תעודת הוראה בפסיכולוגיה-מערך שיעור בנושא מסוגלות עצמית- ציון:98

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2104
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

הוראת הפסיכולוגיה מטלה מסכמת: תכנון מערך שיעור בנושא מסוגלות עצמית תשע"א, סמסטר ב' חלק
1 : תכנון השיעור נושא השיעור: מסוגלות עצמית. בחרתי לערוך שיעור בנושא זה, אשר נלמד במסגרת תיאוריית הלמידה החברתית של בנדורה, בתוך הפרק אישיות. הנושא מותאם למסגרת הזמן של שיעור, פחות או יותר, זה נושא אשר ניתן להרחיב את הדיון בו, ליישמו על ידי קישורו לחיי התלמידים ולתת דוגמאות רבות על מנת להעמיק את ההבנה והידע.
מטרות השיעור:
v     גירוי סקרנותם של התלמידים ויצירת עניין סביב נושא השיעור ומתוך כך אני מעוניינת שיווצר רצון בקרב התלמידים ללמוד את הנושא ולהעמיק בו, בשיעור ואחריו.
v     הכרה, הבנה ויישום של המושג מסוגלות עצמית בקרב התלמידים. בעזרת מטרה זו ניתן להשיג מטרות אשר מופיעות בתוכנית הלימודים כגון:
1.       הבנת המורכבות של ההתנהגות האנושית כפי שזו באה לידי ביטוי בתיאוריות המנתחות את ההתנהגות האנושית.
2.       פיתוח היכולת היישומית באמצעות יצירת קשר בין הרמה התאורטית- המחקרית לבין אירועים ותופעות בחיי הפרט והחברה.
v     הכרת הקשר בין המערכות הפיזיולוגיות והפסיכולוגיות בהתנהגות האדם- מטרה מתוך תוכנית הלימודים אשר באה לידי ביטוי בשיעור זה בהבנה כי רמת העוררות הרגשית הפיזיולגית של האדם מעלה/ מורידה את תחושת המסוגלות העצמית שלו ועלולה להוביל להתנהגותו בפועל.
רעיונות מרכזיים:
התיאוריה המנחה את השיעור היא תיאוריית הלמידה החברתית של בנדורה.
בשיעורים הקודמים נלמד כי על פי בנדורה הסביבה החברתית משפיעה על התנהגות האדם.
הרעיון המרכזי של השיעור הנוכחי הוא כי תחושת המסוגלות עצמית של האדם מהווה גורם חשוב המשפיע על התנהגותו. מסוגלות עצמית, משמעה, האמונה של הפרט ביכולתו לבצע מטלה או אתגר ולהתמודד עימם והיא נוצרת כתוצאה מהשוואה לאחרים, מהשוואה לביצועיו בעבר, משכנוע מילולי ומעוררות רגשית.
מושגים: מסוגלות עצמית, מסוגלות עצמית נמוכה/ גבוהה, המקורות לתחושת המסוגלות העצמית: התנסות בעבר בהשלמת משימות, צפייה בהתנהגות אחרים, שכנוע מילולי ועוררות רגשית.