נוירופסיכולוגיה קוגניטיבית + הערות מפורטות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2291
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 11 – חובה! הקורס: 10935 – נוירופסיכולוגיה קוגניטיבית חומר הלימוד למטלה: חלק א' וב' במדריך הלמידה.
מספר השאלות:   3
משקל המטלה:     10 נקודות סמסטר:      2012א מועד אחרון להגשה: 20.11.2011
שאלה 1 (35 נקודות) חוקרים רצו לבדוק את התשתית המוחית של עיבוד הבעות פנים בקרב חולים עם דיכאון.
(5 נק') על מנת לבדוק את שאלתם, נעזרו החוקרים גם בשיטות הדמיה סטטית וגם בשיטות הדמיה דינמית. הסבירו מה יוכלו החוקרים להסיק מהשימוש בכל סוג של הדמיה מוחית. התייחסו לסוג הליקוי ממנו סובלים החולים.
(א) (5
נק') החוקרים דיווחו כי כאשר הם הראו לחולים הבעות פנים שביטאו רגש שלילי (כעס, תסכול), נמצאה פעילות יתר במערכת הלימבית ותת-פעילות באזורים קדמיים. באיזו שיטת הדמיה צריכים החוקרים להיעזר על מנת להסיק מסקנות שכאלה? הסבירו מדוע שיטה זו טובה יותר משיטות הדמיה אחרות.
(ב) (5
נק') האם במערך מחקר שמערב הדמיה מוחית חשוב לחקור גם הבעות פנים חיוביות (שמחה, סיפוק) או שניתן להסתפק בהצגת הבעות פנים שליליות בלבד? הסבירו.
(ג) (5
נק') במחקר המשך ביקשו החוקרים ממשתתפי המחקר להביט בתמונות של הבעות פנים שליליות וחיוביות ולקבוע לאיזה רגש מתייחסות ההבעות. הניסוי התקיים ללא הדמיה מוחית. אילו מדדים תלויים יכולים לשמש את החוקרים לצורך ההשוואה בין תנאי המחקר? ציינו שני מדדים קוגניטיביים והסבירו כיצד ניתן להיעזר בהם בבדיקה של זיהוי הבעות פנים.
(ד) (5
נק') הסבירו מדוע חשוב לחקור גם אנשים ללא דיכאון במחקר הנוכחי. בתשובתכם התייחסו גם להדמיה מוחית וגם לשיטות המחקר שתיארתם בסעיף (ד).
(ה) (5
נק') האם כדאי לחוקרים לבדוק חולה דיכאון בודד או קבוצה של חולים? בתשובתכם התייחסו לשאלת המחקר הספציפית שתוארה בראשית השאלה. הסבירו.
(ו) (5 נק') יש הטוענים כי ממצאים מוחיים כגון אלה שתוארו בסעיף (ב) מאוששים את ההנחה שמי שסובל מדיכאון מפגין קשב סלקטיבי לרגשות שליליים. לפי טענה זו, הממצאים המוחיים רק מחזקים ממצאים שתועדו בעבר במטלות קוגניטיביות, אך הם אינם מרחיבים את ההבנה התיאורטית לגבי הסיבה להבדלים בין חולי דיכאון לבין אנשים ללא דיכאון. מה דעתכם? הסבירו ונמקו.
(ז)