עבודה

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2701

תקציר העבודה

בס"ד                                                                 תאריך
2 6.05.2008
רפראט קורס "מחשבה מדינית" בנושא:
תוכן עניינים

1 רקע היסטורי
1 )   רקע
כללי .  3

2 עיקרי משתנו של מרקס
1 .   תאריה המרקסיסטית 4
2 .   חוק הדלות גוברת -.
5
3 .   מעמד הפועלים -…
6

3 השפעות הגותו של מרקס
1 .   השפעות המרקסיזם .. 8

4 סיכום כללי  -…11
5 מקורות  –…12
קרל מרקס רקע היסטורי קרל היינריך מרקס נולד ב- 1818 למשפחה יהודית בעיר טרייר בחבל הריין שבגרמניה. קרל מרקס היה סוציולוג ופילוסוף, הוגה המרקסיזם ביחד עם פרידריך אנגלס. מרקס היה הראשון שפיתח את המטריאליזם הדיאלקטי. הוא נחשב למשפיע על פיתוח תורות מרקסיסטיות כמו קומוניזם, מאואיזם וטרוצקיזם, ומי שרעיונותיו משפיעים עד היום בתחומים רבים.
שני סביו היו רבנים, אך אביו למד משפטים ושימש כעורך דין בעת שהעיר סופחה לצרפת לאחר המפכה הצרפתית, והמיר את דת המשפחה לנוצרית-לותרנית שנה לפני לידת מרקס, כדי שיוכלו להמשיך לעסוק בעריכת דין.
מרקס גדל בבית פתוח וליברלי שאירח אינטלקטואלים רבים.
כבר במהלך לימודיו בתיכון היה מרקס תלמיד מצטיין. הוא זכה בפרס על עבודת הגמר שלו שכותרתה "דת: הדבק שמאגד את החברה". את לימודיו האקדמיים התחיל ב-1833 כתלמיד משפטים בבון, אך בשנתו השנייה כבר עבר ללימודי פילוסופיה בברלין. במהלך הלימודים היה חבר בקבוצה שנקראה "ההגליאנים הצעירים". קבוצה זו ניסתה לקדם את רעיונותיו של הפילוסוף גאורג הגל, שמת מספר שנים קודם לכן. הם קידמו רעיונות של חופש, שוויון, אתאיזם ודמוקרטיה. עקב המוניטין שיצאו לו באוניברסיטה של ברלין כבעל דעות רדיקליות, נאלץ מרקס להגיש את עבודת הדוקטורט שלו על הפילוסופים היוונים דמוקריטוס ואפיקורוס לאוניברסיטה של יינה ב-1840.
ב-1842 התמנה מרקס לעורך "עיתון הריין" עיתון צעיר, רפורמיסטי ופרו דמוקרטי, שהתנגד לשלטון הפרוסי. במהלך עבודתו בעיתון פגש את פרידריך אנגלס, פילוסוף אנגלי יליד פרוסיה שהחזיק בדעות דומות למרקס בנושאי שוויון חברתי. השותפות ביניהם עתידה הייתה להימשך עד מותו של מרקס. יש הטוענים כי אנגלס הביא לידיעתו של מרקס את מצבו של מעמד הפועלים וקירב אותו לכלכלה. אנגלס גם מימן את מרקס ונתן לו כספים לאורך כל תקופת היכרותם.
תחת הנהגת מרקס הפך העיתון להיות רדיקלי יותר ויותר, הוא ביקר את היחסים בין ההנהגה הפרוסית לכנסייה. פרסם מאמרים על מצבו של מעמד הפועלים ואף הציע להחליף את המונרכיה הפרוסית במדינה דמוקרטית.
השלטונות הפרוסים לא יכלו להשלים עם הרעיונות הללו וב-1843 הכריחו את מרקס להתפטר וסגרו את העיתון. מרקס גלה לפריז. בתקופה זו חיזק את קשריו עם אנגלס ופרסם מאמרים רבים וביניהם "על השאלה היהודית", משנת 1844, ובו טען כי הבסיס החילוני של היהדות הוא אנוכיות, דתו – הרוכלות ואלוהיו – הממון, וגרס "שחרור מהרוכלות והכסף, וכתוצאה מכך מהיהדות המעשית, הממשית, יהיה האמנציפציה-העצמית של דורנו…
השחרור ליהודי יהווה שחרור לחברה מהיהדות". ב-1844 חיבר את "כתבי היד הכלכליים-פילוסופיים" ,שפורסמו רק בשנות השלושים של המאה ה-20, ובהם פיתח את היסודות התיאורטיים וההומניסטיים של ביקורתו על החברה הבורגנית: מושג מרכזי שפותח בחיבור זה היה מושג ה"ניכור", המאפיין את החברה הקפיטליסטית.
כבר ב-1845 נאלצו מרקס ואנגלס לגלות מצרפת לבריסל. לטענתם, עקב לחץ של שלטונות פרוסיה על צרפת. שם, פרסמו מספר מאמרים עד שבפברואר 1848 הם פרסמו את המניפסט הקומוניסטי, החיבור החשוב והמפורסם ביותר שלהם. בימי אביב העמים של שנת 1848 חזר מרקס לגרמניה וערך את העיתון הדמוקרטי-רדיקלי "נויה ריינישה צייטונג". כשנכשלו המהפכות הללו עבר מרקס ללונדון, בה בילה את שארית ימיו.
ב-1864 היה מרקס שותף להקמת "האיחוד הבינלאומי של העובדים" שנודע מאוחר יותר כ"האינטרנציונל הראשון".
ארגון זה קרס שמונה שנים מאוחר יותר, בהשפעת תנועת האנרכיזם והקומונה הפריזאית.  במהלך חייו בלונדון פרסם מרקס את הכרך הראשון של "הקפיטל", שבו תיאר את התפתחות החברה הקפיטליסטית ואת מתחיה הפנימיים האמורים להביא להתפרקותה. הכרכים השני והשלישי של "הקפיטל" פורסמו לאחר מותו, בעריכת אנגלס ואחרים.

**מקור אחד בלבד