פרויקט וסמינריון, בנושא: סקירה מקיפה על המושג אג"ח תוך התמקדות על ההשוואה בין אג"ח ממשלתי לקונצרני.

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 16131
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

תקציר מנהלים בעבודה זו נסקור את שוק האג"ח הישראלי עם דגש על ההבדלים בין האג"ח  הקונצרני והממשלתי. תחום זה רחב ובעל נושאים רבים,בעבודה זו נשתל גם לשים דגש על ההבדל בין סוגי האג"ח הנ"ל לפני ואחרי משבר הסאב פריים .
במילה אחת על האג"ח ניתן לומר כי אג"ח נותנת תשואה לפי הסיכון שבה . השאלה היא איך כמה ולמה מתחלק הסיכון . סקירה כללית על המושג "אג"ח" הינו בעצם שטר חוב שהמנפיק מתחייב בו להעביר תשלומי קרן ורבית למחזיק האג"ח בפרק זה נדון בסוגי האג"חים השונים בישראל ובעולם , וכן נזכיר את הכלי הראשוני למדידת אג"ח והוא המח"מ . בנושא נסקור גם אץ התנאים המשפעים על התשואה באג"ח.
אג"ח ממשלתיות הינם אג"ח שמנפיקות ממשלות בעולם , ונחשבות חסרות סיכון .
בפרק זה נדון במושג אג"ח ממשלתיות יתרונותיהם חסרונותיהם , מי מנפיק אותם , למה מנפקים אותם נעבור על סוגי האג"ח הנסחרות בבורסה ונעמוד על ההבדלים בניהם .
אג"ח מוניציפאלי אג"ח המונפק ע"י עיירות . קיים בעולם שנים רבות , בישראל הנושא תופס תאוצה בשנים האחרונות .
בפרק זה נדון מדוע העיירות מנפיקות אג"ח , נעמיד פתרונות חלופיים לעיירות להשגת אשראי .
וכן נדון ברווחיות אג"ח זו למשקיעים וכן בסיכונה . אג"ח קונצרני  הוא אג"ח המונפק ע"י חברות בארץ ובעולם , אג"ח אלו ידועים בסיכון גבוה ומנגד בתשואה גבוה בפרק זה נסקור את סוגי האג"ח הקיימים , ונבחן מה משפיע על רמת הסיכון של האג"ח .
בנוסף נסקור את חברות הדירוג לאג"ח שהם חברות שמדרגות את סיכון האג"ח לפי המידע שבידיהם .
נדון ביתרונות הדירוג מול חסרונותיו , וכן בהשפעתו על המשקיעים . נסקור בפרק זה גם את המונח אג"ח לא מדורג (Bond High Yield) או בשמו העממי אג"ח זבל ,נסביר מהו הסיכון הגלום בו וכן מה הסיכוי הגלום בו . נזכיר בקצרה גם את ממדי האג"ח למינם , מדדים לאג"ח ממשלתיות וכן מדדי התל בונד לאג"ח קונצרניות , נדון בהרכב המדדים התנאים להשתייכות למדד וכו'.
הבורסה ושוק האג"ח בישראל בפרק זה נסקור את התפתחות הבורסה לשוק ההון בישראל , אילו ניירות נסחרים בה , וכן נסקור ברצף זמן נושאים חשובים שקרו בבורסה.
לאחר מכן נסקור את שוק האג"ח בישראל והתפתחותו . נזכיר את הרפורמות המס  שהיו בשנים האחרונות והשפעתם על שוק האג"ח . המשבר הכללי העולמי בפרק זה נסקור את משבר האשראי העולמי שתקף את העולם בשנת 2007 , נאמר כמה מילים על משבר "הסאב פריים האמריקאי" שגרם למשבר זה.
נסקור בכלליות את התפתחות המשבר וכן השפעתו על הכלכלה הישראלית ושוק האג"ח בפרט .
אג"ח קונצרני מול ממשלתי בפרק זה נערוך השוואה תיאורטית בין אג"ח קונצרני לאג"ח ממשלתי . את יתרונותיהם מול חסרונותיהם , את הדעה הרווחת כיום .וכן את היקף ההשקעה בהם .
בנוסף נסקור את ההבדלים בניהם לפני ואחרי משבר האשראי העולמי. החלק המחקרי לאחר מכן נתחיל בהצגת נתונים וניתוחם משלושת השנים האחרונות בארץ ובחול  לצורך אימות השערות המחקר שלנו:
1.       תשואה על אג"ח קונצרני תהייה גבוה מתשואה על אג"ח מדינה גם בארץ וגם בארה"ב. .
 טענה זו לא התאמתה כנכונה מחינה סטטיסטית הואיל והתוצאות לא היו חד משמעיות , אך הוכח קשר גבוה בין שניהם וכן בבחינה על פי גרף ניתן לראות כי בכל הבדיקות תשואת האג"ח הממשלתי הייתה גבוה יותר .

2 .      הפרשי התשואה בין אג"ח ממשלתי לבין קונצרני בארה"ב יהיה גבוה מההפרש בארץ התוצאות לא היו חד משמעיות לאמת את הטענה הנ"ל .מסקנת המחקר כי אין הוכחה סטטיסטית  שהפרש התשואה בין אג"ח ממשלתי לבין קונצרני בארה"ב יהיה גבוה מההפרש בארץ. לא על פי קורלציה ולא על פי הוכחה סטטיסטית . למרות שהפרש התשואה בין אג"ח ממשלתי לבין קונצרני בארה"ב יהיה גבוה מההפרש בארץ בכל המדגמים.

3 .      קיים קשר בין השינוי בריבית המשק לבין שינוי הריבית לבין באג"ח קונצרני וכן באג"ח ממשלתי , ובן בין שווי שוק הכולל של האיגרת לבין שינוי שער הריבית.
במחקר נמצא קשר של 42% בניהם ע"י בדיקת קורלציה, אך אין זה מספקי לקביעה הסטטיסטית חותכת .

4 .      הקשר בין שינוי הריבית לבין שינוי שווי מדד האג"ח ממשלתי גבוה יותר מהשינוי באג"ח קונצרני  .
השערה זו התאמתה כנכונה הואיל והפרשי הקורלציה באג"ח ממשלתי היו גבוהים בהרבה מהפרשי הקורלציה באג"ח קונצרני,  מעל לטעות המדגם.
5.      קיים קשר בין אחוז השינוי בשווי מדד אג"ח ממשלתיות לבין מדד תל בונד 20 .
6.      ניראה כי קיים קשר גם בשווי המדד וגם בשווי השוק בין מדד תל בונד 20 לאג"ח ממשלתי. ע"פ קורלציה וכן ע"פ ניתוח טכני של הגרף .
בנוסף ניתן לראות שהמגמות דומות אך אג"ח קונצרני הרבה יותר חשוף לשינויים.
  7.      קיים קשר בין מדד התל בונד למדד djcb(dow jons corp bond index)מדד האג"ח האמריקאיות המובילות .לא אומת כי קיים קשר בין שני מדדים אלו .
סקירה ספרותית בפרק זה סקרנו את המאמרים שעליהם הסתמכה עבודה זו .

1 .      תקציר מנהלים -3
2 .      מבוא …6
3 .      סקירה כללית על  המושג "אג"ח" —
7
4 .      אג"ח ממשלתיות  –9
4 .1. מלווה קצר מועד (מק"מ) 9
4 .2. אג"ח צמודות למדד -10
4 .3. אג"ח צמודות לדולר ..11
4 .4. אג"ח ממשלתיות שאינן צמודות -12
5.        אג"ח מוניציפאלי 14
6 .      אג"ח קונצרני  ..
17
6 .1. דירוג החברות –.19
6 .2. אג"ח זבל – Bond High Yield -22
6 .3. מדדי התל בונד –.
5 7.      שוק האג"ח בישראל –
26
7.1. הבורסה לניירות ערך בישראל …26
7.2. שוק האג"ח בישראל …26
7.3. הרפורמה במיסוי שוק ההון –28
8 .      המשבר הכלכלי העולמי   ..30
8 .1. השפעות המשבר על הכלכלה הישראלית  -31
אג"ח ממשלתי מול אג"ח לקונצרני –…33
9.1. אג"ח מדינה מול אג"ח חברות לפני ואחרי "המשבר" –34
1 0.    מתודולוגית המחקר –35
1 0.1 השערות המחקר וצורת מחקרם -35
1 0.2
מסקנות המחקר –39
1 1. סקריה ספרותית של מאמרים וכתבות שנעזרנו בהם  בעבודה זו. –.51
      סקירת מאמרים באנגלית -51
      סקירת מאמרים בעברית  -55
ביבליוגרפיה –..58
נספחים -61