התעמרות בקשישים בישראל: הערכת המצב החוקי וניתוח מדיניות ענישה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 8252
מספר מקורות 39

תקציר העבודה

תוכן:

1 .
מבוא –
עמ' 2
2 . אוכלוסיית הקשישים במדינת ישראל –
עמ' 3
3 . מהי תופעת התעמרות בקשישים?

עמ' 5
4 . הקושי באומדן שכיחות הבעיה –…
עמ' 10 5. התעמרות בקשישים בישראל- הערכת המצב החוקי
עמ' 12
6 . מדיניות ענישה -.
עמ' 22
7. דרכי התמודדות לצמצום תופעת ההתעמרות בקשישים —
עמ' 26
8 .
סיכום –
עמ' 28
ביבליוגרפיה
עמ' 29

1 .
מבוא
ברצוני לפתוח בסיפור אישי אשר הביא אותי לבחירת נושא עבודה הסמינריונית שלי- זכויות קשישים ככלל, ונושא התעמרות בקשישים בפרט: סבי, שיזכה לחיים ארוכים, הינו אלמן בן 86 המתגורר לבדו בעיר חולון. לפני כשנה בשיחה שניהלנו הוא תיאר לי כיצד התוודע הוא לזכותו לקבלת שירות הממומן מטעם ביטוח לאומי- עזרה במטלות היומיומיות בבית על ידי מטפלת על בסיס דו שבועי. לדבריו כאשר התהלך הוא ברחוב, נגשה אליו אישה זרה (אשר לאחר מכן התגלתה כעובדת סוציאלית), שאלה לגילו והאם הוא נתמך באופן שתואר. כאשר השיב הוא בשלילה, אותה אישה לקחה את מספר הטלפון שלו, וכחודש לאחר שיחתם, מטפלת כבר הייתה בביתו. כל זאת הודות לטוב ליבה ונכונותה של אישה זרה. סיטואציה זו אשר סבי תיאר גרמה לי להבין כי המידע לקשישים בדבר זכויותיהם אינו נגיש. יש צורך להגביר מודעות לצרכיה וזכויותיה של אוכלוסיית הקשישים הן בקרב הקשישים והן בקרב כלל האוכלוסייה.
בחירתי בנושא התעמרות בקשישים בפרט, נובעת מן העובדה שנדמה כי לאחרונה התעמרות נגד קשישים הפכה לתופעה נפוצה בארץ. לא עובר יום מבלי שמתקבל דיווח חדשותי על קשיש שעבר ניצול או תקיפה אלימה, אם על ידי עובד זר, בן משפחה, שכן, פורצים, גנבים ועבריינים מכל סוג שהוא. מצער ומפתיע שהמצב הגיע לכדי כך, בייחוד לאור ההיסטוריה שמלמדת על יראת כבוד כלפי זקני השבט.    הנתונים הסטטיסטיים לא נוטעים אופטימיות ומצביעים על שיעור מדאיג – אחד מתוך חמישה קשישים בישראל הוא קרבן להתעללות.
אלימות כלפי קשישים מדאיגה אף יותר לאור העובדה שקשישים רבים חוששים להתלונן נגד הפוגע, בין אם מדובר במטפל זר ובין אם קרוב משפחה, משום שהם תלויים בהם ומוגבלים במקרים רבים מבחינות אחרות כגון: קשיי שפה, חוסר ידע ומודעות לזכויותיהם או חוסר אמון ברשויות בטיפול בבעיה.
בעבודה זו תחילה אסקור את אוכלוסיית הקשישים ואת ההתעללות באוכלוסייה זו במדינת ישראל.
לאחר מכן אנסה לעמוד על הגדרת התופעה והקושי באומדן שכיחותה. בשלב הבא אבצע סקירה של הערכת המצב החוקי למיגור התופעה והכשלים הקיימים בה, ואנתח את מדיניות הענישה הקיימת בחברה הישראלית בהתייחסותה לתופעה לאור הפסיקה בנושא.
חשוב לזכור כי גם אם כיום הורינו לא שייכים למעגל הקשישים, ביום מן הימים הם יגיעו לשם וכך גם אנחנו. מיגור תופעת ההתעמרות בקשישים בחברה הישראלית חשובה על מנת ליצור עתיד טוב יותר להורינו, לנו ולדורות הבאים.