זכויות משרתים במילואים לעומת זכויות נשים בהריון

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא. 3
איסור אפליה – נקודת המוצא. 5
דיני העבודה כמקרה פרטי של שוויון במגזר הפרטי 7
מניעת אפליה במקום העבודה. 9
חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. 9
חוק עבודת נשים.. 10 זכויות נשים בהריון במקום העבודה. 11
הזכאות הכספית של האם – חוק ביטוח לאומי 13
פיטורי יולדת – חוק פיצויי פיטורין 13
זכויות יולדות – משפט משווה. 14
זכויות חיילי מילואים.. 17
זכויות חיילי מילואים.. 17
חוק שירות מילואים.. 17
זכויות חיילי מילואים בהתאם לחוק הביטוח הלאומי 18
חוק חיילים משוחררים.. 18
זכויות חיילי מילואים – משפט משווה. 19
זכויות להורים ומשרתי מילואים – סיכום ביניים.. 22
זכויות יולדות וזכויות חיילי מילואים – סוגיות להשוואה. 23
"חובת הגילוי" של מועמד לעבודה. 24
שלילת זכאות. 28
גובה התגמול. 29
מענקים.. 29
נטל ההוכחה במקרה של פגיעה. 30 סיכום.. 31
ביבליוגרפיה. 33
מבוא
המגדר הינו חלק בלתי נפרד מחיינו והתנהלותינו כחברה מפותחת. למרות היותנו מתיימרים לחיות בעולם מודרני ומתפתח, חלק לא מבוטל מההגדרה העצמית שלנו, חובותינו וזכויותינו מהווים נגזרת ישירה של מעמדנו המגדרי, וזאת לטובה ולרעה.
אחת מהנקודות המהותיות בחיינו, שבה אנו נוכחים כי המגדר בא לידי ביטוי באופן מהותי הינו זכויותינו וחובותינו במקום העבודה. החשש מאפליה מגדרית במקומות העבודה מהווה מושא לחקיקה אשר בה נדון בהמשך העבודה.
בעבודה זו אבקש לקחת את אחד מההגדרות המגדריות העיקריות המתקיימות אצל נשים בלבד והיא הבאת ילדים לעולם, לעומת אחד מהמאפיינים המגדריים הגבריים במדינת ישראל, והוא היציאה לשירות מילואים.
לא נעלמה מעיני העובדה כי ישנן גם נשים אשר מבצעות שירות מילואים פעיל, אך לנוכח העובדה כי בדיקות אמפיריות מעלות כי מדובר באחוז שולי של נשים, אתייחס בעבודה זו ליציאה לשירות מילואים כחובה שמהווה במידה לא מבוטלת חובה החלה על הגברים בלבד. תמיכה בגישה זו ניתן לקבל לנוכח העובדה שחלק נרחב מהזכויות המוקנות למבצעי שירות מילואים, נחקקו טרם החל לעלות מספר הנשים המשרתות בשירות מילואים פעיל, ולכן במקור זכויות אלו יוחדו כמעט לחלוטין לגברים בלבד. הלידה לנשים ושירות מילואים לגברים מהווים חלק בלתי נפרד מחייהם של פרטים רבים בחברה הישראלית, ובעבודה זו אבקש לבחון כיצד הלידה ושירות המילואים באים לידי ביטוי מבחינת מקום עבודתו ופרנסתו של הפרט, והאם ניתן להשוות ולהבדיל בין הזכויות במקום העבודה שמקבלות נשים לנוכח היותן מביאות ילדים לעולם, לעומת זכויות שמקבלים גברים לנוכח חובתם לצאת לשירות מילואים.
ברור לי כי השוואה זו אינה נקייה מקשיים לא מבוטלים, וההבדלים בין הבאת ילדים לעולם ליציאה לשירות מילואים הינם ניכרים. עם זאת, ברמת הפשטה גבוהה ניכר כי מדובר ב"פעולות" אשר מהוות חלק בלתי נפרד ממרקם החיים של רבים מהפרטים בחברה, שאינן נעשות מבחירה מלאה (למרות שכניסה להריון כן מתבצעת מבחירה, הרי שאישה המעוניינת בילדים אינה יכולה לבחור שלא ללדת) ופוגעות בפרודוקטיביות של האדם במקום עבודתו.
זכויות הנשים בכל הנוגע להיריון ולידה, כמו גם זכויות המשרתים בשירות מילואים מעוגנות בחקיקה הישראלית, ואבחן את חקיקה זו להלן. חקיקה זו מהווה במידה לא מבוטלת חיסרון למעסיק אשר מעסיק אישה לנוכח זכויותיה של האישה בעת היריון ולידה ולמעסיק אדם המשרת בשירות מילואים, מכיוון שאלו מהווים עול משמעותי על המעביד, ועל כן החוק מבקש למנוע מהשיקולים האמורים להיות שיקול של מעסיק בבחירת עובד, ובעבודה זו אבקש, בין היתר, לבחון האם החוק מספק הגנות דומות ליולדות ולמשרתי המילואים.
בנוסף, היולדות ומשרתי המילואים מקבלים זכויות והטבות שונות ואבקש לבחון האם ההטבות דומות.
בעבודה זו אסקור ואבחן את הזכויות הניתנות ליולדת ולמשרת בשירות מילואים הן מבחינת המעסיק ואיסור אפלייתם והן מבחינת הזכויות הניתנות על ידי המדינה, וזאת על מנת לנסות ולבחון האם ניתן להצביע על מגמה לצמצם או להרחיב את זכויותיהם של היולדות וחיילי המילואים.
המטרה בהשוואה האמורה הינה לבחון האם ניתן להצביע על אפליה מגדרית בין שתי האוכלוסיות הנבחנות, והאם המחוקק בעצמו מפלה אוכלוסיה אחת על חשבון האוכלוסייה השנייה.