– קורס 10432 – האיסלאם: מבוא להיסטוריה של הדת (ציון 89) סמסטר ב2011

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2311
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

האסלאם: מבוא להיסטוריה של הדת ממ"ן 12
חלק א:
א. עיקרי מפעלם של הח'ליפים "ישרי הדרך" (אלח'לפאא' אלרשדון):
האבות המייסדים של האסלאם מבחינה פוליטית ומבחינה דתית נקראים אלח'לפאא' אלרשדון , אלח'לפאא'=הם החליפים  ואל- ראשדון= הם הישרים.
החליפים הם דתיים הם מחליפי הנביא , הם בעלי תוקף דתי , האומה תראה בהם מנהיגים בלתי מעורערים של הסמכות העליונה.
ארבעת החליפים הם:

1 .אבו בכר (אל-צדיק)
2 .
עומר אבן אל חטאב
3 .
עתמאן אבן עפאן
4 .
עלי אבן אבו טלאב- אהל אל- בית "משפחת הנביא"
1 . אבו בכר- היה החליף הראשון מבין ארבעת הראשדון. עיקר מפעלו היה הנהגת מלחמות הרדה, המלחמות נגד השבטים הפורשים מהביעה שנחתמה בניהם לבין מוחמד, ומלחמות נגד שבטים שלא קיבלו עליהם את האסלאם אם מבחינה דתית או פוליטית. בניצחונו את מלחמות אלו הבטיח אבו בכר את האחדת כל ערב תחת דת אחת, האסלאם, ואת הכפפת כל שבטי ערב תחת שלטון מרכזי אחד. בנוסף אבו בכר החל שולח צבאות לעבר סוריה ועיראק והוא שהחל במסע הכיבוש האזורי שהביא ליצירת האימפריה הערבית האסלאמית. למעשה עיקר תרומתו הייתה בגיבוש שבטי ערב –איחוד האמה- לייצב את האמה מבפנים, מבחינה פוליטית, חברתית  ,הכפפתם לדת ולשלטון מרכזי אחד וארגונם למסע הכיבושים. אבו בכר היה ראוי לחיקוי, איש מופת, עם פטירתו בשנת 634 מצבה של האמה התייצב.                              
2 .עומר אבן אל חטאב- עומר לא היה כוריישי, אלא משבט אחר, עומר מאוד התפרסם באדיקות הדתית שלו , מסירות, קנאות דתית, הייתה לו נאמנות ומסירות לדרך, לדת, למצוות ולהלכות.עומר היה הראשון בקבע שנשים מוסלמיות צריכות לכסות את הראש ביציאתן מהבית.  עיקר מפעלו היה בתחום הדתי ובניסיון הפרדת הדת החדשה ממנהגים קדם אסלאמיים. כך רדף קוסמים,אסר לקונן  על מתים ,העניש כאלו שחשד בהם בפולחן השמש,אסר על ריקוד ושירה,ואסר על נישואי הנאה. בתחום הדתי עמר היה קנאי מאד, הוא חיזק וביסס את האופי –