סמינריון - התחממות כדור הארץ היבט כלכלי והשפעות בין דוריות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 11893
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

אפקט התחממות כדור-הארץ בעקבות עליית ריכוז ה-2CO מכונה "אפקט החממה", משום שגזים לוכדים את קרינת החוֹם ולא מניחים לה להימלט לחלל החיצון, כמתרחש בחממות זכוכית או פלסטיק, תיאוריה המבוססת על תגליתו משנת 1896 של הכימאי השבדי Svante Arrhenius ,(Clement,2008).
פורום המדענים הבינלאומי, שעוקב אחרי תופעת ההתחממות, פרסם בראשית 2001 את הערכת המצב השלישית שלו, פרי עבודה של מאות מדענים מכל רחבי העולם. הערכת המצב צופה התחממות משמעותית, עד לשנת 2100 הטמפרטורה הממוצעת עלולה לעלות פי עשרה מאשר לאורך המאה העשרים. ההתחממות תגרום גם לעלייה משמעותית של פני הים,Llewellyn, (2007).
העלייה הדרמטית באוכלוסיית העולם בשלושת הדורות האחרונים, בצירוף האצה דרמטית עוד יותר של פיתוח כלכלי בחלקים מסוימים בעולם הובילו לטרנספורמציה של הסביבה הטבעית של בני אדם באופן שטרם היה, ההשפעה הבולטת והמסוכנת מכל הטרנספורמציה הזו היא השפעת ההתחממות הגלובאלית Global warming (GW) שהפכה לבעיה עולמית בעלת השלכות על עתיד העולם, (Decano, 2005). בסמינריון נדון בהתחממות כדור הארץ בקשר לכלכלה בינדורית היות ונוצרה משום שבעיני בני אדם משקל תועלת ההווה עולה על תועלת העתיד והם מהוונים את תועלתם העתידית בהיוון היפרבולי.
ראיית תועלת ההווה ללא היוון נזקיה לעתיד, או לחילופין- חוסר היוון נזקים עתידיים של תועלות הווה הם שהביאו להתחממות כדור הארץ.
לפי מחקרים בנושא, עליהם העבודה מתבססת ,  יש לטפל בנושא פליטת גזי חממה בהבנה כי אלו מביאים להתחממות כדור הארץ ולהידרדרות בין דורית בתנאי החיים עליו . אתאר את אפקט ההתחממות ונזקיה, השלכותיה הכלכליות וההשפעה הבין דורית.
על פיMendelsohn ,(2000) מראשוני אומדני הנזק הכלכלי הטובים ביותר להערכת השפעת התחממות כדור הארץ נעשו עלי ידי Smith & Tirpak (1989) מסוכנות הגנת הסביבה בארה"ב US Environmental Protection Agency, (USEPA). בהתבסס על מחקר USEPA בין מחקרי המשך בולטים להערכת הנזק הכלכלי מונה Mendelsohn ,(2000) את Cline (1992); Fankhauser (1995); Nordhaus (1991); Tol (1995) שהעריכו את הנזקים משינויי שיווי משקל באקלים כתוצאה מההתחממות של כדור הארץ שיוצרו משום הכפלת ריכוזי CO2. מחקרים אלו העריכו כי הנזקים לארה"ב ינועו בין 1% עד 1.5% מהתל"ג. אקסטרפולציה של תוצאות אלו למדינות אחרות תוך שימוש במדדים פיזיים (כדוגמת אורך קווי חוף הפגיעים להשפעת הצפה משום התחממות כדור הארץ)  והערכות מחושבות העלו אומדני סך נזק למדינות OECD של 1-3% בתל"ג (Fankhauser 1995; Tol 1995 מצוטטים ב Mendelsohn, 2000). במחקרו מחשב Mendelsohn ,(2000) מודל מושפע מאקלים שהוא יצור כלאיים בין מודל "מעלה מטה" ומודל "מטה מעלה" שהציג שהתקיימו במחקרים קודמים. המודל המוצע במחקרו הוא של השפעה גלובאלית כוללת:Global Impacts Model (GIM) בו משולבים:
1.      סימולציות גיאוגרפיות מפורטות של אקלים של מודל מחזוריות כללי (GCM) (general circulation model) ;
2 .      נתונים ענפיים למדינות שונות;
3 .      פונקציות תגובה לשינויי אקלים בכל מדינה בעולם.
סימולציות האקלים מופעלות כדי לחזות את ההשפעות הייחודיות לכלכלה בכל מדינה, בהתחשב בענפי הכלכלה הייחודיים לה. התוצאות הייחודיות למדינה מצביעות על כי ממוצע התחממות גלובאלית של 2°C לשנת 2060 תביא לתועלת שוק נטו עבור רוב מדינות חברות ב OECD אך לנזקי שוק נטו לרב המדינות שאינן חברות ב OECD,( Mendelsohn , 2000). את הנזקים הכלכליים של התחממות כדור הארץ חישבו Nordhaus & Boyer, (1999) באמצעות מודל אזורי דינאמי של אקלים וכלכלה (RICE) (Regional Dynamic Integrated model of Climate and Economy) לצורך הפקת אומדנים על פי אזור. ממצאיהם העלו שוני רב בין אזורים ,כאשר עבור שינוי של התחממות בגובה של 2.5ºC נמצאה עלייה בתועלת נטו של כמעט 5% בתל"ג עבור רוסיה ועד לנזק נטו של עד כ 5% בתל"ג של הודו.
תוכן עניינים
מבוא
3
התחממות כדור הארץ מהי?
3
בעיית ההתחממות
4 בעיית התחממות כדור הארץ- האומנם היא קיימת?
5
נזקי התחממות כדור הארץ- היבטים כלכליים 7
כיצד יש לכמת את העלויות הכלכליות של התחממות כדור הארץ?
8
דוגמאות לחישוב נזק כלכלי משום התחממות כדור הארץ 9
עלות נזקי התחממות כדור הארץ על חקלאות
1 4
עלות נזקי התחממות כדור הארץ על יערנות  ומערכות אקולוגית משפטים עלות נזקי התחממות כדור הארץ מעליית גובה פני הים
1 6
עלות נזקי התחממות כדור הארץ על בריאות בני אדם
1 6
עלות נזקי התחממות כדור הארץ משום שינויים בצריכת אנרגיה
1 6
השלכות כלכליות – חברתיות- רכוש משותף
1 7
קשר בין נזקי התחממות כדור הארץ, צמיחה כלכלית ואי שוויון על פי עקומת Kuznets סביבתית, (EKC)
2 1
השפעות בין דוריות של תופעת ההתחממות הגלובלית
2 4
מדיניות ממשל מקומי לטיפול בתופעת ההתחממות הגלובלית
2 7
מדיניות בינלאומיות בטיפול בבעיית ההתחממות של כדור הארץ
3 0 מדיניות רגולציה, מסי פחמן וקנסות לצמצום פליטות
3 1
מדיניות לעידוד מעבר לאנרגיה מתחדשת
3 2
מסגרות בינלאומית להעברת טכנולוגיות לצמצום פליטות
3 3
אמנת האקלים
3 3
פרוטוקול קיוטו
3 3
התנגדות לפרוטוקול קיוטו
3 5
סיכום ודיון
3 7
ביבליוגרפיה
3 9