דימויים נשיים בסדרה "סרוגים" - ציון מעל 90

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 8330
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא                                                                                                    3
סקירת ספרות                                                                                     4
מתודולוגיה                                                                                         משפטים ממצאים:
האישה כרומנטית, רגשנית וצמאה למערכת יחסים                          17
עצמאיות וכוחניות לעומת תלותיות האישה                                      20 האישה במרחב הביתי                                                                         24
דיון ומסקנות                                                                                     26
ביבליוגרפיה                                                                                       29
בעבודה זו אבקש לנתח דימויים נשיים מרכזיים העולים מסדרת הדרמה הטלוויזיונית "סרוגים".
תקשורת ההמונים בכלל והטלוויזיה בפרט מהווה מקור  מידע המחזקת את ההפרדה בין "גברי" ל"נשי" ועוזרת לשמר את מקום האישה במרחב הפרטי (ליבס, 2003). מהספרות שסקרתי עולה כי האישה מוצגת באמצעי התקשורת בעיקר באופן סטריאוטיפי, מפלה וחד ממדי. הטענות המרכזיות העולות מן הספרות הן כי האישה מוצגת בתקשורת באופן מסורתי למדי: כאם ועקרת בית (וסטרגרד ושרודר, 1985), כתלותית וכנועה לגברים (למיש, 1996,1997), כרגשנית (למיש, 2001) וכאובייקט מיני (פירסט, 2000). מצד שני, נמצאו גם טענות כי בשנים האחרונות חל שינוי בהצגת האישה בתקשורת וכי האישה המודרנית שלא כבעבר מוצגת כאישה עצמאית, קרייריסטית וחזקה (למיש, 2001). מטרתי בעבודה זו היא לבדוק את הטענות המרכזיות הללו העולות מן הספרות ולבחון האם אכן חל שינוי בהצגת הנשים כיום על מסך הטלוויזיה או שבעצם אין חדש תחת השמש. כאמור בעבודה זו אתמקד בסדרה הטלוויזיונית "סרוגים", סדרה העוסקת בנשים דתיות רווקות בשנות ה-30 לחייהן החיות ב"ביצת הרווקים" של קטמון בירושלים בשנות ה-2000.
סדרה זו רלוונטית לעבודה העוסקת בדימויים נשיים ויכולה להציג פן אחר של הצגת נשים שכן מדובר באוכלוסייה מאוד ספציפית וייחודית של נשים. בנוסף, סדרה זו רלוונטית גם לניתוח ייצוג אוכלוסיית הדתיים בכלל, והדתיים הרווקים בפרט, בתקשורת הישראלית.