החברה הערבית בישראל, כולל הערות מנחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 88
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2464

תקציר העבודה

ממן 11
החברה הערבית בישראל תשובה
1 :   מבוא:
הקהילה הערבית בישראל הינה אחת מני קבוצות רבות המרכיבות את הפסיפס החברתי בישראל. פסיפס זה מהווה לא אחת סיבה למתחים ואף שסעים בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית.  מבין קבוצות המיעוטים השונות בישראל, מצבה ומעמדה של הקהילה הערבית הינה מיוחד במינו מסיבות רבות; היסטוריות, דתיות, דמוגרפיות, וכן בשל מצבם החברתי והכלכלי של הקהילה-שהינו תוצאה ישירה של יחס מפלה, חוקים מפלים, והזנחה מצד המדינה.                             נסיבות הקמתה של מדינת ישראל, יעדיה, ההתמקדות בבניין אומה יהודית כמקלט ליהודי העולם, והמשך הסכסוך הצבאי, הולידו והעמיקו עם הזמן את השסע העמוק והטעון כל כך בין היהודים והערבים במדינת ישראל, ובנוסף דחקו את ערביי ישראל אל מחוץ לקולקטיב הישראלי.  לאחר ביטול הממשל הצבאי ב-1967, החלו הערבים להשתלב במערך הכלכלי והפוליטי בישראל. אי השוויון, תחושות הקיפוח, והכרסום במבנה החברתי המסורתי, עוררו את התודעה האתנו-לאומית הפוליטית של החברה הערבית בישראל.
אירועים ותהליכים פוליטיים משמעותיים שיוו לתודעה זו שוויון פלסטיני, והעצימו את המרכיב הפלסטיני בהגדרת הזהות העצמית, אך לא   ביטלו את המרכיב הישראלי, המשקף את מציאות החיים היומיומית.                                  התהליך ההיסטורי ותוצאותיו, הגבירו את הצורך הרגשי בגיבוש ובחידוד זהות הקהילה הערבית בישראל.  טקסים חברתיים, ומערכת סמלים מהווים את הגורם המרכזי בגיבוש הקהילה.                         ואכן בישראל מסמנת הקהילה הערבית-פלסטינית את "גבולותיה" ביחס לרוב היהודי מחד גיסא, וביחס לפלסטינים בגדה וברצועה מאידך גיסא, באמצעות סמלים שונים.                                                                                         מאז שנת 1948 נאלצו ערביי ישראל להסתגל למציאות חדשה. ההיפרדות הכפויה ממדינת הלאום הפלסטינית, איבוד אדמותיהם ורכושם, והפיכתם למיעוט במדינה יהודית הייתה, ועודנה טראומטית עבורם. ישראל הוקמה על מנת לממש את ההגדרה העצמית של העם היהודי,  ומתוקף כך השפה, הסמלים, ההמנון, החגים, וכו', מזוהים כולם עם הדת והאומה היהודית. אין אף מועד רשמי סמל כלשהו, משותף ליהודים ולערבים כאחד (ואף להפך, ימי חג עבורנו כגון יום העצמאות הוא יום טראומתי עבור ערביי ישראל)  , ולכן מבחינת זהות, כמעט ולא נותר מקום לערבים בישראל לפתח זיקה ישראלית או הרגשת שייכות ושותפות לקולקטיב הישראלי.                                              בנוסף, מצאו עצמם ערביי ישראל בשני העשורים הראשונים להקמת המדינה, מבודדים ומנודים אל מול הערבים במדינות ערב השכנות שהתייחסו אליהם בבוז וראו בהם "בוגדים ומתייהדים", מעצם הישארותם בגבולות המדינה היהודית.   …