פרוסמינריון בתקשורת כתרבות- ייצוג הנשים בפרסומות לבשמים לגברים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 90
שנת הגשה 2022
מספר מילים 3414
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

פרוסמינריון בתקשורת כתרבות
שבו נחקר ייצוג הנשים בפרסומות לבשמים של גברים
קיבל ציון של 90 בעבודה
סקירת ספרות ……………………………………………………………….עמ' 1-2
שאלת המחקר ………………………………………………………………. עמ' 3
ניתוח הפרסומות……………………………………………………………עמ' 4-8
דיון וממצאים …………………………………………………………….עמ' 9-10
ביבילוגרפיה…………………………………………………………….. עמ' 11

סקירת ספרות
אינספור חוקרים בארץ ובעולם, עסקו בעוצמתם ובמרכזיותם של אמצעי התקשורת בחיינו, כמי שמציגים בתכניהם ערכים מגוונים אשר משקפים דימויים שונים כגון: לאום, מעמד, עדה, נשיות, גבריות ועוד. דימויים אלו, מאפשרים לנו לחזור ולשנן אמיתות שאנו מכירים זה מכבר, או להיחשף לדרכי חשיבה חלופיות.
בעבודה זו, ברצוני לעסוק בייצוגן של נשים בפרסומות, תוך עמידה על דימוייהן. חוקרים רבים טוענים כי דימויה של האישה בפרסומות הינו נחות מדימויו של הגבר: האישה נתפסת כחלשה, אינה עצמאית אלא תלותית בגבר, היא מוצגת כאובייקט מיני, כמי שעליה להלחם בטבע על מנת לספק את אידיאל היופי בעבור הגבר וכדומה.
בעבודה זו, ברצוני לעסוק בייצוגן של נשים בפרסומות. לצורך זה, אציג בחלק הראשון של העבודה סקירת ספרות שעוסקת בנושא דימוי הנשים בחברה ובתרבות ובנושא דימוי הנשים בתקשורת.
לאחר מכן, אבחן את הגישות השונות של החוקרים העוסקים בייצוגן של נשים בפרסומות וזאת תוך התמקדות וניתוח של פרסומות של בשמים הפונות לגברים ובהן נעשה שימוש מיני בדימוייה של האישה ובחלק האחרון של העבודה אציג דיון שבו אקשר בין ממצאי הניתוח לבין סקירת הספרות.
דימוי הנשים בתרבות נחקרה על ידי קון א. (1995), במאמרה, קון עוסקת בטקסטים פורנוגרפיים ואלה לדעתה מהווים טקסט סגור שמכיל בתוכו מסר אידיאולוגי ברור וחד משמעי בנוגע ליחסי הכוח והשליטה בין גברים לנשים. לטענתה, טקסטים כאלה יוצרים "משטר של ייצוג" שבתוכו נשים מוצגות כאובייקט וכחפץ עבור הגברים שהם הקורא האידיאלי של טקסט פורנוגרפי. קון טוענת שטקסט פורנוגרפי מבנה את ההבדלים בין המינים כך שהגבר הוא השולט, האקטיבי והמתבונן בעוד שהאישה היא הפסיבית שמהווה אובייקט להתבוננות, לצרכים ולשליטה של הגבר. הטקסטים הפורנוגרפיים מציבים את הקורא האידיאלי, הגבר, בעמדה שמאפשרת לו להפיק הנאה מפעולת המציצנות לגוף הנשי, כך שהוא מסוגל לנתק את עצמו מהתייחסות לאישה כבעלת מהות אנושית ולהתייחס אליה כסוג של חפץ. כלומר, הטקסטים הפורנוגרפיים יוצרים החפצה של הגוף הנשי. תהליך זה נעשה בין היתר באמצעות קיטוע של הגוף הנשי בעבודת המצלמה. הקיטוע בא לידי ביטוי בהתמקדות באיברים מסוימים בגוף הנשי בצורה שמנתקת את הצופה מהתייחסות אליה כאנושית.
בדומה לקון, גם וסטרגארד ט. שרודר ק.(1985)אומרים כי הנחת היסוד היא שפרסומות מהוות חלק ממנגנון אידאולוגי שמשעתק זהויות מגדריות (של נשיות וגבריות) באמצעות העברת ערכים ודימויים שפונים לקהל גברי ונשי, כך שהפרסומות כז'אנר מגדירות לקהל באופן ברור וחד משמעי מה זה להיות גבר או אישה.