החברה הערבית בישראל כולל הערות מנחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 91
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2157

תקציר העבודה

ממן 13
החברה הערבית בישראל תשובה
1 :
השתתפות ערביי ישראל בבחירות מאז קום המדינה יחסם של ערביי ישראל לבחירות משתנה מעת לעת. על פי הנתונים המוצגים בטבלה, ניתן לראות הבדלים חדים באחוזי ההשתתפות של ערביי ישראל בבחירות בשני העשורים הראשונים לקום המדינה (1949-1973, שיעור השתתפות גבוה), לבין העשורים הבאים (1977-2009, אחוזי ההצבעה יורדים בצורה משמעותית). לנתונים אלו גורמים שונים ומגוונים, ובעיקרם גורמים אידיאולוגיים כגון; סיבות אידיאולוגיות השוללות את הלגיטימיות של המדינה, אכזבה וייאוש כתוצאה מאין ספור הבטחות שווא (הן מצד המפלגות הערביות, והן מצד ראשי הממשלה הנבחרים), גורמים סיבתיים הקשורים למאורעות שקראו סמוך למועד הבחירות, התעוררות דתית, ועלייתן של תנועות דתיות כגון התנועה האסלאמית. אומנם ישנם גם כאלו שאינם מצביעים מסיבות שאינן בהכרח אידיאולוגיות כגון, חוסר התמצאות, היעדר פנאי וכד', אך אלו מהווים אחוז קטן וזניח יחסית. סביר להניח שללא הגורם האידיאולוגי, הפער בהשתתפות בבחירות בין היהודים לערבים היה כמעט ונעלם.
ישנם הטוענים כי האחוז הגבוהה של המשתתפים הערבים בבחירות בשני העשורים הראשונים לקום המדינה היה תגובה של כניעה לסדר החדש שקם לאחר מלחמת השחרור, וכמחאה על מדיניות הפיקוח והשליטה בעת קיומו של הממשל הצבאי. מאז שיעור אחוזי הערבים המשתתפים בבחירות נמצא בירידה מתמדת משנה לשנה.
בין אלו שאינם משתתפים בבחירות מטעמים אידיאולוגיים ניתן לעשות הבחנה בין שתי קבוצות עיקריות:
אלה הנמנעים מהבחירות באופן קבוע, מתוך עיקרון אידיאולוגי: עימם נמנים פלגים לאומנים רדיקליים (כגון "בני הכפר"), ואסלאמיסטיים קיצוניים ("הפלג הצפוני" של התנועה האסלאמית). …