עבודת סיום תואר - סמינריון בנושא נשים בטלוויזיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 12478
מספר מקורות 40

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
מבוא תיאורטי                                                                                                    9
– 1
התיאוריה הפרשנית של פיסק                                                                                1
ריאליטי והטלוויזיה                                                                                              2
דרמה והטלוויזיה                                                                                                 3
דימויי נשים בטלוויזיה                                                                                          3
הגמוניה גברית                                                                                                    6
שאלות המחקר                                                                                                    8
שיטת המחקר                                                                                                     10 ניתוח                                                                                                    21 2121 – 11
רקע על "הישרדות"                                                                                             11
ניתוח שלושת הפרקים הראשונים של "הישרדות"                                                     10 רקע על "הבורר"                                                                                                 משפטים ניתוח שלושת הפרקים הראשונים של "הבורר"                                                         16
דיון                                                                                                      29 2929 – 22
מגבלות המחקר                                                                                                   27
הצעות אפשריות למחקרי המשך                                                                             27
רשימת מקורות                                                                                                32 – 29
תקציר:
במחקר זה, נבחן עד כמה משמרות תוכנית הריאליטי "הישרדות" ותוכנית הדרמה "הבורר" את התפיסה ההגמונית השלטת של תפקיד האישה כעקרת בית, כאם וכדמות מינית, לעומת תפקידו של הגבר, המשמש כאיש קריירה וכמפרנס. בתוכנית הריאליטי "הישרדות" בחרנו להתמקד בקטעים נבחרים מתוך שלושת הפרקים הראשונים של העונה החמישית הנקראת "הישרדות – איי קמרינס". בתוכנית הדרמה "הבורר", נבחן קטעים נבחרים מתוך שלושת הפרקים הראשונים. המחקר מתבסס על שלוש תיאוריות מרכזיות.
התיאוריה הראשונה בה נשתמש הינה התיאוריה התרבותית-פרשנית של פיסק (1985/1995), העוסקת בהגדרת טקסטים, כטקסטים פוליסמיים ובהבנת המשמעות השונה של קוראי הטקסט. התיאוריה השנייה בה נעסוק הינה התיאוריה הפמיניסטית.  Arthurs (2003), מציין במאמרו כי תיאוריה זו, דנה במעמדה של האישה בחברה כנחותה, חלשה פיזית, משמשת לתפקיד המאהבת וכעקרת בית.
התיאוריה מספקת את היסודות עליהם מבוססת האפליה וההגמוניה הגברית. התיאוריה השלישית עליה נתבסס, הינה התיאוריה ההגמונית של גיטלין (1979/1995), המתייחסת לאופן בו אנשי הפקת הטלוויזיה ויוצרי הסדרה, מושפעים מערכים הגמונים של החברה ומעבירים את אותם ערכים הגמונים בתוכניות הטלוויזיה השונות. בחרנו לנתח שני טקסטים מז'אנרים שונים ולכן, נעסוק בניתוח תיאורטי של ההבדלים ביניהם על רקע מגדרי.
 ניתוח תוכנית הריאליטי "הישרדות", מאפשר את בחינת יכולתם של מפיקי התוכנית לעצב את תפיסתנו על המציאות. לעומתה, "הבורר", תוכנית דרמה  אשר מתוסרטת מראש, מאפשרת לנו, הצופים, הצצה לעולם הפשע הישראלי, לדפוסים הגמונים בתוכו ולהשקפת עולמם של יוצרי הסדרה. הדיון במחקר זה, יסתמך על מתודולוגיה של ניתוח טקסטים, בדגש על ניתוח סמיוטי של הסמלים בתכניות, כפי שמתוארת במאמרו של רולאן בארת (1977), "רטוריקה של הדימוי". בסופו של המחקר, נציג את מסקנותינו על פי ניתוח שתי תוכניות אלה.