סמינריון בנושא תרומת איברים -בעיני במשפט וההלכה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
ציון 97
שנת הגשה 2010
מספר מילים 10599
מספר מקורות 37

תקציר העבודה

עבודה בת 35 עמודים מרתקת ומעניינת, עבודה שהוגשה במסגרת הקורס דת ומדינה בישראל והתקבלה בציון 97

תקציר העבודה:
סמינריון תרומת איברים – בעיני המשפט וההלכה.
תוכן עניינים
הקדמה –..3                                                                                                                     פרק 1:
מבוא -4-5                                                                                                            פרק 2:
חקיקה ..6-8                                                                                                                2.1 הוראת שעה בהיעדר חקיקה 6-7
2.2 החקיקה החדשה 7                                                                                                     2.3 חקיקה נוספת …8                                                                                              פרק 3:
משפט השוואתי -10-משפטים                                                                                                      3.1 השתלות מין המת –.10                                                                                                        3.2 השתלות מן החי 10-11                                                                                                         3.3 מדינות בעולם ..11-משפטים                                                                                              פרק 4:
תרומת איברים בעיני ההלכה .16-26
4.1 הדת 16-17                                                                                                                    4.2 אמונות תפלות .18                  4.3 היחס לתרומה בדתות אחרות –…18-19
4.4 גישת ההלכה לחקיקה החדשה בתרומת האיברים …19
4.5 מוות גזע המוח ..20            4.6 תרומה למי שאינו יהודי -21-22
4.7 הגישות השונות- רבנים ופוסקים בישראל –..22-24
4.8 נושאים ומושגים הלכתיים ..24-26
פרק 5:
תמורה לתרומה -.27-30           5.1 גישות ההלכה -27
5.2
תמורה –…28-29
5.3 סחר באיברים -29-30 סיכום 31-32
בבילוגרפיה -..33-34
נספחים 35
הקדמה נושא תרומת האיברים עלה לכותרות בשנים האחרונות בעיקר מהיבטיו השליליים של פרשיות סבוכות ונרואיות של סחר באיברים למטרות רווח.
הפתרון הוא כל כך פשוט אך יחד עם זאת מסובך ומרוכב עד מאוד. התחלתי לאסוף חומרים וגיליתי כי ישנם גישות רבות ודעות רבות בנוגע לתרומת איברים בארץ ובחו"ל. בכל מקום הנושא הינו רגיש ביותר אך מה שעניין אותי יותר מכל הוא קביעת מתן חיים של אדם שלא בידי בורא עולם, אלה בצלם אנוש. כל אחד ואחת מאיתנו בהחלטה של רגע בחיים יכול לקבוע אם להציל נפשות נוספות בישראל. נחשפתי לעולם שלם שלא היה מוכר לי לפני עולם מורכב, פלילי, מוסרי.
במהלך כתיבת עבודתי למדתי כי תחום ההסברה בנושא תרומת איברים לא מפותח במיוחד הציבור לא מודע לגישות השונות הרוב חושבים שתרומת איברים מנוגדת להלכה אך הדבר אינו מדויק. בחלק מהמקרים אפשרית תרומת איברים מין החי: כליות, אונת כבד, אונת ריאה. אך רוב האיברים המושתלים מקורם באדם שנפטר בתמונה קלינית של מות המוח. התורמים הפוטנציאלים הם אנשים שמוחם פסק לפעול בשעותיהם או בימיהם האחרונים ואשר ליבם וריאותיהם הופעלו באמצעים מלאכותיים. מדובר בעיקר בחולים שסיבת מותם היא אירוע מוחי, שמתבטא בדימום תוך מוחי והפסקת פעילותו, או חולים שנפגעו פגיעת ראש, בעיקר בתאונות דרכים או באירוע טראומה אחרים.
והשאלה : האם במצב בו בן משפחה עומד למות או מת מוות מוחי אפשר לקבל החלטה גורלית כזו של תרומת איבריו? העבודה אכן תספק כמה תשובות מהותיות.
אך מי שיכול לתת את התושבה הוא רק מי שעמד מול המצב הזה בעצמו.