אירופה ערש הלאומיות - - ציון: 90

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 16
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1449
מספר מקורות 100

תקציר העבודה

            ממ"ן 16
קורס 10403 – אירופה ערש הלאומיות יחידה 8
שאלות המטלה שאלה
1      (30 נקודות) א.      השוו בין מילות ההמנון האנגלי לבין אלה של ההמנון הישראלי.
ב.      הסבירו כיצד מסייעים אלה ביצירתה של מודעות לאומית.
שאלה
2     (35 נקודות) יצירותיו של סמטנה "הברנדרבורגים בבוהמיה", "דליבור", ו"ליבושה" ביקשו להיות לאומיות. כיצד מגשימה כל אחת מהן את הרעיון בדבר מוסיקה לאומית? האם אחת מהן עושה זאת, לדעתכם, ביתר הצלחה? אם כן, מדוע?
שאלה
3     (35 נקודות) הנרי וסרמן, מחבר-שותף של היחידה "המלחין סמנתה והלאומיות הצ'כית" כותב:
"על ידי המצאה של 'אותנטיות' בתחום המוסיקה והריקוד שהסתפחה אל מורשת 'אותנטיות' של מעשיות עם מקסימות, קנתה לעצמה הלאומיות עוד נדבך של ליכוד חברתי." הסבירו כיצד פועלת המוסיקה בשירות הלאומיות? הציגו את מקרהו של סמנתה כדוגמא מרכזית.
1 א God Save the King הַתִּקְוָה God save our gracious King, Long live our noble King, God save the King:
Send him victorious, Happy and glorious, Long to reign over us:
God save the King.
Oh Lord, our God, arise, Scatter his enemies, And make them fall.
Confound their politics, Frustrate their knavish tricks, On Thee our hopes we fix, God save us all.
Thy choicest gifts in store, On him be pleased to pour; Long may he reign:
May she defend our laws, And ever give us cause To sing with heart and voice God save the King.
כָּל עוֹד בַּלֵּבָב פְּנִימָה נֶפֶשׁ יְהוּדִי הוֹמִיָּה מִזְרָח קָדִימָה עַיִן לְצִיּוֹן צוֹפִיָּה –    עוֹד לֹא אָבְדָה תִּקְוָתֵנוּ הַתִּקְוָה בַּת שְׁנוֹת אַלְפַּיִם לִהְיוֹת עַם חָפְשִׁי בְּאַרְצֵנוּ אֶרֶץ צִיּוֹן וִירוּשָׁלַיִם ההמנון האנגלי שנמצא בשימוש מאז המאה ה-18 אינו אלא שיר תפארת ופאר למלך. השימוש בשיר זה לאורך מאות השנים וגם שינויו כאשר ישנה מלכה, הופך את השיר הנ"ל לשיר הלל לשושלת המלכותית כולה. גם בימינו שהסמכות בממלכה אינו נתון בידי בית המלוכה, עדיין מקפידים האזרחים לשיר בגאון את שיר ההלל למלכתם.
1 ב המנון לאומי, כמו גן כל שיר מודרני, מורכב ממילים ומנגינה. המילים הן אלה שנותנים להמנון את המשמעות הלאומית שלו באמצעים שונים, ואילו הלחן נותן את התוסף – תוסף רב משמעות שעוזר לשומעים להזדהות עם השיר.
2 "הברנדרבורגים בבוהמיה" אופרה ב-3 מערכות שנועדה לתפוס את לאומיותו של העם הצ'כי. סיבת כתיבתה של האופרה רומנטית קצת פחות – תחרות נושאת פרסים. עלילת האופרה הינה לאומית ביותר ומודגש בה הניצחון הצ'כי על האויבים.
רודולף מבית הבסבורג רוצח את מלך בוהמיה. המלכה מבקשת את עזרתו של מנהיג ברנדבורג אולם הוא גומל לה במסע שוד, רצח וביזה בבוהמיה.
3 הצירוף של שני המושגים "מוסיקה" ו-"לאומית" הינו בעייתי. שכן מה מקשר בין תווים מסויימים לאומה זו או אחרת?