פרויקט וסמינריון בנושא השפעת הדיבידנד ומדיניות הכרזת הדיבידנד על שער המניה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 14578
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

השפעת הדיבידנד ומדיניות הכרזת הדיבידנד על שער המניה שוק ההון הוא ללא ספק אחד מהתנאים הבסיסים לשוק וכלכלה מפותחת.
ועיקרו של שוק ההון הוא ללא ספק מניות החברות הנסחרות בו , בנוסף קיימים גם ניירות ערך נוספים הנסחרים בבורסה, אך עבודה זו לא תעסוק בהם .
עבודה זו תסקור את המושגים העיקריים בשוק ההון , תוך התמקדות בשוק הישראלית .
בנוסף תסקור העבודה את המושג מניה לעומק. וכן נעבור על ממדי המניות הנסחרים בארץ, ומשמעותם כלפי השוק .
בעת שאנו באים לבחון את שוק ההון עלינו לזכור דבר אחד חשוב מאוד, שהמשקיעים הלו הן בעלי המניות . אינם משקיעים בחברות שלא על מנת לקבל שכר  , אלא ההשקעה שלהם בחברה כדי לגזור קופונים הלו הם הדיבידנדים ממנה .
לכן בגישה הבסיסית ביותר שווי הוא סכום התקבולים המהוונים הצפויים מימנה . כמובן שהנושא עמוק יותר , וכולל מושגים נוספים כמו : שיעור צמיחה, מכפילי הון , וכו'. עבודה זו תסקור את נושא תמחור המניות לעומק.
ע"י סקירת המודלים להערכת מניות וניתוחם , לדוגמא : מודל חלוקת דיבידנדים ,מודל גורדון . וכן נדון כיצד ניתן להעריך חברה שלא מחלקת דיבידנדים.
נושא נוסף שנסקור בעבודה זו הוא : האנומליות בשוק ההון. בנוסף נעבור על שני הגישות לניתוח מידע לצורך השקעה במניות הנהוגות כיום , הלו הן.
ניתוח טכני- הנחת הבסיס של שיטה זו היא, הואיל ואנו חיים בשוק שהמחיר בו נקבע לפי היצע וביקוש , התנועות של השוק כלפי המגמה האופטימאלית איננה מדויקת אלא בנויה מעליות וירידות עד להגעה לנקודה זו.
גישה זו מנתחת את העליות והירידות על מנת לדעת את הגישה האופטימאלית . ניתוח בסיסי- גישה שמרנית יותר ע"פ נתוני החברות והמכפילים שלהם , גישה זו מתייחסת רק למחיר האופטימאלי שאמור להיקבע ולא "לתיקונים" כמו בניתוח טכנאי.
בנוסף נזכיר מספר מבחנים לבדיקת יעילות המידע של השוק .
הנושא העיקרי של עבודה זו יהיה : מהו הדיבידנד לפי מה הוא נקבע ואיך הוא משפיע על שעור המניות . בעבודה זו נסקור כיצד חברות קובעות דיבידנדים, וכן מדיניות דיבידנדים בנוסף נסקור מאמרים אקדמאים שנכתבו בעיניים אלו וכן נערוך מחקר על בסיס נתונים , על מנת לאושש או להפריך מספר טענות מחקר, בנושא השפעת הכרזת דיבידנד וכן השפעת קביעת מדיניות דיבידנד על שווי המניה. סיכום החלק המחקרי שלנו :
בשוק בישראל לא ניתן להוכיח כי קביעת מדיניות דיבידנד מעלה את התשואה על מניות . שלא כמו בשוק בארה"ב . יתכן וחוסר היכולת להוכיח נובע , מגודלו הקטן של השוק שלנו.
דבר נוסף שניבדק הוא האם הכרזת דיבידנד מעלה את שווי המניה.
ונירא כי לא ניתן להוכיח נושא זה. במחקר נוסף שביצענו ראינו את ההפך מהנושא כלומר שלאחר ההכרזה על דיבידנד שווי המניות יורד. הצלחנו להוכיח השערה זו ברמת סבירות  של 99.97% .
תוכן עניינים
1.      תקציר מנהלים
2 .      מבוא
3.      מושגים מקדימים
3 .1  שוק ההון
3 .2  הבורסה לניירות ערך בת"א וכלליה.
3.3  מניה
3 .4  מדדי המניות
4 .      דיבידנד 5.      יעילות שוק ההון
6 .      האנומליות- Anomalies 7.      גישות ליעילות המידע
6 .1.
הניתוח הטכני
6 .2.
הניתוח הבסיסי
6 .3.
המבחנים לבדיקת יעילות המידע של השוק 7.
הדיבידנד , מהותו ודרכי קביעתו. 7.1. מהו דיבידנד:
7.2. שיקולים בקביעת מדיניות הדיבידנד 7.3.  מדיניות הדיבידנד בשוק משוכלל והשפעתו על שער המניה.
7.4.  מדיניות חלוקת דיבידנד בחברות ציבוריות 7.5. מודל הערכת דיבידנדים 7.6.  מודל הצמיחה הקבועה, גורדון 7.7. הערכת שווי מניות של חברה שאינה מחלקת דיבידנד
8 . סיכום סקירה תיאורטית והקדמה למחקר האמפירי 9. המחקר האמפירי 9.1. מתודולוגית המחקר 9.2. שאלת מחקר 1
9.3. שאלת מחקר 2
9.4. שאלת מחקר 3
1 0. סקירה ספרותית
1 1. ביבליוגרפיה
1 2. נספחים