תורת המימון דף נוסחאות

תקציר העבודה

תורת המימון – דף נוסחאות לבחינה יחידה 1 –  מטרת הפירמה – מטרת הפירמה היא למקסם את ערכה, להגדיל את עושר בעלי המניות. האמצעי להשגת המטרה הוא מקסום הרווח בטווח הארוך. רווח הוא לא מטרה, הוא מושג לא מוגדר – גורם הרווח – ניתן להגדיל רווח לטווח הקצר על חשבון רווח לטווח הארוך, ערך הפירמה בעתיד יפגע. רווח חשבונאי – הוא בעייתי משום שלפירמה קיימת אפשרות לבחור בין שיטות ואומדנים שונים. הרווח משתנה. גורם העיתוי – שקל היום שווה יותר משקל בעתיד. משקיע שמקבל שקל בעתיד ידרוש פיצוי שמתבטא בריבית. גורם הסיכון – פירמות פועלות במצב של אי וודאות ולכן יש להביא בחשבון את גורם הסיכון. תופעות שאינן מתיישבות עם מטרות מקסום ערך הפירמה – חלוקת דיבידנד – במזומן מקטינה את סכומי הכסף שעומדים לרשותה לצורך מימון השקעות. הנפקת הון – מגדילה את סך המניות ולכן מקטינה את הרווח למניה, לכאורה מדובר בהשפעה שלילית. ההשפעה החיובית היא שזה מזרים מזומנים לקופת הפירמה, משמשים להגדלת ההשקעות, ולכן ערך הפירמה הולך וגודל. מסקנה – הרווח לא חשוב, חשובה הרווחיות, באיזו מידה הפירמה משתמשת ביעילות בנכסיה.
הקשר בין החלטות פיננסיות לערך ארגון העסקי – הערך העסקי מבטא פונקציה של 4 משתנים עיקריים (V) – מדיניות השקעות (I) – הפירמה בוחנת את מאפייני רווחיות סיכון ועיתוי של השקעות. השקעות לטווח ארוך מגדילות את הסיכון. מבנה הון מנוף פיננסי (L) – גיוס כספים למימון הפעילות הפיננסית. מדיניות דיבידנד (D) – חלוקת דיבידנד במזומן או במניות הטבה.
מדיניות הון חוזר (C) – נכסים שוטפים בניכוי התחייבויות שוטפות, הפירמה בוחנת רמות מזומן, מלאי יתר.
מסגרות חוקיות לניהול פיננסי – חברה פרטית – ההון העצמי של הפירמה שייך לבעל הפירמה, לרוב מנוהל ע"י הבעלים עצמו, והוא הנהנה היחיד מרווחי הפירמה. שהפירמה פושטת רגל ומכירת נכסיה אינם מספיקים לכיסוי החוב – רשאי בהמ"ש להורות על מכירת נכסיו הפרטיים של בעל הפירמה. פירמה פרטית מוגבלת לפעילות בקנה מידה קטן בהתאם לכמות ההון של הבעלים. שותפות – קשר קיים בין אנשים המנהלים ביחד עסק לשם הפקת רווח. בד"כ נחתם בין השותפים חוזה המגדיר את חובותיו / זכויותיו של כל שותף וקובע את מידת שותפותו בחלוקת הרווחים. במקרה של פשיטת רגל יכול בהמ"ש לרדת לנכסים הפרטיים של השותפים. כאשר חל שינוי בהרכב השותפים / אחד נפטר – השותפות לא מתקיימת יותר. שותפים מוגבלים – לא אחראי לכל החובות וההתחייבויות של הפירמה, אלא בשיעור סכום ההון שהכניס להתחייבויות.  שותפים כללים – אחראי לכל החובות / התחייבויות של הפירמה ללא כל הגבלה. חברות – התאגדות של מספר אנשים שכל אחד מכסה חלק מהחוזה. מבדיל בין חברה פרטית לציבורית. תאגיד – נוצר במסגרת החוק, ישות משפטית נפרדת. חברה מוגבלת במניות – אחריות החברים בה מוגבלת בסכום המניות שבידם. חברה מוגבלת בערבות – אחריות חבריה מוגבלת לסכום כסף מסוים שכל חבר מתחייב לשלמו לחברה במקרה של פירוקה. חברה בלתי ממוגבלת – אין הגבלה על אחריות החברים. הבדלים עיקריים בין חברה פרטית לציבורית –  מספר החברים – בחברה ציבורית מינימום 7 וללא הגבלת מקסימום, חברה פרטית בין 2-50. העברת מניות – חברה פרטית חייבת להגביל בתקנותיה את הזכות להעביר מניות. הנפקה לציבור – חברה פרטית חייבת לאסור בתקנותיה הזמנה לציבור לחתום על מניותיה או על אגרות חוב.
לא כך בחברה ציבורית. שותפות לעומת פרטית – שותפות יכולה לגייס כספים וכישורים של מספר אנשים. ניהול כספים באינפלציה – האינפלציה משפיעה על רווחיות ב-4 דרכים:
משנה את עלויות המימון בשל שינויים בשער הריבית, משנה את כל יתר העלויות לרבות מחיר מכירה, משפיעה על חובת המס של הפירמה (חוב למס הכנסה), גורמת לשינויים בביקוש למוצרים. 4 תפקידיו של המנהל הפיננסי:  בחינת כדאיות ההשקעות, החלטה על מבנה ההון ובחירה במקורות מימון המתאימים לאופי הפירמה ופעילותה, ניהול זרמי המזומנים, ניהול הון חוזר (הון חוזר = נכסים שוטפים בניכוי הוצאות שוטפות).
דוגמאות לשאלות: *שני גורמי עלות מנוגדים פועלים על החזקת מזומנים ועל השקעת היתרות בהשקעות פיננסיות לטווח קצר – עלות אלטרנטיבית והוצ' עסקה, ולכן הפירמה תבחר להשקיע את יתרות הכספים בהשקעות לטווח הארוך. *היחס הפיננסי המבטא את היחס שבין ההון העצמי שהושקע בפירמה לבין ההון הזר ונקרא מנוף פיננסי – משקף בין היתר את יכולת הפירמה לעמוד בהתחייבויותיה נושאות הריבית. *ההבדלים בין מנכ"ל שכיר לבין מנכ"ל שהוא בעל מניות – מנכ"ל שכיר הוא בעל מוטיבציה פחותה משל מנכ"ל בעל מניות לקידום השאת ערך הפירמה.