סמינריון סיום: זכותו של המעביד למול הזכות לפרטיות וחופש הביטוי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 8089
מספר מקורות 39

תקציר העבודה

סמינריון זה יבדוק, האם יש מקום להגן על פרטיות העובד וחופש הביטוי שלו במקום העבודה, אל מול זכות הקניין של המעביד, לאור הסעיפים המגנים על הפרטיות ועל חופש הביטוי באמנה לזכויות האדם  . אם אכן ישנה זכות כזאת, מהו האיזון הראוי בין הזכויות.
הגדרת הזכות לפרטיות ותיחומה הם מלאכה קשה.
אינטרסים שונים המוגנים במסגרת הזכות לפרטיות זוכים להגנה במסגרת חוקים שונים[ והינם בעלי ממד פסיכולוגי, חברתי ופוליטי.  האינטרסים המוגנים בזכות לפרטיות חופפים, לפחות במידה מסוימת, לאינטרסים המוגנים בזכויות אחרות.
לאור זאת, יש הסבורים כי הזכות לפרטיות אינה צריכה להיות מוגדרת כזכות משפטית נפרדת.  על פי גישה זו, ניתן להסתפק בהגנה המוקנית בדינים אחרים לאינטרסים השונים המרכיבים את הזכות. מנגד, יש הטוענים שיש להתייחס אל הזכות לפרטיות כאל זכות עצמאית, העומדת על רגליה וראויה להגנה משפטית. סעיף 8 לאמנה מעגן בתוכו את הזכות לפרטיות, לעניינו הגנה על זכויות עובד שלא יופץ מידע לגביו ושמירה על צנעת חייו.
יש הסבורים, כי הזכות לפרטיות היא זכות טבעית – עיקרון עתיק יומין. אחרים טוענים, כי הזכות לפרטיות היא זכות משפטית תלויית קונטקסט, זכות שנולדה בעקבות צרכי החברה, ועוצבה בהתאם לשינויים בתרבות ובטכנולוגיה, שפיתחו את המודעות לחשיבות הזכות ואת השיח הציבורי והמשפטי.  נראה, כי הזכות לפרטיות נמצאת בין שתי גישות אלו.
הזכות לפרטיות מוכרת בחשיבותה בכל הרבדים (אינדיבידואל, התא המשפחתי, הקהילה) בכלל ולעובד בפרט.
כיום ישנם מספר אמצעים לעקוב אחרי עובדים, חלקם עתיקים כיחסי העבודה, כגון: כרטיס נוכחות, ביקורות פתע וכדומה. חלקם מתחילת ההתפתחות הטכנולוגית בשלהי המאה ה- 20, כגון: מצלמות, ציתות לטלפון וכדומה. אנו נתמקד באמצעים הטכנולוגים, שהתפתחו במאה הנוכחית ומאופיינים במעקב בספירה הדיגטלית, אשר נתונה לעובד בסביבת העבודה שלו.
הסמינריון ידון תחילה בהתנגשות הזכויות של הצדדים תוך הצגת אינטרסים של המעביד, העובד ואינטרסים ציבוריים. לאחר מכן, נסקור את הדין ואת פסיקת בית הדין האירופאי לזכויות אדם ביחס לנושא. בסיום הסקירה נביא ניתוח וסקירה של המצב בארה"ב על מנת להשוות ולראות אם ישנו יישום של פסיקת בית המשפט לזכויות אדם. לבסוף, אנסה להגיע למסקנות והמלצות על האיזון הראוי בין הזכויות ודרך לפתרון הבעיה.
תוכן עניינים
מבוא    .           .           .           .           .           .           .           .           .           .           2
פרק ראשון:  הזכות לפרטיות – רקע כללי            .           .           .           .           .           .           4
מהי הזכות לפרטיות       .           .           .           .           .           .           .           4
האמצעים לפגיעה בפרטיות         .           .           .           .           .           .           5
פרק שני: התנגשות הזכויות        .           .           .           .           .           .           .           8
זכויות העובד    .           .           .           .           .           .           .           .           8
זכויות המעביד  .           .           .           .           .           .           .           .           9
אינטרסים ציבוריים       .           .           .           .           .           .           .           10 פרק שלישי: סקירה משפטית      .           .           .           .           .           .           .           11
משפט העבודה והזכות לפרטיות באירופה            .           .           .           .           .           11
דוגמאות ליישום המדינות את הוראות סעיף 8 ו-10 לאמנה            .           .           .           12
פרק רביעי: פסיקת בית הדין האירופאי לזכויות אדם       .           .           .           .           14
פרק חמישי: משפט משווה – הדין האמריקני       .           .           .           .           .           19
סיכום ומסקנות             .           .           .           .           .           .           .           .           .           22
הדין הרצוי: הסדרה ציבורית או הסדרה פרטית? .           .           .           .           22
ביבליוגרפיה      .           .           .           .           .           .           .           .           .          
5