ייצוג ודימוי הנשים בתעמולה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 5257
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

בחרתי לעסוק בנושא של ייצוג נשים וכיצד נושא זה בא לידי ביטוי בשני סוגי תעמולה. האחת תעמולה מסחרית והשניה תעמולה דתית. אך ראשית נבין מהי תעמולה? ג'ק אלול במאמרו מגדיר תעמולה "כתקשורת המופעלת על ידי קבוצה מאורגנת, המעונינת ליצור בפעולותיה שיתוף פעולה אקטיבי או פסיבי מצד המון של פרטים שאוחדו פסיכולוגית, באמצעות מניפולציה ושמאוגדים בארגון מסוים.  מטרת התעמולה ואלו שעושים אותה היא להניע ולכוון את האדם /ההמון בכיוון הרצוי מבלי להתייחס לרצונותיו ולמחשבותיו  .(ellul, 1973)  בראון, עושה הבחנה בין תעמולה לבין חינוך, כאשר הוא מסביר כי חינוך מלמד אנשים איך לחשוב בעוד שתעמולה מלמדת אותם מה לחשוב (מודל קביעת סדר היום). בתעמולה יוצרים כל הזמן הקשרים שרלבנטיים לתקופה מסוימת, וזאת בכדי להקל על הבנת המסר. למילה תעמולה יש קונוטציה שלילית, אך צריך לשפוט אותה על ידי כוונת התעמלן, אופי השימוש בה ומהם התוצאות (בן אליעזר, 1990). התעמולה המסחרית באה לידי ביטוי בפרסומות, יחסי ציבור וקידום מכירות המכוונים אל לקוחות פוטנציאליים ולקוחות בפועל. המגמה לעודד רכישת מוצרים ושירותים ולהבטיח שביעות רצון מן השימוש בהם. הפרסומאי מחבר את המסר הויזואלי והמילולי כאחד מתוך הבנה שמרבית צרכני התקשורת שאליהם מופנים המסרים יפענחו אותם בדרך הקרובה לזו שאליה התכוון בעת חיבורם (בן אליעזר, 1990). אבחן את נושא ייצוג נשים בשתי פרסומות, האחת פרסומת של אופנוע KAWASAKI והשניה פרסומת של שמפו 10, מחברת קרליין. על פי מחקרים רבים ניתן לראות כי מפרסמים נוטים להציג גברים, לפנות לגברים ולתת להם להופיע בפרסומות כאשר מדובר בפרסומות של מוצרים יקרים יחסית. לעומת זאת ייצוג הנשים מתבטא רק בפרסומות למוצרים זולים (וימן 2000). התעמולה הדתית, מנסה לשבות את ליבו של המאמין. הדת מתבססת על האמונה כי היחיד אינו מסוגל להבין את מסתורי היקום, מכיוון "שנפלאות דרכי השם" ונשגבות מבינתו. מכאן שהמאמין צריך לציית ל"ישות העליונה", באמצעות אלו שמהווים את שליחיו. לכוהני הדת ופרשני האלוהות ישנו כוח שנובע מהמידע שיש ברשותם, כלומר מהידיעה כי יש בידיהם מידע, אשר לא קיים ולא יכול להיות קיים, בידיו של המאמין היחיד שמתקשה להבין את אותו המידע. (בן אליעזר, 1997). התעמולה הדתית באה לידי ביטוי בעלונים השונים שמופצים בין חברי הקהילה הדתית, בקלטות ווידאו והאודיו השונים שמפיקים רבנים ורבניות שונות (בעלי הידע והמידע), בהרצאות שונות שמתקיימות בכל רחבי הארץ, ובכל מיני אסיפות שונות ומגוונות שמתקיימות על בסיס תכונה אחת משותפת- יהדות. ההתייחסות לאישה ולמעמדה בהחלט שונה במגזר החרדי לעומת המגזר החילוני וזה בנוסף ליחסים המרוחקים שקיימים בין שני מגזרים אלו (לוי, 1988). אבחן כיצד מוצגת האישה החרדית במגזר זה בשני סוגי הפצה. האחת קלטת אודיו של הרב יעקב סופר שליט והשניה חוברת שמיועדת לנשים- איגרת לבת ישראל. בעבודה זו אבדוק את ההבדלים שבין התעמולה הדתית לתעמולה המסחרית לגבי אופן הצגת האישה-דימוייה, ההתייחסות למעמדה וכיצד תופסים את תפקידיה בכל אחת מסוגי התעמולות.
תאריך: 24.07.03