פרה סמינריון בשוויון הזדמנויות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2903
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
מבוא
.             2
ההיבטים שנבדקו:
הנשים והגברים בכוח העבודה הישראלי …            4
הגורמים המשפיעים על פערי השכר בין המינים בישראל –..           6
בחינת פתרונות לצמצום הפערים ביחס לקשיים הנסקרים בספרות            9  דיון וסיכום —          11
רשימה ביבליוגרפית –..          13
מבוא:
בתחילת המאה ה-21 נראה לכאורה המושג המשפטי של שוויון הזדמנויות לנשים בעבודה כמובן מאליו. הוא מבטא את הזכות לשוויון בתחרות כלכלית, שהוא אחד מיסודות הכלכלה החופשית בעולם המערבי מאז המהפכה התעשייתית.
התפשטות המהפכה התעשייתית בשלהי המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20, שמשכה פועלים רבים לעבודה במפעלי תעשייה, ובהם נשים וילדים, בנתה את מעמדן של נשים ככוח עבודה חיוני ובעל השפעה, שהחל לדרוש את זכויותיו.
המציאות מלמדת כי קיימים פערים בשכרם של העובדים. יש שוני בשכר המשולם לעובדים המועסקים בענפים, במקצועות ובמשלחי יד שונים. כך למשל, שכר עובד ועובדת המבצעים את אותה העבודה אצל אותו מעביד ובאותו מקום עבודה עשוי להיות שונה, כאשר שוני זה ניתן להסבר ע"י גורמים לגיטימיים.
אפליה מוגדרת כתהליך סוציולוגי בו נעשית הבדלה בין קבוצות חברתיות שונות, קטגוריות חברתיות או פרטים שונים, הבדלה המעניקה לקבוצה, קטגוריה או פרט מסוימים יתרונות או חסרונות יחסיים בהתייחסות אליהם, מבלי שתהיה הצדקה עניינית לכך.
אפליה עשויה להיות על בסיסים שונים (כגון: מין, גזע, לאום ועוד) וליתרונות או לחסרונות הנובעים ממנה עשויים להיות ביטויים שונים (כלכליים, פוליטיים וכו').
בין בני אדם קיימת שוֹנוּת, אך לא לכל התייחסות לשונות זו, במעשה אנושי שאינו מביע שוויון מוחלט, היא בגדר אפליה, וזאת משום שבמקרים רבים ההבחנה מוצדקת.
בישראל יש הבדלים ברורים בין גברים ונשים- בדירוג, במסלולי קידום, בתנאי עבודה, בזכויות פרישה ובשכר. הבדלי השכר בין גברים ונשים בישראל הם חלק לא קטן מאי השוויון בין המינים וקיים אף כאשר שניהם ניחנים בכישורים זהים ומכהנים בתפקיד זהה.
קיומם של פערים בשכר אינו מוטל בספק. יש וויכוח לגבי מימדי הפערים בשכר מצד אחד, ולגבי מידת הצידוק שבקיומם לאור טבעם של הגורמים ליצירת הפערים האלה, מצד שני.
לא כל הפערים בשכר הם תוצאה של אפליה, לעיתים יש לפערים האלה הסבר ענייני הנובע מקיומו של שוני אובייקטיבי המאפיין את עבודתן של העובדים השונים.
הפער בשכר יכול לנבוע למשל משוני בתוכן התפקיד, מכוחות השוק, מהתרומה שמניב המעביד, מהעבודה המבוצעת, מנסיבותיו האישיות של העובד מבחינת הוותק והניסיון או בעקבות מצבו המשפחתי וכדומה.
אולם, לעיתים קרובות הפער בשכר הוא תוצאה של חולשתם של בני קבוצות שונות באוכלוסייה המנוצלים בצורה מפלה בידי המעביד.