העבודה המודרני היא הגנה על מקור העבודה של העובד ולהקנות ביטחון לעובד דבר שעונה גם על צרכים חומריים וגם על צרכים נפשיים. המטרה היא שעובד לא יצטרך חדשות לבקרים לחפש לעצמו עבודה חדשה. בנושא הפיטורים ניתן ללמוד מהחקיקה ופסקי הדין בהם נדון בעבודה כי פיטורים חובה שייעשו מתום לב ומתוך שיקולים עניינים
ומעביד שמתנכל לעובד ומתעמר בעובד יימצא עצמו מתגונן בבית הדין. מגמת בית הדין כיום להתייחס ל"גופים פרטיים" ו"ציבוריים" באותו משקל ואותו דין. כמפורט בהרחבה בפסיקת בית הדין לעבודה, זכות הטיעון הינה מזכויות היסוד הראשוניות בשיטתנו המשפטית.זוהי זכותו הראשונה של עובד לדעת מהן הטענות המועלות נגדו, ובהתאם להגיב לדברי ולהציג את הדברים מנקודת ראותו. על המעביד להציג בפני העובד את הטענות המופנות כלפיו, כל זאת יש לעשות בהגינות ובתום לב ללא לסלף עובדות ומבלי להסתיר דבר מן העובד. למרות זאת  מעיון בפסיקה ברור כי חל שינויי בולט בשנים האחרונות, בית המשפט לא משמש כמקור הגנה עבור העובד בלבד, אלא משכיל להבחין בין מקרים מסוימים בהם העובד הינו הצד שנפגע כפי שניתן לראות בדוגמאות פסקי הדין שיובאו בהמשך העבודה, וביהמ"ש פוסק לעיתים קרובות, לטובת המעביד.
§         …