נושאים נבחרים בהבנת הקהילה היהודית (ממ"ן 11)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2596
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

שאלה 1 : קראו את מאמרו של בן הלפרן "אמריקה היא שונה" ולאחר מכן דונו בשאלה מהו לדעתו מחיר השתלבותם של היהודים בחברה האמריקנית. דונו גם בשאלה מה היה "גטו המהגרים" ואופיים של החיים היהודים בו.
תשובה:
הזיקה לזהות היהודית באמריקה נחלשת בתקופה זאת. נשואי תערובת, השתלבות חברתית וכלכלית של ילידי ארצות הברית בסביבה, והגבלת ההגירה לארצות הברית, כל זה משפיעים על היהודים והתרבות היהודית (לדוגמה – מעמד האידייש נחלש מאוד בתקופה). יהודים מכל השכבות, מסופרים לסוחרים, איבדו קשר לאומתם, תרבותם ודתם.
הלפרן טוען שיש שני תנאים שנטענו ביהודי ארה"ב תחושה של ייחוד גורל וייעוד, ייחוד גורל- לאחר השואה יהדות ארה"ב היא הגדולה ביותר בגולה ולכן יש לה תחושת אחריות ליהודים בתפוצות. ייעוד קשור לתהליכים שהיו במלחמת העולם השניה, עלייתה של ארה"ב כמעצמה עולמית. יהודי ארה"ב רואים עצמם כאמריקאים הנמצאים בצד המנצח ועל כן הם ראויים להיות מושא לחיקוי.
העם היהודי עם החורבן יצא מההיסטוריה ובכל התקופה שבו הוא היה בגלות אינה קיימת משום שבתקופה זו היהודים היו סבילים. רק כאשר הגיעה הציונות היא זו שהחזירה את היהודים להיסטוריה. בארה"ב היהודים נמצאים במצב שלאחר קבלת האמנציפציה. החרות בארה"ב נתונה מתוקף החוקה, היהודי לא צריך להיאבק על מנת לקבל אזרחות. באירופה בגלל שהיהודים נאבקו לקבל אמנציפציה קמו גם אידיאולוגיות שונות, תגובות שונות כמו האולטרא אורתודוקסים, הרפורמים וכו'. בהבדלים המשמעותיים בין אירופה לארה"ב יש שני ממדים של